סיבה לדאגה: ל-568 אלף מועסקים במשק אין הסדר פנסיה

ברמות הכנסה מעל 7,500 שקל ברוטו לחודש עולה שיעור בעלי הסדר הפנסיה על 90% ■ אחד מכל שני עובדים צעירים לא מקבל חיסכון פנסיוני

לכ-568 אלף מועסקים במשק אין כיום הסדר פנסיה כלשהו שאמור לשמש אותם עם יציאתם לתקופת הגמלאות. עם זאת, לכ-2.63 מיליון מועסקים יש הסדרי פנסיה, מתוכם כ-2.4 מיליון שכירים וכ-248 אלף עצמאים שמחזיקים בהסדר פנסיוני אחד או יותר. בהסתכלות על המועסקים שאוחזים בידיהם בהסדר פנסיה כלשהו, עולה כי מקרב הגברים מדובר בארבעה מכל חמישה עובדים שמחזיקים בהסדר פנסיה, בעוד שאצל הנשים האחוז גבוה במקצת ועומד על כ-84%. כך עולה מנתוני הלמ"ס לשנת 2012 שמתפרסמים היום (ד'), ומגלים כי ככל שגיל העובד עולה כך גדל הסיכוי שיש לו הסדר חיסכון פנסיוני.

לדברי הלמ"ס, בעלות על הסדרי פנסיה קשורה גם ברמת הכנסה מעבודה: ברמות הכנסה מעל 7,500 שקל ברוטו לחודש עולה שיעור בעלי הסדר הפנסיה על 90%. באופן לא מפתיע עולה עוד כי בענפים שבהם מעמד העובד חזק ולמעביד יש כיס עמוק (למשל המדינה או הבנקים), כמעט לכל העובדים יש הסדר פנסיוני, בעוד שבענפים בהם מעמד העובד חלש לרבים מהעובדים אין כל הסדר פנסיה. כך, ל-99% מעובדי המינהל הציבורי יש הסדר פנסיה, כשאצל עובדי החשמל ומים מדובר בכ-97% מהעובדים ובבנקים ובביטוח ובפיננסים מדובר בכ-95% מהעובדים. בצד השני של הסקאלה ישנם עובדי שירותי אירוח ואוכל ועובדי הבינוי, שאצלם רק לכ-59% מהעובדים יש הסדר פנסיה.

עוד מציינים בלמ"ס, כי לכ-93% מבעלי משלח יד אקדמי ומנהלים יש הסדר פנסיה, כאשר גם עובדי הפקידות (88%) ובעלי מקצועות חופשיים וטכניים (מעל ל-84%) מתאפיינים בשיעורים גבוהים יחסית של הסדרי פנסיה. מנגד, אצל עובדים מקצועיים בחקלאות ואצל עובדים מקצועיים בתעשייה, בינוי ועובדים מקצועיים אחרים, מדובר בשיעורים נמוכים יותר של 77% ו-75%, בהתאמה. את הרשימה סוגרים סוכנים, עובדי מכירות ועובדי שירותים, ועובדים בלתי מקצועיים עם שיעורי זכאות להסדר פנסיה כלשהו של 71% ו-67%.

מנתוני הלמ"ס עולה, כי למועסקים צעירים שנכנסו לשוק העבודה לאחרונה, בני 20-24, ישנו שיעור נמוך יחסית של הסדרי פנסיה, כאשר כמעט אחד מכל שני עובדים צעירים לא מקבל חיסכון פנסיוני (מדובר בשיעור של 56%). אצל העובדים בגילאי 29-25 כבר מדובר על שיעור של 77% הזכאים להסדר פנסיוני כלשהו. בגילאי 30-64 מדובר כבר בשיעור גבוה אף יותר לפיו לכ-85%-88% מהמועסקים יש הסדר פנסיוני.

הבדל בין שכירים לעצמאים

השוני בשיעור הכיסוי הפנסיוני אינו קיים רק בהבדלים בגילאים, וכפועל יוצא מכך - משלב הקריירה העסקית בו נמצא העובד. ישנו הבדל ניכר גם בשיעור החיסכון לפנסיה בין העובדים השכירים במשק לבין העצמאים. מנתוני הלמ"ס אנו למדים כי ל-86% מהשכירים יש הסדר פנסיה, בעוד שרק ל-58% מהעצמאים יש הסדר דומה שאמור לספק להם מקור הכנסה בימי הגמלאות.

ההבדל בין שתי האוכלוסיות הללו נובע מהשוני באופן ההשתכרות (בעיקר לגבי הכיס של המעביד) - היבט שאף התחזק לאור שינוי רגולטורי שהובילה הממשלה בנושא לפני שנים מעטות. החל משנת 2008, חלה בישראל חובת חיסכון לפנסיה אצל העובדים השכירים, כאשר מנגד אין כל חובת חיסכון החלה על העצמאים.

בעלות של מועסקים
 בעלות של מועסקים