השעון מתקתק: בית הנבחרים יגיש הלילה הצעת תקציב

(עדכון) - היו"ר הרפובליקאי של בית הנבחרים, ג'ון ביינר, הודיע כי הבית מגבש הצעה משלו, כנראה עם תנאים להגבלת 'אובמה קייר' ■ הבית הלבן: לא מקובל עלינו

חברי המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים צפויים להצביע הלילה (ג') על הצעה להרים את תקרת החוב ולפתוח מחדש את הממשלה הפדרלית, כך על פי דיווחים מוושינגטון. על פי הדיווחים, ההצעה הרפובליקנית תממן את הממשלה עד ה-15 בדצמבר, במקום 15 בינואר, התאריך שהוצע בהצעה המתגבשת של הסנאט.

יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, שמצדד בפלג מסיבת התה של המפלגה הרפובליקאית, הודיע הערב, כי הבית יצביע על יזמת חקיקה משלו ליישוב משבר תקרת החוב. לפי פרסום המידע על ההצעה הזו, הכריז הבית הלבן שהנשיא אובמה ידחה אותה. אם היא תדחה, המשמעות היא, שיום וחצי לפני מיצוי יכולות הממשל ליטול הלוואות, ב-17 באוקטובר, אין הסכם להארכת יכולות אלה, וארה"ב ניצבת שוב על סף תהום של חדלות פרעון.

כפי הנראה, ההצעה הרפובליקנית מאמצת חלקית את לוח הזמנים של הצעת החקיקה שמתגבשת בסנאט: תקרת החוב תורם עד 7 בפברואר 2014; ואילו פעילויות הממשל ימומנו עד 15 בדצמבר (המשמעות היא שההשבתה הפדרלית תבוטל מיד עם כניסת ההסכם לתוקף); וועדה משותפת לסנט ולבית-הנבחרים תנהל מו"מ מקיף על מיתאר תקציבי ארוך טווח (קיצוץ בהוצאות הממשל, כפי שתובעים הרפובליקאים; העלאות מיסים על בעלי הכנסות גבוהות, כפי שדורשים הדמוקרטים) ותסיים אותו עד 13 בדצמבר.

אבל, הרפובליקאים מתכננים להוסיף להצעתם כמה תנאים שאינם מופעים בנוסח של הסנאט: דחייה היישום של חוק להטלת מס על מכשירים רפואיים לשנתיים, מהלך שישלול מ'אובמה קייר' מימון בגובה של מיליארדי דולרים; אכיפה של מנגנון אימות לבדיקת זכאות של אזרחים שמבקשים סיוע בתשלום פרמיות לביטוח רפואי; וצעד הפגנתי לשלול הטבות ביטוח רפואי לעובדי גבעת הקפיטול.

מחוקקי מסיבת התה מתעקשים להכניס תנאים אלה לנוסח הצעת בית-הנבחרים כדי להראות לבוחריהם בבית שהם נאבקים בממשל הדמוקרטי, וגם אם לא עלה בידם לבטל, או לעקר מתוכן, את 'אובמה קייר', הם מצליחים לכרסם בה ולשלול מהחוק מקורות מימון.

יתר על כן, על פי כמה הערכות, ביינר והרפובליקאים של מסיבת התה שוקלים מחטף: להעלות את הצעתם להצבעה במליאת בית-הנבחרים עוד הלילה, ואם היא תאושר, להודיע על הוצאת בית-הנבחרים לפגרה - ולעזוב מיד את וושינגטון. הכוונה היא, להשליך את הכדור למגרש הסנט ולהשאיר אותו שם, מפני שהסנטורים לא יוכלו לגלגל אותו חזרה לבית-הנבחרים הנעול. כך יוכלו הרפובליקאים להאשים את הסנט והדמוקרטים באחריות לחדלות פרעון פוטנציאלית, אם הסנט ידחה את הצעתם.

ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, הארי ריד, שרק אתמול דיווח על התקדמות משמעותית במו"מ עם עמיתו הרפובליקאי, מיטש מקונל, אמר הערב, כי הוכה בתדהמה מההתפתחויות בבית-הנבחרים. על פי כל ההערכות, הדמוקרטים בסנט, וחלק מהרפובליקאים בגוף זה, לא יוכלו לאמץ את ההצעה הרפובליקאים בבית-הנבחרים. דוברת בבית הלבן, איימי בראנדאייג', אמרה שאובמה לא יוכל לתמוך ביזמת זו.