איגוד שמאי הביטוח: מקצוע שמאי הביטוח לרכב - בסכנה

היועץ המשפטי של איגוד שמאי הביטוח, עו"ד שלומי תוסייה-כהן: "על-פי הצעת החוק החדשה תפקיד השמאי מצטמצם להערכת נזקים בלבד, ולמעשה – כל אדם יהיה מוסמך לתת חוות-דעת הנוגעת להערכת שווי הרכב"

היועץ המשפטי של איגוד שמאי הביטוח, עו"ד שלומי תוסייה-כהן, מזהיר היום (ב') כי מקצוע שמאי הביטוח לרכב נמצא בסכנה.

עו"ד תוסיה-כהן מוטרד מההגדרה החדשה של שמאי רכב, המופיעה בטיוטת חוק רישוי שירותים לרכב ושתעמוד להצבעה ביום שלישי השבוע (15.10) בוועדת הכלכלה בכנסת. לטענתו, "משרד התחבורה מבקש לעשות שימוש בחוק על מנת לפגוע בהגדרת תחום עיסוקו של שמאי הרכב ולהביא לצמצום משמעותי בייחוד המקצוע, מה שיביא לפגיעה רחבה בצרכנים הנזקקים לחוות דעת שמאי".

לפי עו"ד תוסיה-כהן, "עד היום, מטרת המקצוע היתה הערכת שווי רכב והערכת נזקים שנגרמו לרכב בגין תאונה או בגין סיבות אחרות. אולם, על פי הצעת החוק החדשה תפקיד השמאי מצטמצם להערכת נזקים בלבד, ולמעשה - כל אדם יהיה מוסמך לתת חוות דעת הנוגעת להערכת שווי הרכב... אין אפילו הכרח לבדוק את הרכב טרם מתן חוות דעת באשר לשוויו".

על פי הנאמר במכתב, לטענת האיגוד בפגישות שקיימו עם משרד התחבורה, הובטח להם כי שומה הנוגעת לשווי רכב ולשווי נזקים ברכב תעשה אך ורק ע"י שמאי רכב לטובת הצרכן. "זאת כיוון שבניגוד לכל הגורמים האחרים הפועלים בענף, שמאי הרכב הוא היחיד נטול אינטרס אישי, שכפוף לכללי אתיקה נושקים שבאים לשמור על האובייקטיביות שלו".

יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים: "רכב הוא הדבר השני בחשיבותו אצל הצרכן הישראלי, אחרי דירה. כמו שאנו לא פונים למתווך לקבלת הערכה ברת תוקף של שווי דירתנו, כך ראוי לטובת ציבור הצרכנים לקבל הערכה על רכבם מאותם בעלי מקצוע המתמחים בתחום ולא מבעלי אינטרסים כלכליים שעלולים לפגוע בשווי הרכב ובכך להסב נזק לצרכנים".