אפריקה השיקה קניון ברומניה בהשקעה של כ-70 מיליון אירו

הקניון בעיר פלוישט הושק בתפוסה של 98% ■ מנכ"ל אפריקה ישראל: "יש לנו חובה גדולה לעמוד בהתחייבויות לציבור, ולכן אנו צריכים לייצר ערך בחברות-הבנות"

חברת אפריקה ישראל נכסים, מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, השיקה ביום חמישי האחרון קניון חדש בעיר פלוישט שברומניה, המרוחקת 55 ק"מ מהבירה בוקרשט. הקניון הוקם על קרקע שהייתה בבעלות החברה, בהשקעה של כ-70 מיליון אירו, מתוכם כ-30 מיליון אירו הם מימון בנקאי. הקניון משתרע על שטח של כ-48 אלף מ"ר, כ-33 אלף מ"ר מהם מיועדים להשכרה, בידור וחניונים. הקניון, שהוקם בתוך 16 חודשים, הושק בתפוסה של כ-98%, וכבר ביומו הראשון הגיעו כ-60 אלף מבקרים.

הקניון בפלוישט מצטרף לקוטרוצ'ן שבבוקרשט, שנחשב לקניון המוביל כיום ברומניה. בנוסף, החברה הקימה קניונים, בין היתר בישראל, מוסקבה, רומניה וצ'כיה. החברה מחזיקה בבעלות מלאה בקניון בפלוישט, וצופה כי ההכנסות משכירות על בסיס חוזים יגיעו לכ-20 מיליון שקל בשנה.

"קניון אפי פאלאס פלוישט מהווה תוספת בולטת לפורטפוליו של אפריקה ברומניה", אמר לבייב בטקס ההשקה. "פרויקט זה הוא הוכחה ליכולותיה של אפריקה כחברה יזמית, להקים פרויקטים גדולים בישראל ובעולם, ומהווה המשך של תהליך הקמת פרויקטים על מאגר הקרקעות שברשותה. הקניון הוא מפגן עוצמה של החברה, ויתרום רבות לפיתוחה ולשגשוגה הכלכלי של העיר פלוישט".

בפלוישט, שבה מתגוררים כ-260 אלף תושבים, מרוכזת תעשיית הנפט והגז הרומנית. היא נחשבת לאחת הערים המבוססות ברומניה, וקיימים בה פערים כלכליים וחברתיים גדולים - לצד עגלות וסוסים המשמשים את המעמד הנמוך להתניידות, ניתן לראות בה גם מכוניות פאר.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל, הוסיף וציין באירוע כי "יש לנו חובה גדולה לעמוד בהתחייבויות החברה לציבור, ולכן אנחנו צריכים להיות טובים יותר. הפתרון שלנו הוא ליצור ערך באמצעות החברות הבנות, והקניון בפלוישט הוא דוגמה לשיתוף הפעולה והסינרגיה בקבוצה, של פעילות יזמית, בנייה ואספקת חומרי גמר, בין החברות אפי אירופה, דניה סיבוס ונגב".

אפריקה נכסים, הנסחרת בבורסה בשווי של 1.46 מיליארד שקל ומנוהלת בידי נובוגרוצקי, פועלת בתחומי ייזום, הקמה, השכרה ותפעול של מבנים לתעשייה, משרדים ומסחר בישראל ובאירופה, וכן בפיתוח מקרקעין למגורים באירופה. מדובר בזרוע פעילות מרכזית של קבוצת אפריקה ישראל, הנמצאת במצב פיננסי מאתגר.

היקף התחייבויות האג"ח של אפריקה ישראל ("סולו") עומד על כ-2.6 מיליארד שקל, כאשר עד לסוף 2014 היא צריכה לפרוע סכום של כ-740 מיליון שקל. בקופת המזומנים שלה בסוף אוגוסט היו כ-120 מיליון שקל בלבד.

נטל שירות החוב של אפריקה נכסים - למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה - מציב בפניה אתגר לא מבוטל, ולכן פנתה לאחרונה לבעלי איגרות החוב בבקשה לשינוי שטר הנאמנות של האג"ח בשלושה סעיפים: הסכמה להנפקת אג"ח חדשות שיחס הביטחונות שלהן יהיה טוב יותר מיחס הביטחונות הקיים; הסכמה לשימוש במניות הלא משועבדות של החברות הבנות, כדי לשעבדן למימון רכיב ההון העצמי בפרויקטים עתידיים של תשתיות; וביטול רכיב הקנס הקיים על האיגרות הקיימות במקרה של פירעון מוקדם.

*** הכותבת הייתה אורחת של אפריקה ישראל ברומניה