"יש כאן דור שלם שמרגיש שהחיים בישראל הם משימה בלתי אפשרית"

מתן חודורוב, שיצר את הכתבות בחדשות 10 שהציתו גל מחאה: "עוזי דיין - אדם מבוסס שנהנה מפנסיה גבוהה מצה"ל ומשכורת עצומה ממפעל הפיס - לא צריך להטיף לישראלים שסובלים" ■ "לא חשבתי אף פעם לעזוב את הארץ"

"אני לא מכחיש שהתייחסות של שר אוצר מסייעת לנושא ועוזרת לבאז" - כך אומר מתן חודורוב הכתב הכלכלי של חדשות 10, שבשבוע שעבר יצר סדרת כתבות שעסקו ביורדים הצעירים מהארץ. חודורוב, כאמור, שמח על תגובתו של יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו, אבל יש לו גם ביקורת כלפיה.

"כשר אוצר הוא לא שלף טיעונים כלכליים, אלא הוציא את הטיעון הלאומי-היסטורי-הפטריוטי. מצופות ממנו תשובות אחרות - שייתן תשובה כלכלית הולמת לסוגיות שהשמיעו המרואיינים בכתבות - והוא, במקום זה, ניגן על הנושא הפטריוטי.

"הדגל והסמל לבדם לא יכולים להשאיר היום אנשים בישראל. צריך להבין את זה ולהבין שהיום יש לישראל תחרות מול אופציות אחרות, שיותר ויותר זמינות עבור הישראלים. הכעס על דבריו של לפיד היה גדול, משום שהם לא התעסקו במסר המרכזי ולא נתן סיבה אמיתית להישאר", לדבריו.

האכזבה של חודורוב בתגובות מופנית כלפי כל הגורמים הרשמיים שהגיבו. לדבריו, "כל המרואיינים ב-4 הכתבות היו אוהבי ישראל ושירתו בצבא, אלה לא אנטי-ישראלים, לא קיצונים או רדיקליים, כי אם אנשים איכותיים מאוד שחשוב שיישארו בארץ. התגובה הממשלתית לטענות שהם מעלים צריכה לעסוק בטענות עצמן, ולא להניח ששירת התקווה תשאיר את היורדים בבית. התאכזבתי מכל התגובות הממלכתיות הממשלתיות, הן לא התעמתו עם הבעיות האמיתיות".

- גל תגובות חריף גררה גם התייחסותו של עוזי דיין. מה אתה חושב עליה?

"ראיתי פער גדול בין האופן שבו הדור צעיר בארץ מגיב לכתבות שעשיתי לבין האופן שבו הן מתקבלות על-ידי המבוגרים והאמידים יותר. ככל ששפר מצבו הסוציו-אקונומי של המגיב - כך גדל זלזולו כלפי מי שהתראיין לכתבה.

"אני לא חושב שעוזי דיין - אדם מבוסס שנהנה מפנסיה גבוהה מצה"ל ומשכורת חודשית עצומה ממפעל הפיס - צריך להטיף לאנשים צעירים שסובלים משוק עבודה לא יציב, מהסדרי פנסיה נחותים בהרבה מדורו של דיין ומשוק נדל"ן עם מחירים בשמיים, שהסיכוי לקנות בו דירה נמוך מאוד. זה בעייתי אינטלקטואלית שהוא מטיף מוסר. יש כאן דור שלם של אנשים שמרגישים שביסוס החיים בישראל הוא משימה בלתי אפשרית".

חודורוב אומר שידע כי העיסוק בסדרה בתופעת ירידת הצעירים מזווית כלכלית תהיה טעונה, אך לא שיער עד כמה התגובות יהיו עוצמתיות, גם כלפיו אישית.

"היו צופים שניגשו אליי ברחוב ואמרו לי שכתבות כאלה עשויות לעודד ירידה מהארץ, שאנשים שרואים את מה שקורה בברלין עשויים לוותר על החיים בישראל. לדעתי, זה ההיפך: רק שיקוף מקיף של תמונת המצב במלואה יכול להביא לשינוי מדיניות, שתשפר גם את המציאות בסופו של דבר. הצעירים יודעים לדבר עם בני גילם ברחבי העולם, יודעים לצפות בערוצים הזרים ולגלוש באינטרנט, אי-אפשר להסתיר מהם מידע. אני נותן קרדיט לצופים האינטליגנטים שתתעורר בהם דרישה לשנות את המציאות בישראל ולא לרדת".

בחדשות 10 אהבו את מגמת סדרת הכתבות, ומיד עם סיום הסדרה של חודורוב יצאו לסדרה נוספת בשם "האוניברסיטה של החיים", בעריכתו של אבי עמית, אשר עוסקת במגמה ההולכת ומתרחבת של צעירים אקדמאים שלא מצליחים להשתלב בשוק העבודה.

"שידרנו את 'היורדים החדשים' 47 דקות בתוך 4 ימים במהדורה החדשותית - זה יוצא בין 11-14 דקות בכל ערב. עורכי המהדורה והעורכים נתנו לנו במה ללכת על זה בגדול, למרות הבעייתיות. האינטנסיביות סייעה לעורר את הדיון הציבורי", אמר חודורוב.

- אתה מבין את מרואיינך שבחרו לעזוב את הארץ?

"אני לא מסכים איתם. אני באופן אישי לא חשבתי ברצינות אף פעם לעזוב את הארץ. את כל מאמצי אני משקיע כדי להציף את העוולות הכלכליות בפלטפורמה בה אני משדר. אבל מצד שני, שמתי לב שבכל מעגל חברתי סביבי מישהו חסר - נסע לגור ולעבוד או סתם לחיות בחו"ל. אם אנשים משכילים, ששירתו בצבא, בעלי יכולות ושורשים פה, קמים ועוזבים - אז בני דורי בבעיה קשה מאוד".