הנהגת הרופאים: מתנגדי שעון הנוכחות ניצחו בבחירות

עד אפריל הקרוב צפויים שינויים בבתי-חולים נוספים, מה שעשוי לחדש את מאבק הרופאים מוקדם מהצפוי

שנתיים לאחר ההתנגדות העזה שהובילו כלפי ההסכם הקיבוצי שנחתם עם המדינה, שבשיאה גיבוי פומבי להתפטרות המתמחים ומאבק מאחורי הקלעים להכנסת שירותי רפואה פרטיים לבתי החולים הציבוריים (שר"פ), הרופאים הבכירים שהקימו את ארגון "ארב"ל" מתחילים לצבור נקודות משמעותיות בדרך לערער על הנהגת ההסתדרות הרפואית עד כדי החלפתה.

בבחירות שהתקיימו אתמול (ג') לוועד של בית החולים שיבא (תל השומר), הגדול מבין בתי החולים בארץ, נבחרו 8 רופאים המזוהים עם ארב"ל או עם ההתנגדות העזה להסכם שעליו חתמה ההסתדרות הרפואית, מתוך 10 אנשי ועד.

לראשות הוועד נבחר ד"ר ג'קי אור, מנהל המחלקה לרפואה דחופה שאיים לפני כשנתיים להתפטר יחד עם שורה של רופאים בכירים כמחאה על ההסכם שנחתם. בין היתר נבחר גם ד"ר דניאל לנצברג, שנחשב לאחד הסמלים של מאבק המתמחים שאמר רק לפני שבוע בראיון ל"גלובס" כי הרופאים צריכים לקבל תוספת של מאות אחוזים לשכר, וכי מגיע לו לרכוש בית פרטי במרכז הארץ.

לנצברג נמנה גם עם העותרים לבית הדין לעבודה, נגד העסקת מתמחים בתורנויות שנמשכות 26 שעות ברצף. הניצחון הסוחף של מתנגדי ההסכם בשיבא הביא גם להדחתו של יו"ר הוועד המכהן, ד"ר זאב פלדמן, המשמש גם כחבר מזכירות ההסתדרות הרפואית, ושל ד"ר צקי זיו-נר, חבר ועד המשמש גם יו"ר ארגון רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית וסגנו של יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן.

מעוז התנגדות

בחודש שעבר התקיימו הבחירות לוועד הרופאים בבית החולים רמב"ם, שהיווה גם הוא את אחד ממעוזי ההתנגדות הגדולים להסכם הקיבוצי. לראשות הוועד נבחר פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית ואחד ממייסדי ארגון ארב"ל. אולמן, למעשה, היה מתמודד יחיד על ראשות הוועד.

רמב"ם הפך לאחד הסמלים למרד שאירע לאחר חתימת ההסכם באוגוסט 2011: לאחר שכמה רופאים בכירים ובהם אולמן עצמו הודיעו על התפטרותם, דרש משרד הבריאות מסגן מנהל בית החולים לקבל במופגן את ההתפטרות כדי לאותת "שלא יפחידו אותנו".

אלא שסגן המנהל סירב לבצע את הנחיית המשרד, לא פחות ולא יותר. במקביל, כשמשרד הבריאות הורה להעביר לידו את מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים שהיו שמורים במשרדו של המנהל האדמיניסטרטיבי ברמב"ם, הודיעה הנהלת בית החולים כי המכתבים הועברו לידי המתמחים.

גם בבית החולים בילינסון, אחד הגדולים בארץ, מתרחש מאבק מאחורי הקלעים. אחד מהמתנגדים הבולטים להסכם מתמודד על ראשות הוועד, ובהסתדרות הרפואית מעכבים את הליך הבחירות בטענה כי מדובר במנהל מכון שמעמדו זהה לסגן מנהל בית חולים, ועל כן אין הוא יכול לייצג נאמנה את האינטרסים של כלל הרופאים בשעה שהוא משמש הלכה למעשה מנהל בכיר מאוד.

בביה"ח קפלן נבחר מחדש הוועד שמזוהה עם ההנהגה הנוכחית של הר"י. בחודש אפריל יתקיימו הבחירות להסתדרות הרפואית, ועד אז צפויים עוד הליכי בחירות בבתי החולים השונים. נציגי הוועדים מרכיבים את מועצות העובדים בארגון רופאי המדינה ובארגון רופאי הקהילה (בעיקר קופ"ח כללית), ואלה בוחרות את נציגי ההסתדרות הרפואית. ככל שבית החולים גדול יותר ומעסיק יותר רופאים, כך גדלה מידת ההשפעה של הוועד בבחירות לראשות הארגון ומכאן האופטימיות של אנשי ארב"ל.

בארב"ל זועמים

ארגון ארב"ל והרופאים שמזוהים עמו ועם ההתנגדות להסכם הקיבוצי שנחתם, זועמים בעיקר על ההסכמה לחייב את הרופאים בהחתמת שעון נוכחות, על כך שתוספות השכר במרכז הארץ ניתנו באופן מתון בהרבה מאלה שניתנו בפריפריה ועל כך שלא הצליחו לכלול בהסכם את הכנסת השר"פ. אם אכן תהיה מהפכה בהנהגת ההסתדרות הרפואית, הרי שההנהגה החדשה תהיה ניצית מאוד.

הנה לראיה דברים שאמר היום ד"ר ג'קי אור שנבחר לראשות הוועד בשיבא: "הוועד החדש, שהצהיר כי יתנגד לתוצאות הסכם הרופאים הקודם, נתמך בבחירות הנוכחיות בהצבעה בהיקף חסר תקדים בבית החולים. רופאי שיבא והוועד החדש שנבחר מצפים לפעול לשנות הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית את המציאות העגומה של הרופאים במערכת הבריאות הציבורית". מבחינה משפטית, כל הנהגה שתיבחר אמורה לכבד את ההסכם שנחתם עד שנת 2018.

מהסתדרות הרפואית (הר"י) נמסר בתגובה: "ההסתדרות הרפואית מנהלת את מערכות הבחירות בוועדים תוך הקפדה על שקיפות מלאה. בחודשים הקרובים ימשיכו להתקיים בחירות בבתי החולים ובקופות החולים, לאחר מכן יתקיימו הבחירות לארגוני הר"י השונים וועידת הר"י תתקיים בסוף אפריל 2014. אנו מודים לכל הרופאים שהשתתפו בהליך הבחירות ומברכים את כל הנבחרים לוועדים. אנו קוראים לכל רופאי ישראל להשתתף בהליך הדמוקרטי ולהצביע במערכת הבחירות".