המדד הנקי של הבורסה

העדר נגזרים מ-ת"א 75, הופך אותו למייצג המהימן של השוק

מאז התחתית סביב רמת המחיר של 1144, שוק המניות העיקרי שלנו, דהיינו מדד ת"א 25, הראה מגמה חיובית מרשימה, כוחנית, ומפתיעה.

מרשימה, כי היא התקיימה גם כאשר היא נגדה את שקרה בחו"ל.

כוחנית, כי לא ראינו כמעט תגובות לרמות ההתנגדות שהיו בדרכו של המדד (אלו נחתכו כאילו היו חמאה רכה תחת סכין חמה).

מפתיעה, כי היא באה לאחר ימים אינסופיים (מאז נובמבר שנה שעברה), שבה ראינו דשדוש, שעמום מחזורי, והכול בליווי הרבה ידיעות על בעיות בהנהלת הבורסה, והאנשים המנהיגים את שוק ההון הישראלי.

כך התנהג המדד המייצג את 25 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר אצלנו. אך, כמו שציינתי במסגרת זו בעבר, מבט מצומצם זה היה, והינו, קצת מטעה לגבי הקורה בשוק המניות המקומי בכללותו. המתבונן במניות הקטנות יותר, דהיינו אלו הנכללות במדד ת"א 75, ומדדי היתר, קיבל תמונה שונה לחלוטין.

בדיוק מאותה נקודה שבה החל הדשדוש המתמשך כל כך במדד העיקרי, ראינו במדדים האחרים מגמה עולה יציבה, ויפה במיוחד. טור זה מתרכז במדד ת"א 75, המכיל את 75 המניות בעלות שווי השוק הנמוך מן ה-25 המובילות. דרך אגב, שני המדדים יחד מהווים את מדד ת"א 100 המייצג, בעיני רבים, את המניות שבהן ניתן לפעול פיננסית בישראל עקב בעיות הנזילות הקיימות במניות הקטנות יותר.

כאן אציין הבדל חשוב בין ת"א 75, ות"א 25, והוא כמובן העובדה שעל מדד ת"א 25 נסחרות אופציות מעו"ף. ביחד עם אופציות דומות על מטבע הדולר-שקל, אלו הנגזרים היחידים הנסחרים בכמות, ובתדירות ראויה לשמה, ולכן יש לעיתים תחושה שיש להן השפעה יתרה על הקורה במדד עצמו ("הזנב שמקשקש בכלב").

אי קיום נגזרים על מדד ת"א 75 מביא הרבה שחקנים לחשוב שמדד זה מייצג הרבה יותר טוב את ה"סנטימנט" באחד העם, מאשר המדד הכבד יותר. הדעה היא שבמדד זה השיקולים לפעולה ינבעו אך ורק מן הקורה סביב אותן המניות, ולא ממה ש"רצוי" שיקרה לקראת פקיעה זו אחרת.

ובכן, הנה לפניכם גרף שבועי של מדד ת"א 75:

משה שלום תא75
 משה שלום תא75

  1. הגרף מראה היטב את הבניה הברורה של המגמה החיובית. זאת מאז התחתית הכפולה סביב 617, כאשר מאז אותו נובמבר מפורסם, אנו רואים את היווצרותה של תעלה אופטימאלית, בזוית 45 מעלות, הבנויה משיאים ושפלים עולים סימטרית.
  2. צבעוניות הנרות, המיוצרת על פי כלי מגמה ותנודתיות שלי, מראה היטב את האופי הרציף של אותה מגמה חיובית, כאשר רק בשני מקרים, של נר בודד כחול, ראינו אתראה על שינוי אפשרי.
  3. אינדיקאטור המומנטום, הנמצא בחלון התחתון של הגרף, ליווה כל העט את התנועה, וזה זמן מה גם יצר בעצמו שפלים עולים התחומים בקו מגמה יפה, וברור (בסגול).

לאחרונה ראינו התלהבות יתר במדד (כאשר קרה אותו שינוי חיובי במדד ת"א 25 אשר הזכרתי לעיל). זה התבטא ביציאה של המחיר מן התעלה העולה, מלמעלה (עגול סגול).

האם יש כאן בעיה בקרוב? הסימנים של התחממות יתר קיימים בהחלט, וניתן לזהות ירידה מזערית של היסטוגרמת המומנטום, אבל אין במחיר עדיין שום טריגר למחשבה אחרת מאשר המשך החיוב בנכס זה. בינתיים, היעד לתנועה נראה די ברור, סביב 900, כרמת התנגדות המשמשת כמגנט לתנועה.

אם הפריצה מעל גבול התעלה תוכח כפריצת שווא, אזי הגבול העליון של התעלה, קו המגמה (הכחול) הפנימי, ולבסוף רמת התמיכה סביב 800, כל אלו יהוו תחנות ביניים להתחלה של תנועה שלילית מטה. אבל, אם כל אלו ישברו, עדיין לא יקרה דבר למגמה החיובית ארוכת הטווח. רק שבירת הגבול התחתון של התעלה, ויצירת שיאים ושפלים יורדים ישנו את המצב.

מי שפעל בזירה הזו לא סבל מהתלבטויות גדולות לגבי השקעתו זמן רב מאוד, ועדיין נמצא במצב של בטחון יחסי גבוה. קיימות, כאמור, המון אתראות מקדימות, אשר עדיין לא קרו. אלו יוכלו לומר לו להתחיל לשים לב, ובסופו של דבר לצעוד, לקראת דלת היציאה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.