חיים הורביץ, דירקטור בטבע: "אנחנו לא חברה של בנדיטים"

בנו של מייסד טבע ל"גלובס": "טבע לא במשבר" ■ מסביר מדוע הוא לא חושש מהתחרות בקופקסון, מדוע לא יקצצו בשכר הבכירים ומה יביא לטבע את הצמיחה

חיים הורביץ, בנו של מייסד טבע אלי הורביץ ודירקטור בחברת התרופות, מנסה להרגיע את עובדי טבע, את המשקיעים וגם את התקשורת. בראיון ל"גלובס" הוא טוען כי גל הפיטורים הגדול - 5,000 עובדים, מהם מאות בישראל - יהיה גם האחרון, וחושב שהפיטורים בישראל לא יהיו כה קשים כפי שמתואר בתקשורת.

"חושב שהדרמה תהיה יותר קטנה ממה שמתארים", אומר הורביץ. "יש לי כמעט 8,000 עובדים וכל שנה יוצאים לפנסיה 5% שזה כ-400 איש. מספיק שלא נגייס שנה אחת ובכך פתרנו את העניין".

- ובכל זאת, אתם הולכים לפטר פה הרבה מאוד עובדים.

"לא בהכרח. יש מקומות שבהם זה יהיה בלתי נמנע אבל בחלק גדול מהמקומות אפשר להחליק את זה, למתוח על פני תקופה. זה נכון בייחוד במערכי ייצור".

- איפה באמת יהיה עיקר הפיטורים?

"בעיקר במערך הייצור, כולל בארץ. זה לא שהולכים לסגור מפעלים, אבל נארגן את קווי הייצור יותר ביעילות".

הורביץ טוען שהפיטורים הם בעיקר תגובה להעלאות המסים הצפויות לטבע בשנה הבאה, אך הוא לא מתכחש לחשש מאובדן ההכנסות הצפוי לאחר פקיעת הפטנט על הקופקסון ועל רקע התחרות בתרופת הדגל של טבע: "זה שילוב של הרבה דברים ביחד. זו התקופה שבה עושים את התכנון הרב-שנתי בטבע, תכנון של 3 שנים ו-5 שנים. כשראינו יחד עם ההנהלה את הנתונים החלטנו על המהלך".

- מה בדיוק ראיתם?

"ראינו שני דברים: יותר אי ודאות מאשר בשנה הנוכחית לגבי הקופקסון; ותשלומי מסים יותר גבוהים משמעותית, במאות מיליוני שקלים. רק הרווחים הכלואים זה 500-600 מיליון שקל... בסה"כ אנחנו מדברים על העלאת מסים בקרוב למיליארד שקל".

- ובלי העלאות המסים לא היו פיטורים?

"זו שאלה טובה. זה טריגר כי את תוכנית ההתייעלות הצגנו לפני שנה וחצי בניו יורק. זו לא הפתעה".

- אבל לא דיברתם בזמנו על פיטורי 5,000 עובדים

"לקחנו את הזמן והחבר'ה עבדו לא בלחץ. אין ספק שיש יותר אי ודאות לגבי קופקסון ותשלום יותר גבוה של מסים בשנה הבאה. היכולת לספוג אי-יעילות יותר קטנה. זה מחייב לפעול יותר מהר".

- מה לגבי קיצוץ בשכר הבכירים ולו למראית עין?

"אני לא יודע מה להגיד לך. אני לא יודע מה זה שכר בכירים. המנכ"ל שלנו הוא לא מנכ"ל של חברה ישראלית אלא מנכ"ל של חברה רב-לאומית ואנחנו חייבים להיות בני השוואה למנכ"לים של חברות דומות בחו"ל. חבילת השכר שלו קטנה בהשוואה לאחים שלו בחו"ל. כל ההתלהמות הזו נגד השכר שלו - זה לא עובד ככה".

- זה גל הפיטורים האחרון בסדר גודל כזה?

"אני חושב שכן. אנחנו פשוט התרגלנו כל השנים לצמוח אבל לפעמים צריך לעצור ולהתכונן לשלב הבא. אני חושב שזה גל הפיטורים הגדול הראשון והאחרון".

