נמל חיפה נגד העירייה: בטלו לנו ארנונה בסך 509 מיליון שקל

לטענת הנמל, מדובר בסכום "דמיוני" שיביא להתמוטטותו הכלכלית ■ עיריית חיפה: "פעלנו לפי החוק"

חברת נמל חיפה הגישה לאחרונה עתירה מינהלית נגד עיריית חיפה בדרישה לבטל שומת ארנונה לשנים 2005-2012, שממנה עולה דרישת תשלום בסך 509 מיליון שקל. את העתירה הגישה החברה לבית המשפט המחוזי בחיפה באמצעות עו"ד עינב כהן המתמחה במיסוי מוניציפלי.

מהעתירה עולה כי מאז 1994 שילמה רשות הנמלים ארנונה לפי הסכם שנחתם בין השתיים, אלא שב-2001 נתגלעה מחלוקת ביניהן בעניין סיווג הקרקע התפוסה בנמל. הצדדים הגיעו אז להבנות וחתמו על הסכם ב-2003 המסדיר את המחלוקות. ההסכם אף קיבל תוקף של פסק דין על-ידי בית המשפט המחוזי.

ההסכם חל בהגדרה על רשות הנמלים או כל גוף מטעמה שינהל את הנמל. מאחר שבשנת 2005 בוטלה רשות הנמלים במסגרת הרפורמה בנמלים ופוצלה ל-4 חברות ממשלתיות (אחת מהן חברת נמל חיפה), טוענת חברת נמל חיפה כי היא נכנסה לנעליה של רשות הנמלים, לרבות בהסכם הארנונה מ-2003.

אלא שבנובמבר 2012 שלחה העירייה לחברת נמל חיפה שומה מתוקנת, ולפיה על החברה לשלם לעירייה סכום של 509 מיליון שקל, שאותו מגדירה החברה כ"דמיוני", מנוגד לדין וחסר אחיזה במציאות.

לטענת החברה, עיריית חיפה מתנערת מההסכם מ-2003, למרות שנקבע בו כי לא ניתן להשתחרר מהוראותיו, ונאסר על הצדדים לשנות את החיובים שנקבעו בהסכם.

בעתירה נטען עוד כי מדובר בהגדלת שומת הארנונה השנתית בסך 43 מיליון שקל, שנובעת משינוי סיווג הנכס מסיווג "נמל" לסיווג "עסקים אחרים באזור א'" ומהגדלת השטחים הבנויים ושטחי הקרקע לחיוב.

לטענת החברה, השומה המתוקנת כוללת תוספת שטחים רבים לחיוב מעבר לשטחים המוחזקים על-ידה בפועל, כאשר העירייה לא ערכה מדידה נוספת לפני הודעת השומה המתוקנת, ולא ברור על מה התבססה בהוספת השטחים לחיוב.

חברת נמל חיפה טוענת בעתירה כי הסכום של 509 מיליון שקל מהווה שני שליש מהיקף הכנסותיה, ותשלום הסכום עלול להביא להתמוטטותה הכלכלית. "מדובר בסכום דמיוני חסר כל אחיזה במציאות, שיש בו למוטט כל גוף עסקי בארץ, ובמיוחד כאשר מדובר בחברה ממשלתית שאינה בת-חורין לקבוע את תעריפיה".

גזבר העירייה, ג'אקי ואקים, מסר בתגובה: "עיריית חיפה פעלה על-פי חובתה החוקית להוצאת שומת ארנונה הכוללת חיובים רטרואקטיבית של הנמל. בעשותה כן פעלה העירייה מכוח סמכותה וחובתה. עיריית חיפה תשיב כמקובל לבית המשפט על עתירת הנמל".