גורמים בטורקיה: "חשיפת המרגלים - המצאה ישראלית"

גורמים באנקרה מאשימים כי ירושלים עומדת מאחורי הפרסום ולפיו טורקיה הדליפה לאיראן שמות של 10 מרגלים עבור ישראל ■ "מדובר בניסיון ישראלי להימנע מתשלום פיצויים לבני משפחות ההרוגים מהמרמרה"

הסערה סביב הפרסום ב"וושינגטון פוסט", לפיו טורקיה חשפה בפני המודיעין האיראני את שמותיהם של עשרה מרגלים עבור ישראל בשטח איראן, מסרבת לגווע. לאחר שגורמים בטורקיה הכחישו את הדיווחים, הבוקר (ש') מאשימים באנקרה: "ישראל עומדת מאחורי הפרסום".

על פי דיווח בעיתון הטורקי הורייט, גורמי ממשל באנקרה טוענים כי ירושלים עומדת מאחורי קמפיין מתוזמר נגד טורקיה, כשהמניע העיקרי שלה הוא ניסיון להימנע מתשלום פיצויים לבני משפחות ההרוגים על ספינת המאווי מרמרה ב-2009. "אנו מתייחסים לקמפיין התקשורתי נגד טורקיה כמתקפה של ממש", צוטט גורם מודיעין שביקש להישאר בעילום שם, "וייתכן מאוד שישראל עומדת מאחורי המעשה".

על פי אותם גורמים, מאז ההתנצלות הישראלית בפני טורקיה, היחסים בין שתי המדינות נותרו מתוחים. לדבריהם, גם יחסו הקרוב של ראש ממשלת טורקיה ארדואן לממשל חמאס בעזה עשוי להיות מניע להדלפה הישראלית לכאורה. אותם גורמים ציינו כי ביום הפרסום ביקר בלשכת ארדואן באנקרה ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל.

קמפיין נגד ראש המודיעין הטורקי

במקביל דיווחו גורמים אחרים במדינה כי הפרסום הוא חלק מקמפיין שנועד להשחיר את שמו של ראש המודיעין הטורקי חקן פידאן, שרבים במערב רואים בו כבעל קשרים ידידותיים עם טהרן. בכתבה שפורסמה בשבוע שעבר בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי פידאן פועל בצורה עצמאית בנושא הסורי ומסכן את האינטרסים המערביים בה.

ביום חמישי האחרון הכחישו גורמים בטורקיה באופן רשמי את הדיווח על הדלפת שמות סוכנים לאירן וכינו אותו ניסיון הכפשה. "טורקיה היא מעצמה אזורית וישנם מוקדי כוח באזור שאינם חשים בנוח עם זה", ציטטה סוכנות הידיעות רויטרס בכיר במפלגת השלטון, שביקש להישאר בעילום שם.

"ברור כי המטרה של אנשים מסוימים היא לפגום באווירה הפוליטית המתונה שנוצרה עקב בחירתו של רוחאני לנשיאות אירן", אמר הבכיר הטורקי, "ולנטרל את טורקיה, שממשיכה לתרום לפתרון בעיות במזרח התיכון".