נתיבי ישראל תשדרג את כביש החוף בכ-2.2 מיליארד שקל

במרכז הפרויקט הוספת נתיב נסיעה שלישי בקטע הכביש בין מחלף חבצלת השרון וזכרון יעקב שאורכו 40 קילומטרים

חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) הציגה היום את תוכניותיה לשדרוג כביש החוף, בעלות כוללת של 2.2 מיליארד שקלים. במרכז הפרויקט הוספת נתיב נסיעה שלישי בקטע הכביש בין מחלף חבצלת השרון וזכרון יעקב שאורכו 40 קילומטרים. בנוסף לנתיב השלישי ייבנו לאורך הקטע מחלף באזור זיכרון יעקב, מחלפון מול הכפר ג'יסר א-זרקא ומעבר אקולוגי לבעלי חיים באזור פארק השרון. הרחבת הכביש ושיפור הבטיחות לאורכו יאפשרו להעלות את מהירות הנסיעה ל-110 קמ"ש.

כביש החוף (מספר 2), שאורכו הכולל כ-90 קילומטרים, הינו כביש האורך המבוקש והעמוס ביותר בישראל. 87 אלף כלי רכב נוסעים בו בכל יום (לפי ספירות שבוצעו בשנת 2012), חלקם הגדול בשעות הבוקר וכמעט כולם נאלצו לבזבז זמן ודלק בפקקי תנועה. קצב הגידול השנתי של מספר כלי הרכב בעשור האחרון בכביש זה, היה בקצה של כ-5% לכיוון דרום וכ-4% לכיוון צפון. החדשות הרעות הן שבמצבו הנוכחי, ללא הרחבתו, יהפוך הכביש לפקק תנועה ענקי לארכה של מדינת ישראל. העומסים הקשים ביותר (היצע שאינו עומד בביקוש) יתרחשו בקטע הדרך מחדרה ועד מחלף חבצלת, דרך המחלפים קיסריה, גבעת אולגה ובית ינאי.

פתיחתו של כביש 6 לתנועה, גרמה לירידה בביקושים בכביש מספר 2. בין השנים 2006 ל-2009 הורגשה ירידה במספר כלי הרכב שנסעו ביממה בכביש, אם כי כביש החוף נותר הכביש המבוקש ביותר מבין דרכי האורך של ישראל. בקרב אנשי המקצוע קיימת הסכמה ברורה כי השארת הכביש במצבו הנוכחי, תגרום לגלישת העומסים לצמתים נוספים ולשעות רבות יותר של היממה.

מספר כלי הרכב בישראל גדל בכל שנה. קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה במרחב הישובים שבין בנימינה לבין כפר ויתקין, צפוי להביא לכמעט הכפלה של מספר התושבים. מ-314 אלף איש בשנת 2007 ל-593 אלף איש בשנת 2030. לצרכי תעסוקה, יתווספו למרחב זה כ-3.7 מיליון מ"ר של מבנים לתעסוקה, בהם איזורי היי-טק, משרדים, תעשייה ושטחי אחסנה. לכך, מתווסף הביקוש מצד תושבי מטרופולין חיפה הנוסעים לעבודה במטרופולין תל אביב, בדרום ובירושלים - ולהיפך.

חברת נתיבי ישראל בחנה בשנים האחרונות, אפשרויות שונות לשדרוג כביש החוף, כאשר היעדים העיקריים הם הרחבת הכביש בנתיב נוסף לכל כיוון, הגברת הבטיחות באמצעות ביטול צמתים והקמת מחלפים בכדי לסייע בהפחתת תאונות הדרכים בכביש. שיפור הגיאומטריה תאפשר נסיעת כלי רכב בטוחה ונוחה במהירות מתוכננת של 110 קמ"ש ברוב קטע הדרך. בכדי להגיע אל התכנון הטוב ביותר, בוצעה סדרה ארוכה של בדיקות בתחומי תחבורה, תעסוקה, ההשלכות על הסביבה, השפעה על השטחים הפתוחים, השפעה על המרחב הבנוי ועוד. בתום הבדיקות, בוצעה בחינה של יותר מ-10 חלופות שונות, בין היתר בצמוד לכביש הקיים, בצמוד למסילת הרכבת, בסיוע חפירה של מנהרות ועוד. כל זאת, במטרה להגיע אל החלופה המתאימה ביותר. דגש גדול בתכנון, הושם על היבטים סביבתיים כגון: אקוסטיקה, איכות אוויר ושיקום נופי, מאחר והכביש עובר באיזור המשופע בפרקים לאומיים ושמורות טבע.

כאמור הפרויקט כולל תוספת של נתיב שלישי לכל כיוון, שדרוג הגיאומטריה של הדרך ושיפור השיפוע האורכי. במלים פשוטות, הסדרת הכביש על מנת להפחית מכלי הרכב את הפניות שמאלה וימינה ואת העליות והירידות.

בנוסף ייבנו מחלף חדש בצומת ינאי; מחלפים בצומת אולגה דרום ובצומת אולגה צפון. מחלף מערכתי במחלף קיסריה (שיבטל את הירידה והעלייה לנחל חדרה, בזכות הקמת גשר מעל לנחל); מחלפון חדש שיאפשר נגישות מהכביש לישוב ג'סר א-זרקא הצמוד לכביש; מחלף מערכתי בזכרון יעקב (כביש 2 עם כביש 70); מעברים אקולוגיים בשטחם של פארק השרון וחולות קיסריה; שדרוג גשרי נחלים: אלכסנדר, חדרה, עדה, תנינים ודליה.

בתחום שיפור המעבר להולכי רגל יוקמו מעל הכביש גשרי הולכי רגל בהדסה נעורים וגשר נחל חדרה, שהינו חלק משביל ישראל. גשרי המחלפים וגשרי הולכי הרגל יותאמו גם למשתמשים בכסאות גלגלים. בחברת נתיבי ישראל מוסיפים כי במסגרת העבודות ישופר המיגון האקוסטי לישובים הגובלים בתוואי הכביש ויבוצע טיפול נופי לאורך התוואי.