גילה ערך שימועים בנושא שיתוף-הפעולה בין גליקמן ומקאן

השימועים של הממונה על ההגבלים נערכו במסגרת הבקשה להמשך השת"פ בין המשרדים בתחום רכש המדיה ■ תוקף ההסכם בין הצדדים יפוג בנובמבר

המאבק של קבוצת מקאן-אריקסון ומשרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב לקבלת פטור שיאפשר את שיתוף-הפעולה ביניהם ברכישת מדיה נכנס לישורת האחרונה: ל"גלובס" נודע כי בתחילת השבוע נערכו במשרדי הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שני שימועים שעסקו בנושא: האחד לאנשי קבוצת מקאן-אריקסון - שימוע שבו לקח חלק מרכזי יו"ר קבוצת מקאן בישראל, אילן שילוח; ושימוע שני למשרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, שאותו הוביל חנן גליקמן, מבעלי המשרד.

אם לא יחול שינוי, יתקיים שימוע נוסף לאנשי מקאן - זאת לבקשת אנשי מקאן - ואז תינתן ההכרעה בעניין.

הפטור הנוכחי, שמאפשר כיום את שיתוף-הפעולה בין גליקמן למקאן, הוא מ-2010, אז הוא ניתן למשך 3 שנים, עד נובמבר השנה. המשמעות היא שהחלטה בעניין, תהיה אשר תהיה, צפויה להתקבל כבר בשבועות הקרובים.

במשרדי הממונה על ההגבלים העסקיים בוחנים לעומק בחודשים האחרונים את כל תחום רכש המדיה בישראל. הטריגר המשמעותי לכך היה בקשת מיזוג שהגישו משרדי הפרסום הנמנים בישראל עם קבוצת פובליסיס, ואלה הנמנים עם קבוצת אומניקום, ששאפו לקבל פטור לפעילות משותפת של חברות המדיה זניט מדיה ו-TMF, כדי לייצר כוח משמעותי משיש בידיהן, כדי לייצר משקל נגד לכוחה של מובילת השוק כיום - יוניברסל מקאן.

הממונה לא אישר את בקשת המיזוג, מתוך מחשבה שלא פותרים בעיה אחת על-ידי יצירת בעיה אחרת, אך בעקבות הבדיקה החלו במשרדי הממונה לבחון את השוק בדרך שונה מבעבר: לא רק בדיקת שוק המדיה כמכלול, אלא גם התייחסות פרטנית לשוק הטלוויזיה.

לפני חודשים ספורים, עם התקרב מועד הפטור של מקאן וגליקמן, שלח הממונה מכתב לשני הגופים כי שיתוף-הפעולה שבמסגרתו רוכשת יוניברסל מדיה עבור משרד הפרסום גליקמן, מעורר חשש תחרותי משמעותי, הנובע מריכוז נתח שוק בטלוויזיה בידי חברת יוניברסל, ולכן מעורר שאלה וחשש מהאפשרות להעניק להם פטור נוסף להסדר כובל.

עוד הודיע הממונה לחברת המדיה יוניברסל מקאן כי היא תיאלץ להגיש לבחינתו שורה של הסכמים ושיתופי-פעולה הקיימים בינה לבין משרדי פרסום בחברות מדיה, לפני שתוכל להמשיך לרכוש מדיה עבורם.

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר: "אנשי הרשות הקשיבו בקשב רב לטענות שהועלו בפניהם במהלך השימועים לצדדים. בשלב זה הרשות מנתחת את הטענות שהועלו ושוקלת את צעדיה בטרם תתקבל החלטה, ואינה יכולה להתייחס לגופן".