"מדינות הפרונטיר נטלו חובות בעייתיים, ולקחו סיכונים"

פרופ' כרמן ריינהט מאוניברסיטת הארוורד בכנס קרן המטבע הבינלאומית: "השנים האחרונות התאפיינו בשילוב של מחירי סחורות גבוהים וריבית נמוכה, ונדיר שהשילוב הזה נמשך לאורך זמן"

ההשקעה בשוקי הפרונטייר (Frontier), אינה מוכרת כ"כ למשקיעים הישראלים, אולם מעבר לים מדובר באפיק הצובר פופולאריות בשנים האחרונות. המשקיעים הולכים ומתעניינים בהשקעה באותן מדינות שהתוצר בהן נמוך והן סובלות מלא מעט בעיות, כשלצידן גם פוטנציאל צמיחה גבוה.


עדות לפופולריות שצוברים שוקי הפרונטיר ניתן היה לראות בפאנל של קרן המטבע העולמית שנערך אתמול, ושעסק בשווקים אלו. האולם היה מלא עד אפס מקום, ועוד כמה עשרות אנשים עמדו בפאתי האולם בתקווה לשמוע המלצות ותחזיות לשווקים אלו.


רוב משתתפי הפאנל היו בסה"כ אופטימיים לגבי הצפוי בשווקים אלו. "מדובר בקבוצה של מדינות, שמהוות את הדור הבא של השווקים המתפתחים", אמר מין זו, סגן דירקטור ב-IMF.


מי שהציגה גישה פחות אופטימית היא פרופ' כרמן ריינהט מאוניברסיטת הארוורד, שהזהירה מפני התהפכות המגמה בשווקים אלו. "השנים האחרונות התאפיינו בשילוב של מחירי סחורות גבוהים וריבית נמוכה, ונדיר שהשילוב הזה נמשך לאורך זמן. תחת החסות של אותה גאות, הם נטלו חובות בעייתיים, ולקחו סיכונים. אלא שנדיר ששילוב של מחירי סחורות גבויהם וריבית נמוכה נמשך לאורך זמן", אמרה ריינהרט.


"אמנם החוב באותן המדינות לא גבוה, אבל עדיין- כאשר הריבית תעלה, החוב הזה עלול להיכנס לחדלות פירעון, מה שעשוי לגרום לבעיות גם במערכת הבנקאית באותן המדינות. להערכתי, אפילו שינויים קלים ברמת הריבית או במחירי הסחורות עלולים לחשוף בעיות בשוקי הפרונטיר, מה שיקטין את התאבון להשקעה באותם השווקים", ציינה.


ריינהט ציינה כי הפסימיות שלה מתבססת על אירועי העבר: " בשנות ה-90 עשיתי עבודה על ההשפעה של הסחורות על מדינות כמו תאילנד ומלזיה. המדינות הללו צמחו בצורה מואצת בזכות העלייה במחירי הסחורות - הן היו מדינות שונות לחלוטין לעומת שנות ה-60. אלא שאח"כ כל פעם שנפלו הסחורות, היה להם משבר כלכלי שהוביל למשבר בענף הבנקאות. ולדעתי זה מה שעלול לקרות במדינות הפרונטייר. בטווח הארוך תהיה בהן מגמה חיובית, אבל עכשיו אנו בתקופה רגישה".

זו הסביר את הנהירה של המשקיעים לשווקים אלו: "אלו מדינות בהן האינפלציה נמוכה, והחובות אינם גבוהים יחסית. מצב המאקרו באותן מדינות נחשב לטוב, כך שלמשקיעים נהיה יותר ביטחון בהשקעה בהן", הוא הוסיף.


