מבקר המדינה: "הפיטורים בטבע ממש לא במקום"

(עדכון) - יוסף שפירא, שיפרסם אחה"צ דוח מיוחד על הטבות המס לתאגידי הענק, תוקף את טבע בגין הפיטורים ■ יו"ר ההסתדרות עופר עיני: "שר האוצר לפיד רואה איתי עין בעין בנושא הזה. יחד נצליח לבטל את רוע הגזירה"

הביקורת הציבורית נגד הפיטורים בטבע מחריפה: מבקר המדינה יוסף שפירא הצטרף היום (ג') למבקרים ואמר כי הפיטורים בטבע "ממש לא במקום" נוכח הטבות המס שקיבלה החברה בשנים האחרונות.

"אחרי שהמנהלים קיבלו בונוסים ומענקים, והחברה קיבלה הטבות מס מפליגות, כשמגיע רגע האמת מפטרים עובדים, וזה לדעתי - כמו לדעת רבים - ממש לא במקום", אמר היום שפירא בטקס מסירת דוח הביקורת השנתי שלו לכנסת.

המבקר הבהיר, בין היתר, כי אין זה סביר שבעוד חלק משכבות האוכלוסייה נאנקות תחת נטל המס ויוקר המחיה, הרי שחברות ענק נהנות מהטבות מס מפליגות, כמו תופעת "הרווחים הכלואים".

היום בשעה 16:00 יפורסם דוח מקיף של מבקר המדינה במגוון נושאים כלכליים וחברתיים, ובהם הטבות המס שקיבלו תאגידי הענק.

דוח הביקורת זה מוקדש בעיקרו לענייני כלכלה וחברה, אשר הטיפול בליקויים בתחומים אלה מהווים חלק משמעותי מ"האני מאמין" עליו הצהיר שפירא בעת כניסתו לתפקיד לפני כשנה וחצי. בדוח ממצאים חמורים וביקורת חריפה על מוסדות מדינה בנושאים שונים, וביניהם בתחום המיסוי, הפיקוח על השקעות כספי ציבור, השימוש במשאבי הטבע במדינה ועוד.

מבקר המדינה מאשר בדבריו את ממצאיו ואת חשיפותיו של עיתון "גלובס" במסגרת מאבקו לצמצום הטבות-העתק הניתנות לחברות הגדולות במשק. כזכור, ביולי האחרון, בעקבות מאבקו של העיתון, נחשפו הנתונים המדהימים באשר להיקף הטבות המס שניתנו מכוח החוק לעידוד השקעות הון לחברות הציבוריות הגדולות בישראל.

מהנתונים עלה כי בשנים 2006-2011 קיבלה ענקית התרופות הישראלית טבע ממדינת ישראל הטבות מס בהיקף של כ-11.8 מיליארד שקל, שהם כ-70% מסך ההטבות בגובה כ-16.8 מיליארד שקל שקיבלו החברות הציבוריות הגדולות באותן שנים (הנתונים לשנת 2012 לא נמסרו, כיוון שמרבית דוחות המס לשנה זו טרם הוגשו); במקביל חשף "גלובס" כי שיעור המס המושת על טבע כמעט אפסי.

עוד עלה כי צ'ק פוינט קיבלה בשנים אלו הטבות מס בהיקף כולל של כ-1.65 מיליארד שקל; כיל קיבלה הטבות מס בהיקף כ-2.2 מיליארד שקל; אלביט מערכות - בהיקף של כ-404.7 מיליון שקל; בזן קיבלה הטבה חד-פעמית של 140 מיליון שקל ב-2006; וחברת רפאל קיבלה בשנים 2010-2011 הטבות מס בהיקף של כ-144.7 מיליון שקל.

עיני: "נבטל את רוע הגזירה"

מוקדם יותר היום כינס יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, דיון בהסתדרות על הפיטורים בטבע ואמר כי יפעל יחד עם שר האוצר יאיר לפיד למנוע את הפיטורים בטבע.

"אתמול בערב קיבלתי טלפון משר האוצר, והוא אמר לי שהוא רואה איתי עין בעין בנושא הזה. הוא דיבר עם מנכ"ל טבע. יחד נצליח לבטל את רוע הגזירה", אמר עיני.

"כנראה שנצטרך ללכת לממשלה ביחד עם המעסיקים ולייצר פתרונות דומים לאלה שעשינו ב-2008 וב-2009. אין ספק כי חברת טבע היא חברה מצליחה. הממשלה צריכה להחזיר את הסעיף בחוק השקעות הון, האומר שחברה שמקבלת סיוע צריכה לייצר מקומות עבודה וגם לשמור עליהם", הוסיף עיני.