ג'קי שימל התפטר מדירקטוריון קבוצת אי.די.בי

משפחת שימל מחזיקה כ-9% במניות גנדן בעזרתה שולט דנקנר באי.די.בי ■ השופטת ורדה אלשיך התירה היום את הצבעות מחזיקי האג"ח לגבי ההסכם עם אלשטיין, תוך שהיא מעבירה ביקורת על ההליך אותו ליווה עד כה השופט אורנשטיין

‎‎איפה החברים של נוחי דנקנר? עוד ועוד סדקים נפערים בגרעין השליטה של קונצרן אי.די.בי, המצוי בימים אלה בעיצומה של סאגת הסדר חוב. היום דיווחה אי.די.בי כי ג'קי (יעקב) שימל, שותפו של נוחי דנקנר בגנדן - החברה האם של אי.די.בי אחזקות - הודיע על סיום תפקידו כדירקטור באחזקות, לאחר כעשר שנים בתפקיד.

שימל הוא שותף ותיק של דנקנר, ובעבר אף החזיק במניות עסקי התיירות הפרטיים של דנקנר (ישראייר), שנמכרו לאי.די.בי בעסקה שנויה במחלוקת. הוא גם לקח חלק בהנפקת החברים המפורסמת של דנקנר באי.די.בי אחזקות אשתקד (שבעקבותיה המליצה רשות ני"ע להגיש כתב אישום נגד דנקנר ונוספים בחשד לתרמית בני"ע), אז הזרים שימל כ-10 מיליון שקל.

משפחת שימל היהודית-בריטית עשתה את עיקר הונה מעסקי נדל"ן (היא נחשבת לאחת השחקניות הגדולות בשוק הנדל"ן הבריטי). בגנדן של דנקנר מחזיקים האחים ג'קי ומרק שימל ב-9% מהמניות. מרק שימל ממשיך לכהן כדירקטור בחברות הבנות של הקונצרן - כור, דסק"ש ונכסים ובניין.

‏לאחים שימל יש אינטרס כספי משמעותי באי.די.בי, בעקבות הסכם שנחתם ב-2009 בין חברה בבעלותם - ‏Rock Real Estate Partners‏ - לחברות כור ונכסים ובניין המשתייכות לקונצרן. לפי ההסכם תסייע החברה של האחים שימל לכור ונכסים ובניין באיתור ובמו"מ להשלמת עסקאות נדל"ן בחו"ל, וכן תספק שירותי ייעוץ לניהולם והשבחתם של הנכסים.

‏‏בתמורה תקבל ‏Rock Real‏ 12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש נכס שאת רכישתו יזמה. ההפרשות בגין תשלומים עתידיים לאחים שימל - שישולמו להם בפועל רק במועד מכירת הנכסים - כבר מגיעות לכ-100 מיליון שקל, עיקרן בגין השבחת הרכישה של בניין ‏HSBC‏ בניו יורק והיתרה בגין רכישת בניין "ברני'ס" בשיקגו.

‏‎‎מחליף לסמנכ"ל הכספים אייל סולגניק

‎‎אי.די.בי דיווחה היום לבורסה כי חיים טבוך, חשב החברה, ישמש גם כממלא מקומו של אייל סולגניק, מנהל הכספים הראשי, שהתפטר לאחרונה. באוגוסט האחרון חשף "גלובס" את דבר התפטרותו של סולגניק יחד עם שוני אלבק, אשר כיהן כמשנה למנכ"ל אי.די.בי. סולגניק הצטרף לאי.די.בי ב-2006, ובמהלך השנים שחלפו מאז גרף שכר ובונוסים בעלות של כ-15 מיליון שקל.‏‏

אי.די.בי הסבירה בזמנו את מהלך ההתפטרות של השניים, יוצאי רשות ני"ע, בבעיה בנושא פוליסת הביטוח של נושאי המשרה הבכירה בחברה.‏

גם הזירה המשפטית לא קפאה היום על שמריה בכל הנוגע לאי.די.בי. רגע לפני שהיא מסיימת את תפקידה, העבירה השופטת ‏ורדה אלשיך‏ ביקורת לגבי ניהול סאגת הסדר החוב בקונצרן‏, במסגרת החלטה שפרסמה היום, ובה היא מתירה את קיום הצבעות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות לגבי הסכם ההתחייבות בינם לבין איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין.

‏"ודאי שאיני יושבת כערכאת ערעור על הכרעתו של השופט איתן אורנשטיין", כתבה אלשיך, והוסיפה כי "ספק אם האופציה הקיצונית והחריפה של הסדר כפוי (שאותו מקדם אורנשטיין, א' פ') עדיפה באורח מהותי על אפשרויות אחרות שקיימות בדין".

אלשיך נכנסה לנעליו של אורנשטיין לפני כמה שבועות, בשל חופשה שבה שוהה האחרון בארה"ב. בזמן זה הוגשה לפתחו של ביהמ"ש בקשה דחופה שהגישו החברה - אי.די.בי בראשות דנקנר - ומחזיקי האג"ח הפרטיים, בטענה כי כינוס האסיפה הדחופה שביצעו נאמני האג"ח לפני חג הסוכות האחרון, שנועדה להצביע על דחיית תשלום של 25 מיליון דולר על-ידי אלשטיין, מכתיבה למעשה לנושי האג"ח את בלעדיות הצעתו, ומצננת כל מציע פוטנציאלי אחר.

אלשיך מציינת, כי היא ערה לדאגת נאמני האג"ח באי.די.בי אחזקות להעמיד למחזיקי האג"ח מעיין "פוליסת ביטוח", בדמות ההסכם עם אלשטיין. אך לדעתה אין מניעה כי בעלי תפקידים אחרים שמינה ביהמ"ש ייזמו הצעות נוספות לרכישת השליטה בחברה.

‏‏"על מנת להסיר ספק, הצעתו של מר אלשטיין היא הגבול התחתון של כל מציע אחר". במילים אחרות, מבחינתה של אלשיך, מהווה הצעתו של אלשטיין להשקיע 770 מיליון שקל באי.די.בי את הבנצ'מרק שממנו ניתן להציע הצעות השקעה נוספות בחברה. ‏‎‎‏