היזם מארק קיובן זוכה מאישום במסחר על סמך מידע פנים

‎‎קיובן המיליארדר הואשם כי מכר את כל אחזקתו בחברה ‏‏Mamma.com‏ ב-2004 לפני ההכרזה על הנפקתה הראשונית לציבור‏

‎‎היזם מארק קיובן, הידוע בהתבטאויותיו הבוטות, זוכה אתמול (ד') מאישום סחר על סמך מידע פנים, במסגרת תביעה שהגישה רשות ניירות ערך של ארה"ב (‏SEC‏). כך נאמר בהודעה שפרסם עורך דינו של קיובן.‏

‏חבר המושבעים בבית המשפט הפדרלי בדאלאס קבע כי קיובן לא הפר את החוקים הפדרליים לסחר בניירות ערך כשמכר את כל אחזקתו בחברה ‏‏Mamma.com‏ ב-2004 לפני ההכרזה על הנפקתה הראשונית לציבור של החברה.

מכירת המניות - שאותה לא הכחיש קיובן - חסכה לו הפסד של 750 אלף דולר בגין אחזקתו בחברה.

קיובן מעורר המחלוקות מחזיק בבעלות על קבוצת הכדורסל דאלאס מאווריקס ב-‏NBA‏ ואף מככב בסדרת הריאליטי הטלוויזיונית "הכרישים" ‏‏‎(Shark Tank)‎‏.

‏באותה עת היה קיובן בעל המניות הפרטי הגדול ביותר ב-‏‏Mamma.com‏, חברה שמציעה תוכנת חיפוש וששינתה מאז את שמה ל"קופרניק" ‏‎(Copernic)‎‏ ונרכשה בידי קונסטליישן סופטוור. מנכ"ל החברה יצר אז קשר עם קיובן ואמר לו כי החברה מתכוונת למכור עוד מניות כדי לגייס הון.

‏על-פי העדויות שהוצגו במהלך המשפט, קיובן הגיב בכעס והביע התנגדות למכירה שתדלל את אחזקתו בת ה-6%. עם זאת, קיובן מכר את כל אחזקתו, שהסתכמה ב-600 אלף מניות, רק לאחר שקיבל פרטים נוספים על מכירת המניות המתוכננת מיועציה הפיננסיים של החברה.

בבית המשפט טען קיובן כי על אף שאסור היה לו לחשוף את תוכנית החברה למכור עוד מניות, הוא לא היה מנוע מלמכור את מניותיו על בסיס מידע זה.

‏‏"אנחנו מאוד שבעי-רצון מפסק הדין", נאמר בהודעה שפרסם עורך דינו של קיובן, סטיבן א. בסט. "הראיות שהצגנו הבהירו כי כל המידע הרלוונטי היה במרחב הציבורי".‏

‏דובר ה-‏SEC‏, ג'ון נסטר, פרסם הודעה שבה נאמר כי ה-‏SEC‏ מכבדת את החלטת חבר המושבעים אך מאוכזבת ממנו. "זה לא ירתיע אותנו מלהגיש תביעות משפטיות במקרים שבהם להערכתנו הפרו הנאשמים את חוקי נייירות הערך הפדרליים", אמר נסטר.

הפרשה נגררה במשך 5 שנים לאחר שה-‏SEC‏ הגיש כתב אישום נגד קיובן. ביולי 2009 קיבל השופט הפדרלי סידני פיצווטר את עתירתו של קיובן לדחות את התביעה, אך בית דין לערעורים הפך החלטה זו, והמשפט התחדש. פיצווטר היה השופט גם בדיון המשפטי שבמהלכו התבקש חבר המושבעים שלשום (ג') להחליט בפרשה.

‎‎קנס מה-‏NBA‏

‏‎‎ה-‏NBA‏ קנסה את קיובן בסכום שנאמד ב-1.8 מיליון דולר בגין 19 הפרות של התקנות במהלך הקריירה שלו, לדברי בליצ'ר ריפורט, כולל קנס של 100 אלף דולר על שסיפר ל-‏CNN‏ שהוא מעוניין להחתים את כוכב העל לברון ג'יימס חודש ימים לפני שג'יימס הפך רשמית לשחקן חופשי נטול התחייבות חוזית לכל קבוצה שהיא.

‏קיובן עשה את מרבית הונו באמצעות מכירת חברת האינטרנט שהקים, ‏‏Broadcast.com‏, ליאהו תמורת 5.7 מיליארד דולר ב-1999. כמה שנים לאחר מכן סגרה יאהו את החברה. ‏‎‎‏