"קופקסון הוא שה זך ותמים לעומת הטספידרה"

אנליסטים ומשקיעים חוששים מהיום שאחרי הקופקסון, אשר אחראי לפי ההערכות לכ-30%-50% מהרווח הנקי של טבע. עסקי הגנריקה מדשדשים, לחברה כ-30 תרופות בשלבי פיתוח מתקדמים אך לעת עתה אין מנועי צמיחה מהותיים שיחליפו את הקופקסון בטווח הנראה לעין. הורביץ לא שותף להספדים על הקופקסון ורואה עתיד ורוד לטבע.

"המצב הפטנטי של הקופקסון כרגע לא ברור. אף חברה לא הגישה כרגע בקשה לרישום תרופה גנרית מתחרה. ייקח להן רק שנה להשיג אישור? אני לא רואה גנריקה שנכנסת כ"כ מהר. זה מוצר מסובך. תחרות גנרית תיכנס בשנת 2015, אם בכלל. זה מוצר מאוד קשה להעתקה. כל המוצרים האוראליים עוד לא מוכרים מספיק והבטיחות שלהם שנויה במחלוקת. רופאים לא ימהרו להחליף חולה במצב יציב לתרופה חדשה".

- אבל לפי נתוני ה-IMS הטספידרה, התרופה המתחרה של ביוג'ן, דווקא צוברת נתח שוק בקצב מרשים

"פרופיל הבטיחות של הטספידרה גרוע. זו תרופה לא חדשה שקיימת 40 שנה בשוק עם הרבה מאוד בעיות והיא מאוד לא נקייה. קופקסון הוא שה זך ותמים לעומתה. אז מה אם שינו לה התוויה לטרשת נפוצה? אני בעד תחרות ויש מקום למוצרים חדשים אבל לאט לאט".

- יש לכם בלוקבאסטר בקנה שיחליף את הקופקסון?

"יש לנו כמה מוצרים... בתחום הנשימה, בתחום הטרשת הנפוצה (לקווינימוד). זה לא יהיה מוצר אחד אלא 3-4 ויותר מזה שיפצו על הקופקסון".

הורביץ התייחס גם לחולשה בעסקי הגנריקה, בעוד האנליסטים האופטימיים ביותר חוזים לטבע צמיחה חד-ספרתית בתחום זה, ואומר כי "זו שטות מוחלטת. תסתכל על הדמוגרפיה. כל האוכלוסיות בעולם מזדקנות ויהיו צריכים תרופות גנריות. השוק הזה יצמח דו-ספרתי ובגדול".

- כן, אבל השאלה מתי? מדברים הרבה שנים על הזדקנות האוכלוסייה.

"הכל בהתאם לקצב פקיעות הפטנטים של התרופות".

"אנחנו לא חברה של בנדיטים"

ההכרזה על הפיטורים העלתה לסדר היום הציבורי את הטבות המס שקיבלה טבע במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' כבר קראה לבטל לטבע את הטבות המס בטענה שהן ניתנו לטבע כדי שתעסיק עובדים - וכעת היא מפטרת.

"זה לא נכון", אומר הורביץ. "אנחנו לא חברה של בנדיטים. אנחנו עובדים עפ"י חוק. בחוק עידוד השקעות הון יש מסלול של קבלת הטבות מס כנגד השקעות הוניות וזה מה שעשינו. השקענו מיליארדי שקלים וכנגד זה קיבלנו הטבות מס. רוצים להעלות את המס? תפדאל, נשלם את המס כמו שצריך. זה מעולם לא הותנה בתעסוקה".

- אתה מרגיש שאתה פועל בסביבה פופוליסטית?

"כן, אבל אנחנו לא צריכים לנהל את החברה לפי פופוליזם ובטח לא בישראל. זו חברה גלובלית. זה מאוד שונה מחברות אחרות כאן. זה לא דלק או שטראוס או תנובה".

- טבע במשבר?

"אני לא חושב. היא בבחינה עכשיו לאור מציאות שהולכת להשתנות והיא עושה את התיקונים הדרושים, מתארגנת יותר נכון".