האם עברייני מין יופיעו בריאליטי? הרשות השנייה תגבש קוד אתי

כך הוחלט בתום ישיבה בוועדה למעמד האישה של הכנסת, שנערך לאחר שערוץ 10 שיתף בתוכנית הריאליטי "הכפר" עבריין מין מורשע

הרשות השנייה וזכייניות הטלוויזיה המסחרית יגבשו יחד קוד אתי למניעת הופעות של עברייני מין בתוכניות ריאליטי - כך הוחלט בתום ישיבה בוועדה למעמד האישה של הכנסת בראשותה של ח"כ עליזה לביא.

הקוד, שיגובש בסיוע איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ומרכז נגה לנפגעי עבירה, יוגש לוועדה בתוך חודשיים. הדיין התקיים לאחר שערוץ 10 שיתף בתוכנית הריאליטי "הכפר" עבריין מין מורשע.

זיוית דוידוביץ, סמנכ"ל תוכניות בערוץ 10 אמרה בדיון: "לא ידענו על עברו הפלילי עד שצלצלה האם, שבוע לפני השידור, כשהתוכנית כבר הייתה גמורה. אסור לנו לבקש תעודות יושר. אנו עושים תחקיר על כל אדם, ובתחקיר לא עלה עברו הפלילי. אם היינו יודעים מראש מי האיש, היינו יכולים לשקול ולהחליט. כשנודע לנו בדקנו את מצבו המשפטי, והוחלט לשדר, כי הוא ריצה את עונשו, והמדינה כחברה נותנת הזדמנות שנייה לעבריינים".

רועי סטריקובסקי, עורך התוכנית, אמר בדיון: "אנחנו בני אדם ויכולים לטעות. אין לנו אפשרות לדעת אם אדם אומר אמת. זו שאלה פילוסופית אם לאדם מגיעה הזדמנות שנייה".

יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה כי "לא מדובר כאן בדיון משפטי מה מותר או אסור על-פי חוק, אלא בדיון ציבורי שבוחן מה ראוי ומה לא ראוי. האם חופש הביטוי הוא מעל הכול? האם הוא מצדיק העצמתו של עבריין מין והפיכתו לאייקון תרבות? האם הכול עניין של רייטינג?".

לדבריה, "המציאות מחייבת אותנו לבחון מחדש את הנורמות הציבוריות בנושא, ואכן החלטנו היום לשבת יחד עם הזכיינים, ארגוני נפגעות תקיפה מינית, מומחים בנושא ונציגי הרשות השנייה ולגבש יחד קוד אתי שיחייב את גופי התקשורת השונים, מתוך מקום של אחריות והבנה ולא ממקום של כפייה. אנו מקווים שהקוד יאומץ גם על-ידי הקוונים שאינם מחויבים לכללי הרגולציה. בעוד חודשיים נתכנס שוב על מנת לבחון את הקוד שיתגבש".