בכיר בטבע: "אם לא נפטר - המובילות שלנו בסימן שאלה"

איקה אברבנאל, סמנכ"ל לתיאום פעילות טבע בישראל וחבר ההנהלה הבכירה: "השוק משתנה, ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו ברמה המבנית. לומר שהיינו אופטימליים לחלוטין לפני כן? אני אומר לך שלא"

"השוק משתנה, ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו ברמה המבנית. לומר שהיינו אופטימליים לחלוטין לפני כן? אני אומר לך שלא" - כך מודה איקה אברבנאל, סמנכ"ל בכיר לתיאום פעילות טבע בישראל וחבר ההנהלה הבכירה, על רקע הודעת החברה על פיטורי 10% מכוח-האדם שלה - כ-5,000 איש. אברבנאל מן הסתם יודע על מה הוא מדבר כשהוא אומר שהחברה לא הייתה אופטימלית קודם, משום שעד לפני חודשיים כיהן כסמנכ"ל בכיר למשאבי אנוש ולאינטגרציה במשך 6 שנים.

כעת, בתפקידו החדש, הוא אחראי על כל הקשרים עם הגופים השונים בישראל, בהם ההסתדרות והממשלה. "סיכמנו עם ההסתדרות שנעבוד ברמת תיאום גבוהה כמו בעבר", הוא אומר. "כרגע ראשי הוועדים מתבטאים לגבי הרגשתם וזה בסדר גמור, אבל לאמיתו של דבר גם להם יש אינטרס שטבע תמשיך להיות מובילה, ואם לא נעשה את התהליך יש על זה סימן שאלה".

אברבנאל מציין כי הקיצוצים בכוח-האדם אמורים לחסוך לחברה 250 מיליון דולר בשנה, מתוך קיצוצי עלויות של שני מיליארד דולר בסך-הכול. "כשהודענו על הקיצוץ בעלויות בדצמבר החלטנו שקיצוץ באנשים יהיה צעד אחרון והתחלנו בקיצוץ פרויקטים של נדל"ן ורכש. השינויים בשוק הובילו אותנו לתוצאה שאנחנו חייבים לעסוק גם בזה", הוא אומר ומזכיר שגם חברת מרק הודיעה באחרונה על קיצוץ שיגיע ל-20% מכוח-האדם שלה, "אפילו שרמת הרווחיות שלה יותר גבוהה משל טבע".

אחד השינויים המרכזיים שהובילו להחלטה הם פסיקה משפטית בארה"ב שהקדימה את מועד פקיעת הפטנט של הקופקסון, התרופה המרכזית של טבע, מספטמבר 2015 למאי 2014. "זה מאוד משמעותי ואנחנו חייבים לקחת את ההנחות הכי מחמירות כדי להיות אחראיים", אומר אברבנאל. שינוי נוסף הוא שחיקת המחירים הגבוהה מהצפוי בגנריקה, שתוביל לירידה בהכנסות; והשלישי מוגדר על ידי אברבנאל "טייס אוטומטי של הסכמים קיבוציים", שמוביל לעליית שכר עובדים ברחבי העולם על בסיס עלייה באינפלציה, למשל.

בשלושת החודשים הבאים, צוות בראשותו של חבר ההנהלה ארז ישראלי יבחן "עד רמת היחידה הבודדת" מהן המשימות של כל יחידה, איפה יש עודפי כ"א ואיפה יש מחסור. לדבריו, החברה תשתדל לנייד עובדים בין פעילויות שונות עד כמה שאפשר, ותתאפשר גם פרישה מוקדמת. לאחר שיסתיים השלב הזה, תתחיל טבע בינואר "לעבור לזיהוי שמי" של המפוטרים, ואברבנאל מדגיש שזה יהיה תוך מו"מ עם האיגודים ברחבי העולם.

- שכרתם חברת ייעוץ חיצונית?

"לא. יש לנו ידע פנימי רחב כתוצאה מתהליכי אינטגרציה שביצענו בשנים האחרונות. יש פה אתגר ניהולי גדול מאוד וננסה לסיים מהר את תקופת הביניים הנוראית של אי-הוודאות, גם של עובדים וגם של מנהלים. אנחנו עובדים איתם כדי לא לעשות שגיאות. למנות קבוצת חכמים שיישבו מאחורי הקלעים זה להוביל לכך שנעשה את כל הטעויות".

כחלק מהמהלך טבע תמכור או תסגור פעילויות, ושני אתרים שבהם כ-900 עובדים במצטבר כבר סומנו, בקליפורניה ובפנסילבניה. "אנחנו סורקים הכל, הכל עומד למבחן ואין טאבו", אומר אברבנאל. "ההתנהלות עסקית לחלוטין, אין שום פרמטר אחר למבחן, למעט ישראל: יש לנו סנטימנט חיובי חצי רגשי כי אנחנו חברה ישראלית. רמת הרגישות פה הרבה יותר גבוהה, ולכן אני מסוגל להעריך שלא יהיה אתר שנסגור בישראל. עם זאת, גם כאן נצטרך להתייעל".