לגארד: "גם אם ארה"ב תיכנס לחדלות פירעון זה ייפתר"

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית: "יש לנו אמון בכך שמקבלי ההחלטות מבינים מה יהיו ההשלכות, אם ארה"ב תיקלע חדלות פירעון. יש לנו אמון. אני מקווה שלא נתאכזב, ושבעוד כמה שבועות נסתכל על הסיפור הזה, ונגיד שחבל שבזבנו זמן רב בלדון עליו"

עם כל הכבוד לשורת שרי האוצר ובכירי המגזר הפיננסי, שהגיעו לכנס השנתי של קרן המטבע העולמית שנערך בימים אלה בוושינגטון, הכוכבת האמיתית של הכנס היא יו"ר קרן המטבע כריסטין לאגרד. בכל פאנל שהיא מופיעה, מתמלא האולם עד אפס מקום, וכאשר ניתן זמן לשאלות מהקהל, כמעט כל השאלות מופנות אליה.

ללאגרד יש לא מעט מה לומר בנושאים השונים. לאגרד התייחסה בהופעותיה השונות לנושא השאט דאון והחשש שארה"ב תיכנס לחדלות פירעון. "אם אכן ארה"ב תיקלע לחדלות פירעון, יהיו לכך השלכות הן על הכלכלה האמריקאית והן על הכלכלה העולמית. תרחיש שכזה ישפיע על המסחר העולמי, והמערכת הפיננסית- נראה תנודתיות ואי יציבות. צריך לזכור שהאג"ח האמריקאיות נמצאות בתיק ההשקעות של כמעט כל משקיע בעולם", אמרה לאגרד.

לאגרד הדגישה כי קרן המטבע אינה נוקטת עמדה כיצד יש לפתור את הסוגיה. "אנו לא מסתכלים על הצד הפוליטי, רק על ההשלכות של הכלכלה", היא אמרה.

למרות החשש שהביעה לאגרד, היא העריכה כי ארה"ב לא תתדרדר לחדלות פירעון. "אנו בטוחים שהמצב ייפתר. יש לנו אמון בכך שמקבלי ההחלטות מבינים מה יהיו ההשלכות, אם ארה"ב תיקלע חדלות פירעון. יש לנו אמון. אני מקווה שלא נתאכזב, ושבעוד כמה שבועות נסתכל על הסיפור הזה, ונגיד שחבל שבזבנו זמן רב בלדון עליו", אמרה.

לאגרד הציגה גם אופטימיות זהירה בנוגע לצפוי בכלכלות העולם: "יש התאוששות בכלכלה אבל היא איטית ולא יציבה. אנו מקווים שזו תחילת הסוף של המיתון באירופה. בכל אופן, אנחנו בקרן המטבע מעריכים כי בשנה הבאה הצמיחה תהיה בעולם גבוה בחצי אחוז בערך לעומת 2013", היא אמרה.

לגארד ציינה, כי בניגוד לשנים הקודמות בהן השווקים המתעוררים הובילו את הצמיחה, השנה הצמיחה הגיעה ממקומות נוספים: "בעבר השווקים המתעוררים היו מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית. אבל עכשיו אנו רואים התאוששות בארה"ב, ובמיוחד במשקי בית, גם באירופה יש מגמה חיובית, ואפילו ביפן יש נתונים חיוביים. לכאורה החולשה נמצאת בשווקים המתעוררים שמתחילים לחרוק, אבל גם הם נמצאים עדיין במצב טוב".

למרות האופטימיות, לאגרד ציינה כי ישנן בעיות שלא נפתרו: "הסקטור הפיננסי עוד לא הגיע לתחתית. יש עדיין דברים שצריך לתקן, ולשפר את אמון המשקיעים והשקיפות. בעיה נוספת שעדיין קיימת היא האבטלה הגבוה. יש היום 200 מיליון אנשים שמחפשים עבודה, וחייבים הביא לצמיחה שתייצר מקומות עבודה", היא אמרה.לאגרד ציינה בדבריה כי בכדי לצאת סופית מהמשבר, חייבים לראות שיתוף פעולה בין המדינות. "זה נכון שלכל מדינה יש את המאפיינים שלה, אבל אנו רואים איך פעולות שמבצעת מדינה אחת משפיעות על האחרת. לכן צריך לראות שיתוף פעולה משמעותי בין המדינות. חשוב שיהיו ערוצי תקשורת יעילים, שכן מה שהולך טוב במדינה אחת, יכול לעבוד גם כן במדינה אחרת", ציינה.