שלי יחימוביץ': "הפיטורים בטבע לא יתרחשו"

יו"ר האופוזיציה לראש הממשלה בפתיחת מושב החורף של הכנסת: "צא מכאן, תתקשר לג'רמי לוין ותבקש ממנו שלא יפטר אף עובד בטבע"

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', עלתה היום (ב') על דוכן הכנסת לנאום בסיכום פתיחת מושב החורף, ותקפה את נתניהו על כך שלא התייחס לפיטורים בטבע. "800 משפחות שזה כמה אלפי אנשים בישראל שהוטלו בבת אחת למציאות של יאוש ועוני זה פיגוע המוני", אמרה יחימוביץ'. "אתה ראש הממשלה שלהם. צא מכאן, תתקשר לג'רמי לוין ותבקש ממנו שלא יפטר אף עובד בטבע. מי כמוך יודע שיש לך את כל הכלים לנהל אית מו"מ. הפיטורים האלה של חברה ששילמה כמעט אפס אחוז מס זה מעשה של קניבליזם. אין מילה אחרת", אמרה.

"צפיתי בדיווחים מוול סטריט על הפיטורים בעולם. היו מחיאות כפיים וחיוכים על עובדים שאיבדו את מטה לחמם. זו זירת גלדיאטורים. הרווח הצפוי ב-2013 הוא בסביבות 5 מיליארד דולר. איך זה מתיישב עם העובדה שהמנכ"ל מקבל שכר של 15 מיליון שקל בשנה? ככה נראית תעשייה ישראלית טובה, תורמת, מפתחת כשהיא מאבדת מצפון וחזון. המייסד שלה אלי הורביץ לא היה נותן שזה יקרה.

"ואני שואלת אותך שר האוצר, כשנפגשת לפגישה חברית עם ג'רמי לוין ושאלת אם הוא מוכן לשלם מיסים כמו כל עסק בישראל, מה הוא אמר לך? וכשיצאת משם, ואמרת בקול רפה שצריך לשנות את חוקי המשחק, למה התכוונת? הרי רגע אחר כך הטלת מיסים על עסקים קטנים ובינוניים. מה היתה הכוונה בשינוי כללי המשחק? שהם גם ישלמו אפס אחוז מס וגם יפטרו עובדים בברוטאליות? מעניין אותי מי הצביע בדירקטוריון נגד. האם עלה על דעתכם, אנשי דירקטוריון טבע, להתשמש בכספים שצברתם בשנים האחרונות כדי לשמור על העובדים שהם בשר מבשרכם גם בתקופות טובות? לא מצויינות? פיליפ פרוסט מקבל גם החזרי נסיעות ולא על נסיעה באוטובוס אלא על שימוש במטוס הפרטי שלו. מישהו העלה בטבע רעיון שגם ההנהלה משלמת מחיר ולא רק עובדי שכר המינימים? למה טבע לא משלמת מס חברות? כדי לייצר מקומות עבודה".

יחימוביץ' התייחסה גם לטור של סגן עורך "גלובס" אלי ציפורי מאתמול, ואמרה כי "אלי ציפורי עשה אתמול חישוב מדויק. בשנים האחרונות טבע קיבלה מאיתנו 12 מיליארד שקל. תגידו, זה נראה לכם נורמלי? זה הסכום על עובד אחד. איזה דברים מופלאים אפשר היה לעשות מהכסף הזה.

"טבע הפרה בבוטות את החוזה שלה עם המדינה. היא הפגינה העדר מוחלט של סולידריות, של מחויבות לחברה, של הכרת הטוב. זה אתה, אדוני, שנתת להם את כל זה. הרי הפטור הטוטאלי הזה ממיסים אתם נתתם להם. אתם סוללים להם את הדרך החוצה מישראל שלא לדבר על זה שהמתנות לא ניתנו בהעסקה הוגנת. אנחנו לא ניתן ש-800 העובדים יפוטרו מטבע. לא יהיה מו"מ על תנאי פרישה. לא תהיה מחילה על הרווחים הכלואים, לא יהיה ויתור על מס נורמלי. ראש הממשלה ושר האוצר - לא ניתן לכם לעשות את זה. ולכל מי שצופה - אני קוראת, אל תתנו יד לפיטורים הקניבליים האלה. עוד מעט יצטרפו פיטורים בבזן. תגידו גם לרה"מ וגם ללפיד מה אתם חושבים. ראיתי חיוכים על פניו של ראש הממשלה בזמן הנאום שלי ואני מקווה שזה בגלל שאתה מתכוון לעלות לדוכן ולומר משהו על טבע. ואם לא - הפיטורים האלה לא יתרחשו".