ג'נט ילן - יו"ר ה'פד' החדשה; 6 דברים שלא ידעתם עליה

ילן תעשה הלילה היסטוריה כשתמונה לאשה הראשונה שתעמוד בראש הבנק המרכזי החזק בעולם ■ הנה מספר דברים שלא ידעתם עליה, וכן, היא יהודיה

1. ילדות - ג'נט ילן נולדה ב-1946 בשכונת פועלים בברוקלין. אביה ג'וליוס היה רופא משפחה שעבד במרפאה בקומה הראשונה של ביתם ברידג' בולווארד. האם, אנה, הייתה מורה בבית ספר יסודי שוויתרה על עבודתה כדי לגדל את ילן ואת אחיה, המבוגר ממנה ב-4 שנים.

המשפחה הייתה יהודית אם כי לא דתית במיוחד. הצלחה בלימודים נחשבה לערך חשוב, וילן הצטיינה בבית הספר התיכון, בכל המקצועות והתחומים. היא ירשה כנראה מאמה, שניהלה את כספי המשפחה, התעניינות במניות, בכלכלה ובעמודי העסקים בעיתון.

2. לימודים - ילן למדה בפמברוק, מכללת הנשים של אוניברסיטת בראון, שבה הייתה אחת הנשים המעטות שלמדו כלכלה. "היא הייתה סטודנטית מבריקה, מעל ומעבר לכל האחרים", אומרת ג'ודית טוויגר ריינהרט, עמיתה שלה מאז.

3. כלכלה - ילן בחרה בלימודי כלכלה אחרי ששמעה הרצאה של ג'יימס טובין, פרופסור מאוניברסיטת ייל וחסיד של ג'ון מיינארד קיינס, הכלכלן הבריטי שהאמין שממשלות צריכות להקל מצבי מיתון על-ידי הוצאה ציבורית אגרסיבית. "היה משהו בתחושת המוסר והאחריות החברתית החזקה של טובין שהרשים אותי מאוד", היא אמרה ל"רויטרס" ב-2012. היא קיבלה את הדוקטורט שלה בייל: טובין, חתן פרס נובל לעתיד, היה המנחה שלה.

4. קריירה - ב-1980 הצטרפה ילן לסגל ההוראה באוניברסיטת ברקלי. הנשיא קלינטון מינה אותה ב-1994 למועצת הנגידים של הפד, שמקיפה 12 שלוחות אזוריות. "היא הייתה אמיצה למדי", אומר אלן בליינדר, כלכלן מפרינסטון שמונה למועצת הנגידים של הפד יחד עם ילן ב-1994. היא הצביעה נגד הרוב שלוש פעמים בשנים 1995-1996 כאשר בראש ועדת השוק הפתוח עמד אלן גרינספן.

ב-1997 מינה אותה קלינטון ליו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, תפקיד שהיא מילאה במשך פחות משנתיים עד שהתפטרה, לדבריה, מסיבות משפחתיות וכדי לחזור לברקלי. ידידיה רמזו שהיא לא התאימה לתפקיד, שהוא תחרותי ופוליטי מאוד.

5. מצב משפחתי - ילן נשואה לג'ורג' אקרלוף, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2001, אותו חלק עם מייקל ספנס וגו'זף שטיגליץ. בביוגרפיה שפורסמה לרגל זכייתו, סיפר אקרלוף על פגישתם הראשונה: "בסתיו 1977 עבדתי שנה בפדרל ריזרב בוושינגטון, ושם בקפטריה פגשתי את ג'נט. חיבבנו זה את זו מיד, והחלטנו להינשא. לא רק האישיות שלנו התאימה לחלוטין, אלא גם היינו תמיד בהסכמה מלאה על מאקרו-כלכלה. אי-ההסכמה היחידה בינינו היא שג'נט תומכת קצת יותר ממני בסחר חופשי.

"החלטנו להתחתן די במהירות. נפגשנו בסתיו 1977, נישאנו ביוני 1978, ועזבנו ללונדון בספטמבר אותה שנה. חזרנו לברקלי באוגוסט 1980. ביוני 1981 נולד בננו היחיד, רוברט".

רוברט הוא כיום פרופסור לכלכלה.

6. שמחת חיים - ילן מתוארת כ"נחמדה מאוד" ו"נהדרת". ידידיה אומרים שיש לה חוש הומור בלתי רגיל. "בעלה יכול לגרום לה לצחוק עד דמעות", אומרת לורה טייסון, פרופסורית שהקדימה את ילן בברקלי.