הסיטונאים: משרד החקלאות מנפח מחירי ירקות לטובת החקלאים

פער בלתי מוסבר של עד 40% בין מחירון מועצת הצמחים במשרד לבין מחירון של סוקר עצמאי ■ מגדלי הירקות: "רשתות השיווק מתערבות בתמחור"

מועצת הצמחים מנפחת מחירים לטובת החקלאים - כך טוענים סיטונאים בשוק הסיטונאי לירקות ופירות בצריפין, על רקע פערים גדולים ובלתי מוסברים בין המחירים הסיטונאיים של עגבניות ומלפפונים שמפרסמת מועצת הצמחים של משרד החקלאות לבין המחירים הסיטונאיים שמפרסמת חברת הסקרים העצמאית ירקום. לטענתם, ניפוח המחיר משפיע גם על עלייה בלתי מוצדקת במחירים הקמעונאיים ברשתות השיווק.

מועצת הצמחים וחברת ירקום מפעילות כל אחת סוקר העובד כל בוקר בשוק וקובע את המחיר הסיטונאי שמפרסם שולחו. בשבוע שעבר התפרצו סוחרי השוק בטענות חריפות על "ניפוח הנתונים של הסקר היומי שמפרסמת מועצת הצמחים".

זאת, משום שסקר המועצה קבע מחיר של 7.5 שקלים לק"ג עגבניות, בעוד ירקום נקבה במחיר של 4.6 שקלים לק"ג - הפרש בלתי מתקבל על הדעת של 39% בין שני המחירונים.

באותו יום פרסמה המועצה מחיר של 3.5 שקלים לק"ג מלפפונים, ואילו מחירון ירקום נקב במחיר של 2.6 שקלים לק"ג - הפרש של 26%.

אמנון קדם, מנכ"ל ירקום, אומר כי "רמת המלאי של העגבנייה אצל כל סוחרי השוק בתום המסחר ביום שלישי הייתה בגודל של 165 משטחי עגבניות, שהם כ-100 טון, היצע כזה של עגבנייה בסוף יום המסחר לא מאפשר רמת מחיר של 7.5 שקל לק"ג עגבנייה".

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות, אומר כי "למועצה אין שום עניין בניפוח או הורדה מלאכותית של המחירים, והסוקר מטעמה עושה עבודה מקצועית על סמך נתונים אמיתיים. רשתות השיווק הן האחראיות למצב, כי הן מתערבות במחירי השוק הסיטונאי כדי לא לשלם לחקלאים את המחיר האמיתי. מועצת הצמחים לא עושה שום מניפולציה, ובסופו של דבר מדובר בהיצע וביקוש. הצעתי לסיטונאים לעשות סקר משותף עם סוקר מטעמם שילך כל בוקר צמוד לסוקר של מועצת הצמחים, אבל הם לא נענו להצעה. המשטחים שמדברים עליהם הם תוצרת שנרכשה, ואין בסיס לטענה".

עגבניות
 עגבניות