הממונה בודק: חשד לתיאום מחירים בין רשתות בתי-הקפה

הבדיקה החלה עקב פרסומים על שיחות שקיימו ביניהם בכירים ברשתות לאחר השקת בית-הקפה "קופיקס" המוכר קפה ב-5 שקלים, שבמסגרתן החליטו שלא להוריד מחירים בתגובה‏ ■ ‏‎‎בעל רשת: "לא תיאמנו מחירים. מדובר בשיחות רגילות"

האם הממונה על ההגבלים העסקיים בדרך לחשיפת קרטל בענף הקפה? הבוקר (ה') פתח הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בבדיקת חשד לתיאום מחירים בענף הקפה. זאת, בעקבות פרסומים על שיחות שקיימו ביניהם בכירים ברשתות בתי-הקפה לאחר השקת בית-הקפה "קופיקס" המוכר קפה ב-5 שקלים, שיחות שבמסגרתן החליטו שלא להוריד מחירים בתגובה.

‏בהתאם לסמכותו של הממונה על ההגבלים העסקיים, בדיקות וחקירות של רשות ההגבלים העסקיים (זאת במקרה שהן אינן נפתחות בחקירה סמויה) כוללות לרוב גם את הזמנת הגורמים הבכירים בתחום הרלבנטי למסירת עדות במחלקת החקירות של הרשות. על חקירות אלה חלים אותם כללים החלים על חקירות פליליות במסגרת חקירות משטרה, לפי חוק הפרוצדורה הפלילית (עדות).

בנוסף, לממונה יש סמכות לערוך חיפושים בבתי עסק ללא צו, לתפוס כל מסמך או חפת שעשוי לשמש כראיה ואף להוציא צו לקבלת פירוט שיחות של גורמים חשודים, כאשר עולה חשש כי תיאמו מחירים.

‏בנסיבות המקרה, יש להניח כי במסגרת הבדיקה הראשונית בענף הקפה יוזמנו למסור עדות בכירים בענף הקפה, בייחוד אותם גורמים המצוטטים בתקשורת כשהם אומרים כי נערכו ביניהם שיחות, בהן הוסכם שלא להוריד את מחירי הקפה.

‎‎חשש לקיום הסדר כובל

‏יצוין כי מוקדם מאוד לומר כי נעשו בענף הקפה מעשים פליליים על-פי דיני ההגבלים, ואף מוקדם לומר כי נערכו הסדרים אסורים המפרים את החוק במישור האזרחי. ואולם, אם הממונה ימצא כי נערכו שיחות לתיאום מחירים בין בעלי רשתות קפה בעקבות פתיחתה של רשת "קופיקס", ובייחוד שיחות בהן הוסכם כי הרשתות לא יורידו את מחירי הקפה ולא ייכנסו לתחרות חדשה בתחום - עלולים הדברים להיכנס למסגרת פלילית של הגדרת "הסדר כובל", שיוצר "קרטל" בענף.

חוק ההגבלים מגדיר הסדר כובל ככזה העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים. בין היתר כוללת הגדרת הסדר כובל את הגבלת התמורה או כל גמול אחר - ה"מחיר" - שיידרש, שיתקבל, שיוצע או שיינתן; והעונש הקבוע בחוק על עבירת הסדר כובל הוא עד 3 שנות מאסר, או עד 5 שנות מאסר בנסיבות מחמירות. בנוסף, מוטלים קנסות גבוהים על נאשמים בעבירות אלה בבתי המשפט השונים.

‏לפי עמדת רשות ההגבלים העסקיים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בתיקים קודמים בדומה לפרשת "קרטל הלחם" (כתב אישום חמור שהגישה הרשות כנגד המאפיות הגדולות בארץ בגין תיאום מחירים בענף הלחם), לבעלי עסקים מתחרים אסור לדבר ביניהם לגבי נושאים עליהם הם אמורים להתחרות.

גורם ברשות הבהיר ל"גלובס" כי ברשות מנסים להביא לידיעת הציבור את העובדה הזאת - ששיחות בין מתחרים בנוגע למחירי מוצרים אינן מקובלות, ועלולות להגיע למישור הפלילי, אף אם נדמה כי מדובר בשיחות "תמימות" בין חברים הפועלים באותו תחום.

"כל מקרה נבחן לגופו, ואולם ברגע שהשיחה מתחילה לגעת בפרמטרים שהם אמורים להתחרות עליהם, זה מתחיל בעייתי", הוא מבהיר.

