חשיפה: ספינת קרב חדשה שתוכל לפעול הרחק מהחוף

התעשייה האווירית מפתחת ספינת קרב שתהיה מסוגלת לשאת טילים, מה שיעניק לה יכולות התקפיות משמעותיות - כך נודע ל"גלובס" ■ הספינה, שתיקרא 'סופר דבורה מולטי רול', עדיין נמצאת על שולחן השרטוטים

התעשייה האווירית מפתחת ספינת קרב שתהיה מסוגלת לשאת טילים, מה שיעניק לה יכולות התקפיות משמעותיות - כך נודע ל"גלובס".

הספינה, שתיקרא 'סופר דבורה מולטי רול', עדיין נמצאת על שולחן השרטוטים של מהנדסי מפעל רמתא בבאר-שבע. מהאפיונים הכלליים שלה, שנמסרו ל"גלובס" בידי מנהל רמתא, תא"ל (במיל') ניצן שקד, ניתן ללמוד כי מדובר בכלי השייט הקרבי הגדול ביותר שבנתה עד כה התעשייה האווירית.

רמתא כבר צברה עשרות שנות ניסיון בתחום של בניית אוניות קרב קלות, בזכות מלאכת פיתוח צמודה עם חיל הים הישראלי ועם חילות ים של צבאות זרים. החברה ייצרה עד כה לא פחות מ-120 כלי שייט בהם דבור, דבורה וסופר-דבורה. (על ההבדל בין הכלים - בהמשך). כ-80 מכלי השייט מדגמים אלה יוצאו לחילות הים של סרילנקה, צ'ילה, הודו ושל מדינות נוספות בדרום אמריקה, אירופה ואפריקה.

ספינת הקרב העתידית שמתכוננת ברמתא תהיה שונה מכל כלי שייט אחר שיצא את שערי המפעל שבבאר-שבע במהלך עשרות השנים האחרונות, בעיקר בזכות גודלה ומשקלה: האורך מתוכנן להיות יותר מ-30 מטר ומשקלה - כמה עשרות טונות.

לדברי שקד, על אף יכולותיה לשאת מערכות טילים מתקדמות, מטרת הפרויקט היא להעמיד ללקוחות פוטנציאליים בעולם אפשרות להצטייד במערכת ימית טובה וזולה ביחס לאלה שמוצעות כיום בשוק אניות הקרב: "הרעיון בתמציתו הוא להעמיד על המדף כלי שייט שמאפשר הרבה יותר יכולות - תוך הקפדה על כך שהוא לא יהיה יקר מדי ולא גדול מדי. אנחנו נמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים של הכלי, שיתבסס על הקווים ועל האווירודינמיקה של הדבורה", הוא אומר.

מזג אוויר סוער

על-פי התוכנית, הספינה תהיה מסוגלת לשאת את מגוון הטילים הימיים מסדרת ברק של התעשייה האווירית; היא תצויד במערכות מכ"ם מתקדמות של אלתא ובמערכות אלקטרו-אופטיות שיאפשרו לה לפעול בתנאים של מזג אוויר סוער ובלילה ובאמצעים אחרים שיעמידו לה הגנה מפני טילים תוקפים.

הספינה המתוכננת אמורה להוות שלב נוסף באבולוציית מערכות הקרב הימיות של התעשייה האווירית: על בסיס הדבור, כלי שייט קטן ואיטי יחסית, נבנתה הדבורה שגדולה ומהירה ממנו והיא היוותה את הבסיס לפיתוח ולייצור של הסופר דבורה, ספינת סיור שחיל הים הישראלי ממשיך להצטייד בה גם בימים אלה.

בשבועות האחרונים תע"א דיווחה כי משרד הביטחון הזמין עבור חיל הים שלוש ספינות סופר-דבורה סימן 3, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים. טכנית, צוותי העבודה ברמתא יכולים לספק את הראשונה מבין שלוש הספינות המוזמנות כבר בעוד כשנה, ואחריה לספק ספינה נוספת בכל חצי שנה.

מלבד המנועים של הספינות, שמיוצרים בארה"ב בידי החברה הגרמנית MTU, כלי השייט החדשים בנויים על טהרת התעשיות הביטחוניות הישראליות: המכ"מים של חברת הבת של תע"א, אלתא מערכות; התותח 'טייפון' של רפאל ומערכות התקשורת של חברת אורביט: "זאת ספינה טובה", אומר שקד, הוא עצמו שירת עד לפני מספר שנים בתפקידי פיקוד בכירים בחיל הים: "קשה לי לראות בשוק הנוכחי ספינות בסדר גודל כזה, שמסוגלות להעמיד לסופר דבורה סימן 3 תחרות אמיתית. סימן 3 היא בהחלט אחת הספינות הטובות בעולם, לנישה של סיורים ימיים. מדובר בספינה שתוכננה ונבנתה על פי צרכים שהוגדרו בצורה מפורטת בידי חיל הים, ובהתאם לניסיון שנצבר במתארים שונים במשך זמן רב".

העסקה שדווחה בשבועות האחרונים בידי התעשייה האווירית מהווה עסקת המשך לזו שעשה משרד הביטחון עם החברה ב-2006, אז הוא הזמין ממנה ארבע ספינות מאותו דגם. הספקת הספינות מהעסקה הקודמת הושלמה ב-2010.

סיכול טרור לאורך החופים

מערך ספינות הדבורה, על דגמיהן השונים, משמש את כוחות חיל הים במשימות סיור והביטחון השוטף (בט"ש) לאורך חופי ישראל - בדגש על פעילויות לסיכול טרור. עם קליטת הספינות החדשות, חיל הים מוציא בהדרגה משימוש מבצעי את הספינות המיושנות יותר - דבור. במקביל, החיל הלבן מרחיב באמצעות ספינות הסיור החדשות את נוכחות כוחותיו הרחק מחופי הארץ - בין השאר בשל האתגרים החדשים מהשנים האחרונות, בהם הגנה על תשתיות הגז בים התיכון.

בתעשייה האווירית מתקשים להעריך אם חיל הים ימנה על קהל הלקוחות של הספינה המתוכננת 'סופר דבורה מולטי רול' ואומרים כי בכל מקרה - את הכסף הגדול על המיזם החדש אפשר יהיה למצוא בעיקר בחו"ל: "התנאי שהפרויקט הזה יקרום בסופו של דבר עור וגידים הוא שיימצא ערוץ שיאפשר לממן אותו", אומר שקד ל"גלובס": "אנחנו כבר מנהלים מו"מ ומגעים עם כמה מדינות בעולם שמביעות עניין בתוכנית וירצו להצטייד במערכת החדשה וזאת, כדי לרתום אחת מהן כשותפה במיזם. אני מקווה שנצליח להגיע להבנות ולהסכמות כבר במהלך 2014. אני מעריך שהסיכויים שהתוכנית תצא לפועל גבוהים".