בעלי עניין מימשו מניות ביותר מ-3 מיליארד שקל השנה

תוך פחות מ-24 שעות מימש שלמה אליהו מניות לאומי ב-600 מיליון שקל; צדיק בינו מכר מניות פז ב-300 מיליון שקל ■ מנהל מחלקת המחקר ב-IBI: "המכירות הן תופעה טבעית של בעלי עניין, אחרי תקופה ארוכה של שוק עולה"

על רקע הרמות הגבוהות בהן נסחרים המדדים המובילים בבורסה בת"א, וכשמדד המעו"ף רחוק פחות מ-5% מרמת השיא של כל הזמנים, מתגבר קצב המימושים של בעלי שליטה בחברות המובילות. מבדיקת "גלובס" עולה כי בסך הכל, מאז תחילת השנה, מכרו בעלי השליטה בחברות הנסחרות בת"א מניות תמורת יותר מ-3 מיליארד שקל במצטבר.

שני השחקנים הבולטים בפעילות זו הם שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ובעל עניין בבנק לאומי, וצדיק בינו, בעל השליטה בפז ובבנק הבינלאומי, שמתחילת השנה ביצעו מימושים בהיקף של כ-1 מיליארד שקל כל אחד. כמחצית מהסכום הזה מומשה תוך פחות מ-24 שעות בשלהי השבוע שעבר.

אליהו ביצע עם סיום המסחר ביום ד' שעבר את המימוש הגדול ביותר השנה עד כה, כשמכר מניות בנק לאומי (לאחר עלייה של 11% בשנה האחרונה) בהיקף של כ-600 מיליון שקל, באמצעות בית ההשקעות אי.בי.אי. בתחילה ביקש אליהו למכור מניות בהיקף של כ-300-400 מיליון שקל, אולם בעקבות הביקושים הגבוהים הגדיל את המכירה.

המכירה נעשתה בהנחה של כ-3% על שווי המניה בבורסה אולם הירידות בלאומי היו מתונות, בשיעור של כ-1.5%, עניין שמעיד על הביקוש למניה. מכירה זו מצטרפת למימוש שביצע מוקדם יותר השנה אליהו במניות לאומי, בהיקף של כ-470 מיליון שקל.

בעקבות המכירות הללו, עומדות החזקותיו של אליהו בלאומי על כ-3%, ושוויין מסתכם בכ-550 מיליון שקל. גם את המניות הללו התחייב אליהו למכור במסגרת התנאים לרכישת השליטה בחברת הביטוח מגדל. אליהו, נזכיר, מחזיק גם ב-23% ממניות בנק אגוד בשווי של 270 מיליון שקל, וגם אותן הוא יידרש למכור.

"תופעה טבעית של שוק עולה"

גם צדיק בינו ניצל את הגאות בשוק המניות, כשמכר מניות חברת האנרגיה פז (עלייה של 22% תוך שנה) בהיקף של כ-300 מיליון שקל, באמצעות לידר שוקי הון. המכירה נעשתה במחיר של כ-570 שקל למניה - נמוך בכ-5% משווי המניה בבוקר יום ה', מה שגרר ירידות דומות במסחר בה, במחזור מסחר גדול במיוחד, של כ-400 מיליון שקל.

גם לבינו אין זה המימוש הראשון השנה, והוא מצטרף לשני מימושים קודמים של מניות פז שביצע בחודשים האחרונים תמורת כ-340 מיליון שקל, ולמכירת מניות הבנק הבינלאומי תמורת כ-270 מיליון שקל. אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, אמר כי "המכירות הן תופעה טבעית של בעלי עניין, אחרי תקופה ארוכה של שוק עולה".

לדברי ליכט, "למרות עליות השערים בבורסה, יש עדיין ביקושים מצד הגופים המוסדיים למניות משום שהם חושבים שיש פוטנציאל לעליות. בהנחה לא גדולה, של 3%-4% על מחיר השוק, יש ביקוש לסחורה והדוגמה הכי טובה היא המכירה האחרונה של אליהו, שהגדיל את היקף המכירה בעקבות הביקושים הגבוהים".

ליכט מציין עוד כי "בתקופה האחרונה יש התעוררות מסוימת בפעילות המשקיעים הזרים, וגם ראינו השתתפות ערה שלהם במכירת מניות לאומי שביצענו עבור אליהו. חלק מכך ניתן לייחס לרגיעה הביטחונית מול סוריה ואיראן, וחלק גם לכך שהזרים מחפשים שווקים עם תשואות חסר, אחרי גל העליות העולמי".

יחד עם זאת, לדבריו "צריך להבדיל בין חלק מהמימושים שנעשו. אצל אליהו השוק יודע שהוא צריך למכור את מניות לאומי בגלל רכישת מגדל, אבל לא יודעים את התזמון. חלק אחר מבעלי השליטה, כבר מתכוננים ליום בו יצטרכו לבחור באחת ההחזקות שלהם - פיננסית או ריאלית - בהתאם לדרישות הרגולציה, למרות שיש עוד די זמן לכך".

"חלק מהמימושים שבוצעו בתקופה האחרונה נעשו כדי להוריד מינוף", מוסיף ליכט, ובין אלה ניתן לציין את סדרת המכירות שביצעה לאחרונה קבוצת אלקו של גרשון זלקינד. זו מכרה ממניותיה וממניות חברות הבת אלקטרה ואלקטרה מוצרי צריכה תוך זמן קצר, בתמורה כוללת של כ-150 מיליון שקל. זאת, כחלק מצעדיה להגדיל נזילות ולהתמודד עם התחייבויותיה, ואחרי עליות של עשרות אחוזים שרשמו המניות מתחילת השנה.

גם שרי אריסון הצטרפה לחגיגה כשמכרה מניות בנק הפועלים בהיקף של 250 מיליון שקל בחודש יוני. כאן היה מדובר בסכום אותו ייעדה לפירעון חוב ישן לבנק לאומי.

עוד בין המממשים הגדולים במניות הבנקים הוא אייל עופר, שפועל גם הוא להגדיל את הנזילות שלו. מוקדם יותר השנה מכר עופר מניות בנק מזרחי טפחות בהיקף של כ-200 מיליון שקל, ואתמול נודע כי מכר 3 קומות במגדל משה אביב שברמת גן תמורת כ-60 מיליון שקל.

בעל מניות מרכזי נוסף המנצל את רמות המחירים הגבוהות בבורסה הוא יצחק תשובה, שהשבוע מכר באמצעות קבוצת דלק מניות דלק רכב תמורת כ-60 מיליון שקל. בסך הכל מכרה קבוצת דלק מניות יבואנית רכבי מאזדה ופורד, שבעבר הייתה בשליטתה, תמורת יותר מ-200 מיליון שקל מתחילת השנה. מניית דלק רכב קפצה מחודש ינואר ב-50%.

המכירות שמבצע תשובה בבורסה המקומית שוליות ביחס להיקף המימוש של 1.15 מיליארד שקל שביצעה קבוצת דלק במניות דלק US הנסחרת בוול סטריט. בסך הכל גרפה הקבוצה תוך שנה סכום אדיר של 2.6 מיליארד שקל ממכירת מניות החברה הבת.