פרופ' גרונאו ובארי טאף - המתנגדים להורדת הריבית

חילוקי דעות עמוקים בבנק ישראל סביב החלטת הריבית האחרונה ■ לפי גורמים בבנק, השניים סבורים כי ההפחתה אינה מסייעת לעצירת תיסוף השקל ואינה תומכת ביעדי בנק ישראל, ובד בבד גורמת להמשך התנפחות בועת הנדל''ן

שני החברים החזקים בוועדה המוניטרית - פרופ' ראובן גרונאו ובארי טאף - הם שהתנגדו להחלטה המפתיעה להפחית את הריבית בחודש הקודם לרמה של 1% בלבד, כך נודע ל"גלובס". מדובר באחת ההחלטות הקשות ביותר שהתקבלו בוועדה מאז הקמתה, החלטה שהתקבלה לבסוף ברוב דחוק (3 בעד ו-2 נגד), והיא חושפת חילוקי דעות עמוקים ועקרוניים בקשר למדיניות המוניטרית של בנק ישראל.

לפי גורמים בבנק, השניים סבורים כי ההפחתה האחרונה אינה מסייעת לעצירת תיסוף השקל ואינה תומכת ביעדי בנק ישראל (תעסוקה וצמיחה), ובד בבד גורמת להמשך התנפחות בועת הנדל''ן. גם הפרוטוקולים מדיוני הוועדה תומכים בכך וחושפים כי השניים סבורים כי הפחתת ריבית היא שלילית למשק, וכי היא אינה אפקטיבית לטיפול בשער החליפין ובבעיית הנדל"ן.

עוד נודע ל"גלובס", כי גרונאו שנחשב לאחד הכלכלנים המוערכים במשק, ימשיך בקדנציה נוספת כחבר בוועדה לאחר שהממשלה אישרה זאת בשבוע שעבר. גרונאו יכהן כחבר מקרב הציבור 4 שנים נוספות, עד אוקטובר 2017.

טאף, לעומתו, שנחשב אף הוא לאחד מהאנשים החזקים בוועדה ולמומחה בעל שם עולמי בניהול יתרות מט''ח, צפוי לעזוב את הבנק בעוד כמה שבועות.

נציין, כי גרונאו וטאף היו מבין החברים הבודדים שהצביעו במהלך השנה האחרונה נגד הנגיד הפורש פישר. עוד נודע, כי באותה ישיבת ממשלה הוארכו גם הקדנציות של חברי המועצה המנהלית, אורי גלילי ויצחק אידלמן, ל-4 שנים נוספות עד שנת 2017.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מורכבת משישה חברים - שלושה פנימיים ושלושה חיצונים - ומאז עזיבתו של פישר נותרו חמישה, כאשר הן פלוג והן טאף צפויים כאמור, לעזוב בקרוב. בקרב החברים החיצוניים, יחד עם גרונאו, נמנים פרופ' אלכס צוקרמן ופרופ' רפי מלניק. כהונתם של צוקרמן ומלניק טרם הוארכה וכנראה יהיה זה הנגיד הבא שיקבע את גורלם.

נציין, כי בנק ישראל, אך בעיקר הנגיד הפורש פישר, התנגדו נחרצות לחשיפת זהות המצביעים בוועדה המוניטארית. כאשר החלה הוועדה לפעול, הפנה "גלובס" שאילתה לפישר וביקש לבדוק מדוע הוא אינו מאמץ את המודל האמריקני וחושף באמצעות הפרוטוקול את זהות המצביעים (מי בעד ומי נגד), שכן הדבר פוגע בשקיפות הבנק. פישר הסביר אז כי יש למודל הזה יתרונות אך גם חסרונות, לרבות העובדה כי חשיפת הזהות עלולה לפגוע ביכולתו של חבר להתבטא בחופשיות בדיוני הוועדה.

בתוך כך, לבנק ישראל אין נגיד מזה 100 ימים, וגם זהותו טרם נקבעה. מאז סוף יוני מכהנת קרנית פלוג המשנה לנגיד כנגידה בפועל, וכאשר ימונה נגיד חדש לבנק היא צפויה לעזוב. שלושת המועמדים לתפקיד - פרופ' מריו בלכר, פרופ' צבי אקשטיין וויקטור מדינה - אושרו על ידי ועדת טירקל לפני חודש ימים, ובסביבת ראש הממשלה מסרו כי ההחלטה תתקבל עם שובו של שר האוצר יאיר לפיד מהכנס השנתי של ה-IMF בוושינגטון.

מאז עזיבתו של פישר סובל בנק ישראל ממשבר תדמיתי קשה. במישור הניהולי-מנהלי, סדרת טורים ב"גלובס" העלו את סוגיית הפנסיה השערורייתית

שבמסגרתה יקבל כל עובד כ-4 מיליון שקל בממוצע, ואף את תוכנית השיפוצים הגרנדיוזית בסך 177 מיליון שקל (לא כולל עלויות מעבר ושכירת מבנה חלופי בתקופת השיפוץ).