נחיתת החירום באריתראה: שימי תבורי שר לנוסעים

לאחר שהתעכבו במשך שעות בנמל התעופה באריתראיה, בשל תקלה במטוס, שבו הלילה לישראל נוסעי טיסת אל-על מבנגקוק ■ הנוסעים סיפרו כי הנחיתה עברה בשלום, אך דיווחו על מחסור במים ומזון בזמן ההמתנה הארוכה

הנוסעים הישראלים שנאלצו לשהות במשך שעות ארוכות בנמל התעופה באריתריאה, לאחר שהמטוס בו חזרו מתאילנד לישראל נאלץ לבצע נחיתת חירום, נחתו הלילה (ה') בישראל ופגשו סוף-סוף את בני משפחותיהם, שדאגו להם וחששו לשלומם במהלך היממה האחרונה.

נוסעי הטיסה דיווחו שלא חשו במהלך הנחיתה כי יש סכנה להתרסקות. "הנחיתה הייתה בסדר. הבנו שמנוע אחד לא עבד, אבל לא היו בעיות בנחיתה", סיפר הזמר שימי תבורי, שהיה על הטיסה מבנגקוק. "חיכינו במטוס במשך שעתיים, התעכבנו כי החליפו מטוס. מה שמצחיק זה שהגיע מטוס חדש מאל-על, עלינו למטוס ואז הקברניט הודיע שגם המטוס הזה מקולקל. אבל בסוף הגענו והכל עבר בשלום ברוך השם".

הנוסעים שעוכבו לא סבלו משעמום בשעות ההמתנה הארוכות, לאחר שתבורי לקח אחריות ודאג לבידור. "שרתה להם שעה וחצי, עשיתי להם שמח, העברתי להם קצת את הבאסה והדיכאון", אמר הזמר. "הייתה גיטרה לאחת הנוסעות, וכולם היו סביבי - היה נחמד".

יוני ברקאי, נוסע אחר על הטיסה, סיפר כי "לא היה מלחיץ, אלא מבאס. השאירו אותנו במשך שעות במטוס ובשדה התעופה ולא הוציאו אותנו למלון כי לא היו לנו ויזות. הנחיתה הייתה בסדר - היה לו כשל במנוע, אבל הנחיתה הייתה רגילה".

"חששנו שהם יהיו בני ערובה"

חלק מהנוסעים דיווחו על מחסור במזון ומים במהלך שעות ההמתנה הארוכות. "בקושי היו מים ואוכל, וגם לא הייתה קליטה. הייתה פניקה ותחושה של ניתוק מהעולם. בסוף התרגלנו למצב, ונהיינו חברים. העיקר שאנחנו בבית עכשיו", אמר עידן חלצ'ינסקי, עם נחיתתו.

יוסי ענבר, שבתו ליעד הייתה על המטוס, סיפר על רגעי המתח: "הייתה הרבה דאגה ובהלה - זה מלחיץ בטירוף. זה שיא הדאגה, אין לך קשר איתה, אין עם מי לדבר, מזל שהיו לנו קשרים בשדה התעופה. ראינו אחר כך באינטרנט את הדיווחים, והבנו איפה הם. דאגתי כל היום, והרצנו תסריטים בראש - אולי המנוע התקלקל מעל הים? אולי הורידו להם מסכת חמצן?".

"היום, עם כל הטכנולוגיה, אתה כל הזמן בקשר איתם, גם כשהם בחו"ל - שולחים תמונות וסרטונים - וכאן במשך יום שלם לא יכולנו לתקשר איתה. זה הדאיג אותנו", הוסיף ענבר.

"היה כיף לראות ש-230 ישראלים דואגים אחד לשני"

בתו, ליעד ענבר, סיפרה: "נחתנו במקום שהיה נראה כמו מחנה צבאי. היה כיף לראות ש-230 ישראלים דואגים אחד לשני - מחלקים חטיפים וחולקים אחד עם השני, מעבירים שמיכה, שתייה. לא היה אוכל או שתייה, אבל דאגנו לעצמנו - אין על העם הזה".

"היה נורא וקשה, אבל גם כיף - שימי הנעים לנו את הזמן", הוסיפה ליעד, "רצינו כבר להגיע הביתה, ונתקענו באריתריאה בלי לדעת מה קורה ובלי ליצור קשר עם המשפחה שדואגת".

אילנה סוויד, שבנה וכלתה היו בדרכם חזרה מירח דבש בתאילנד, העידה כי "היה יום מאוד מאוד קשה ומתוח - לא הייתה תקשורת, הטיסה נדחתה שוב ושוב. זה היה מאוד מפחיד - חששנו שהם אולי יהיו בני ערובה. היה יום מורט עצבים עד שידענו שהם בסדר".

מטוס בואינג 767 של אל-על, שהמריא מבנגקוק לכיוון נמל התעופה בן-גוריון, נאלץ לבצע אתמול (ד') נחיתת חירום באסמרה, בירת אריתריאה. מחברת אל-על נמסר כי הנחיתה אירעה בשל תקלה במנוע, וכי "הנחיתה הושלמה בהצלחה".