‏מאז כניסתו לתפקיד נקט הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, גישה פרו-צרכנית, והבהיר לא אחת כי הוא קשוב לטענות הציבור בנוגע ליוקר המחיה בישראל ותומך במחאה הצרכנית בארץ. גילה אמר בהזדמנויות שונות כי בכוונתו לקדם את התחרות בארץ, ולא רק למנוע פגיעה בתחרות, ואף פירסם אשתקד נייר עמדה במסגרתו ציין כי יוטל עיצום כספי על חברה ועל מנהליה שיפעלו בדרך של "תמחור טורפני" של מוצר, "קביעת מחיר מופרז עבור מוצר שבמונופולין". ‏‎‎‏

‎‎בעל רשת: "לא תיאמנו מחירים. מדובר בשיחות רגילות"

‏‎‎החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפתוח בבדיקת הפרשה התקבלה בקרב רשתות הקפה בחששות, אם כי חלקן ביקשו היום לשדר עסקים כרגיל.

מנכ"ל ארומה ישראל, אשר לב, אומר ל"גלובס": "אני לא מכיר את האנשים. לא דיברתי איתם בחיים" - בהתייחסו לאנשים שציטטו בתקשורת בנוגע לתיאום המחירים.

לדברי בעל אחת הרשתות, "לא קיבלתי שום הודעה מרשות ההגבלים על בדיקה. הרשות רוצה לבדוק - שתבדוק. לא עשינו כלום ולא תיאמנו מחירים. מדובר בשיחות רגילות ולא מעבר לזה".‏

‏בתוך כך, חלק מהרשתות גם תקפו את קופיקס. "אני לא רוצה למכור מוצרים ב-5 שקלים, ואני גם לא יכול. כולם חושבים שבתי-הקפה מרוויחים מיליונים. עם כל הרעש והצלצולים, נראה בדיוק מה יהי עם קופיקס בעוד שנה. אין לזה היתכנות כלכלית", אמר בכיר באחת הרשתות.‏

‏אבי כץ, היזם ומבעלי קופיקס, אמר בתגובה לכך: "הוא צודק. אני מסכים שחובת ההוכחה עליי. אני לא בטוח שאני צודק, אבל יש לי את היכולת הכלכלית לנסות, ואני עושה זאת. נראה מה ייצא בעוד שנה. לדעתי, אני ארוויח הרבה כסף, אבל אני לא יכול להיות בטוח".

‏‏פתיחת קופיקס והבמה התקשורתית שלה זכתה הפתיח, היכתה בתדהמה את רשתות הקפה. בזמן שבחלק מהרשתות מצהירות כי אין בכוונתן להגיב למהלך, אחרות אומרות שהן בוחנות בקפידה את צעדיהן.

"קופיקס ניערו את השוק. הם עשו עבודה חכמה ויסודית. הם הציבו רף, ואי-אפשר להתעלם מכך. מאז שהם השיקו, אנחנו חושבים מה הם עשו ומה אנחנו יכולים לעשות", אומר מנכ"ל אחת רשתות הקפה ל"גלובס".

‏- ‎‎מה אתם יכולים לעשות?‏

‏"אנחנו יכולים לא לעשות כלום, להציע תפריט שונה המיועד לישיבה או לקחת, להוריד מחיר לקרוב ל-5 שקלים. יש כל מיני דברים".‏

- נפתח סניף אחד של קופיקס, ובקרוב ייפתחו שניים נוספים. 3 סניפים לא מאיימים עליכם, אבל הם מקעקעים את הלגיטימיות שלכם לגבות מחיר גבוה על הקפה.

‎‎‏"או שכן או שלא. אנחנו נותנים משהו אחר. במבנה הרווחיות שלי אני לא יכול לתת את מה שקופיקס נותן. אנחנו יכולים לנסות להוריד למחיר שלו ולראות מה קורה ומה יקרה איתו".‏

בעל רשת בתי-קפה אחרת טוען, לעומת זאת, כי לא ניתן להשוות בין הרשת שלו לבין הרשת החדשה. לדבריו, "קופיקס לא בנישה שלנו. הקהל שלנו בא כדי לחוות ישיבה ובילוי". ‏‏‎‎‏

הרשתות הגדולות

קפה קפה - 133 סניפים

ארומה ישראל - 123 סניפים

‏קפה גרג - 90

קפה ג'ו - 50 סניפים + 120 נקודות מכירה ברשת מנטה

רולדין - 47