יחד עם זאת, זו ציין כי עדיין מדובר בשווקים הנמצאים במצב מורכב. "אותם שווקים מתמודדים עם לא מעט אתגרים. לדוגמה, מה תגרום להם ההאטה בסין. ישנן לא מעט מדינות בשוקי הפרונטיר, שהצמיחה בהן הושגה לא מעט בזכות הביקושים שהגיעו מסין. מה יקרה כאשר בסין תחל ההאטה? בנוסף, על המדינות לעבור רפורמות, כדי שיוכלו להמשיך לצמוח ולהתפתח. אבל למרות האתגרים, אני חיובי ואופטימי על אותם השווקים", אמר זו.


עוד השתתף בפאנל שר האוצר של קניה, הנרי רותיך. קניה היא אחת משוקי הפרונטיר, ורותיך הסביר את השינויים שעברו על המדינה בשנים האחרונות. "הכלכלה שלנו צומחת בקצב גבוה, והצמיחה נובעת בעיקר מביקוש פנימי, ולכן התלות בכלכלה העולמית פחות מהותית", אמר רותיך.


עוד הוא הוסיף: "אנחנו עוברים שורה של רפורמות, שמאד עוזרות לצמיחה. אנו שולטים בכלכלה טוב יותר מאשר בעבר, וכתוצאה מכך יצאנו מהמשבר הכלכלי העולמי מהר יחסית. יש לנו עדיין אתגרים, ביניהם לנווט בין השגת צמיחה מצד אחד, ולשמור על יציבות פיסקלית מהצד השני".


משתתפי הפאנל הסכימו, שכדי להגדיל עוד יותר כניסה של משקיעים זרים, על שוקי הפרונטיר להיות שקופים יותר. "המשקיעים לא משקיעים בשוקי הפרונטיר כמקשה אחת, אלא בוחנים כל מדינה לחוד", אמרה מרים קוסרושהי, בכירה בדויטשה בנק. "המדינות צריכות להראות שהן יציבות מבחינת מאקרו, ובמיוחד בנושא החוב, ושיש להן נכונות להוביל רפורמות, ודרכים לטפל באתגרים שבפניהם", היא אמרה.


נציין כי באחרונה קולומביה הגיעה להישגים נאים בכלכלה, והתקדמה מקבוצת הפרונטיר לקבוצת השווקים המתעוררים. משתתפי הפאנל נשאלו מי להערכתם יהיו המדינות הבאות שיתקדמו לקבוצת השווקים המתעוררים. זו העריך כי יש לא מעט שווקים בעלי פוטנציאל התקדמות ביניהם ויאטנם, קמבודיה, טנזניה וניגריה. "הפוטנציאל קיים בעיקר ממדינות שהתעשרו כתוצאה מהגאות בשוק הסחורות", הוא אמר.


פרופ' ריינהרט ציינה כי המעבר משוק פרונטיר למתעורר היא ארוכה וקשה. "קולמוביה לדוגמה, חוותה משבר אמיתי בפעם האחרונה רק בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ועדיין רק עכשיו היא התבגרה ועברה לקבוצת השווקים המתעוררים. כמו כן צריך לזכור שהמעבר הפיך, ושוק מתעורר גם יכול לחזור אחורה ולהיות פרונטיר. ולמי שחושב שזה לא אפשרי, נזכיר את יוון", אמרה בחיוך.

שוקי הפרונטיר הם שווקים המדורגים מתחת לשווקים המתעוררים מבחינת רמת הסיכון שלהם. מדובר בשווקים הנמצאים בבשלות פיננסית נמוכה מצד אחד, אבל בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה. אלו שווקים בהם קיים סיכון גבוה לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה פוליטית של יציבות השלטון.


רשימת שוקי הפרונטיר כוללת מעל ל-30 מדינות ביניהן ארגנטינה, סרי לנקה, קרואטיה, ירדן, קניה, ניגריה וויאטנם. מדד ה-S&P של שוקי הפרונטיר כולל 500 מניות מ-36 מדינות. מדד זה עלה בשנה האחרונה בכ-15%, בדומה לעלייה של מדד ה-P&S 500 האמריקאי.