מיני מבחן דרכים: פיז'ו 208GTI - באה מאהבה

ה-208GTI של פיז'ו מוכיחה שבתעשיית הרכב נותרו עוד אנשים שאוהבים מכוניות

תעשיית הרכב הגלובלית חוותה טראומה רצינית בשנים האחרונות. רצף של משברים כלכליים מתמשכים, לצד זינוק במחירי הדלק ועודף כושר ייצור, הביאו לא מעט יצרני רכב אל הקו האדום או מתחת לו.

לטראומה הזו יש השפעה מהותית על הדרך שבה נוצרים כיום דגמי רכב חדשים. אם לפני עשור היינו שומעים יצרנים מתהדרים בכך שבפיתוח דגם חדש מסוים הושקעו מיליארד דולר וחצי, הרי שכיום, בדלתיים סגורות, המקור לגאווה הוא קיצוץ דרמטי בעלויות ובתקציבי הפיתוח.

הדרך העיקרית לעשות זאת היא מיחזור של רכיבים מדגמי הדור הקודם ורכישת מודלים שלמים מהספקים הגלובליים של כל תעשיית הרכב. לפיכך, אם הרגשתם לאחרונה שכל כלי הרכב החדשים משדרים תחושה דומה, כנראה שזה לא במקרה.

אבל פה ושם מופיע גם רכב שובר שגרה. זה קורה לרוב כשאותו רכב הוא אייקון, שצריך לעמוד בציפיות של הלקוחות ולהוביל את התדמית של היצרן. הפיז'ו 208GTI היא אייקון כזה, שממשיך שושלת של מכוניות קומפקטיות-חמות שנערצות על ידי חובבי הגה בעולם מאז שנות ה-80.

עיצוב הפנים מבוסס על ה-208 הרגילה, לטוב ולרע. ה-GTI מצוידת באותו לוח שעונים מטריד, שתקוע במרכז שדה הראייה הפריפריאלי של הנהג, ההגה הזעיר מזכיר מכוניות קארטינג ומסך המגע הצבעוני עדיין גוזל תשומת לב. מנגד, זו אחת המכוניות המרווחות ביותר בקבוצה שלה, ונוסעי המושב האחורי נהנים ממרווח רגליים שאינו נופל מזה של משפחתיות טיפוסיות, עם בונוס של תא מטען מכובד.

המכונית קיבלה כצפוי חבילה ספורטיבית, שכוללת מושבי ספורט חובקים, רקע אדום לשעונים, דוושות ספורטיביות וידית הילוכים מטאלית, שמתכנניה כנראה לא חשבו על ימי קיץ לוהטים.

אבל כל הדברים האלה נועדו רק לרושם. המהות האמיתית של המכונית נחשפת בתנועה, וכאן הנוסטלגיה חוזרת ולוקחת פיקוד. כבר הרבה שנים לא נהגנו במכונית כל כך חדה וישירה בפלח השוק הזה. נטיית הגוף בפניות מזערית, ההיגוי מעביר כל שינוי קל בפני הכביש לידיו של הנהג, ומתרגם כל גחמה שלו לכוחות פיזיקליים. המכונית מנסרת פניות הדוקות בדיוק של מסור חשמלי ונעתרת לכל בקשה.

היא אמנם כבדה בכמה מאות קילוגרמים מה-GTI הקלאסית, אבל מנוע ה-1.6 ליטר טורבו שלה מייצר 200 כ"ס ו-28 קג"מ ומעביר את הכוח דרך תיבת הילוכים עם יחסי העברה ספורטיביים. התוצאה היא כוח שופע, שנותן מענה לכל צורך, רציונלי או אמוציונלי. אפילו הצליל מענג.

ב-160 אלף שקל זו לא מכונית שמיועדת לכל אחד, וקרוב לוודאי שהיא תירכש במספרים קטנים בארץ הקודש. אבל ה-GTI הזאת לא תוכננה על ידי רואי חשבון ומקצצי עלויות, אלא על ידי אנשים שבאמת אוהבים מכוניות. אנחנו מוכנים להמר שהיא גם תירכש על-ידי אנשים כאלה.