סטודנט מאוניברסיטת חיפה נעצר בחשד להסתה לטרור

ביום ראשון האחרון נעצר סטודנט בן 24 בעקבות סטטוסים שפרסם, אשר לטענת המדינה מהווים "מסרים לעידוד פעילות חתרנית נגד מדינת ישראל וטרור"

מערכת היחסים בין הסטודנטים הערבים ליהודים באוניברסיטת חיפה נמצאת במתח מתמיד. מדי כמה חודשים אנחנו שומעים על עוד אירוע שמפר את השלווה היחסית. גם השבוע, עם החזרה ללימודים, הרוחות סערו.

סטודנט ערבי נעצר לאחר שהפיץ בפייסבוק ובטוויטר, כך על-פי החשד, "מסרים לעידוד פעילות חתרנית נגד מדינת ישראל וטרור". הסטודנט בן ה-24, ששמו לא הותר לפרסום, נעצר בתחילת השבוע לאחר חקירה סמויה שנפתחה כבר ביולי, ומאז הוארך מעצרו כבר פעמיים.

מאז נחשף מעצרו של הסטודנט התעוררו מחדש המתחים בין סטודנטים יהודים לערבים. הגורמים הרשמיים באוניברסיטה מנסים להקטין את חשיבות הדברים, וגורם באוניברסיטה אמר ל-mako: "אלה קבוצות קטנות של אינטרסנטים שמעוררים את הנושא ובוחשים". אבל הסטודנטים, משני הצדדים, מבקשים שלא להתעלם מהמציאות, ומעידים כי המתח קיים תמיד ואף גולש מדי פעם לאלימות.

"יש פה קבוצה של סטודנטים ערבים שפשוט פועלים נגד המדינה", אומר עידן, סטודנט שנה ג' באוניברסיטה, "הם עושים את זה בלי בושה. זה לא רק ביום הזיכרון או העצמאות, שאז כולם כותבים על זה. זה מורגש ביום-יום, הערות שהם זורקים או שלטים נגד המדינה ודברים שעושים כדי להתסיס בכוונה".

"זה לא שאנחנו מתעסקים בזה כל היום, אבל אתה מרגיש את השנאה. לא פשוט ללוחם משוחרר ששירת בשטחים ועשה דברים לראות אותם הולכים פה עם דגל פלסטין קטן תפור על התיק", מוסיף לירן, סטודנט נוסף. "לפעמים הם גם עושים כל מיני אסיפות לציון האסון הפלסטיני, דברים שכביכול אני עשיתי לא בסדר והייתי שותף להם. דברים שהמדינה שלחה אותי לפני 4 שנים, ועכשיו כאילו נותנת לי להתמודד עם זה לבד. שמע, בשנה שעברה הם עמדו פה דקת דומייה לזכר חיסול ג'עברי. זה מטורף כשאתה חושב על זה. אבל חשוב להגיד שלא כולם ככה, ויש כאלה שיודעים להצניע את הדעות שלהם".

אבל הסטודנטים הערבים, מצידם, אומרים שהם רק רוצים להביע את דעתם, כמו היהודים. מחמד חזאן, סטודנט ערבי שמגדיר את עצמו כפעיל פוליטי, אמר בהתייחס למעצר חברו: "המעצר שלו מראה איך מדינת ישראל פועלת נגד אזרחים סוג ב'. אנחנו חיים במדינה דמוקרטים, ואנחנו אזרחים כמו כולם, אבל עוצרים אותנו בניגוד לחוק כאילו זה דיקטטורה והורגים את האחים שלנו בקלקיליה או חברון. אז יש לנו את כל הזכות שבעולם למחות על אי-הצדק הזה".

חברו עלי נאסר הוסיף: "יש כאלה שמפריע להם שאני שווה לכולם כמו היהודים. זה בעיה שלהם. אני חי פה, אבל אני פלסטיני, ואני מגן על העם שלי. אין אלימות מהצד שלנו, רק מהצד של היהודים".

בעבר היו לא מעט עימותים קשים בין סטודנטים ערבים ליהודים באוניברסיטה. אחד האירועים החריגים פרץ על רקע יום האדמה בשנת 2000, אז סטודנטים תקפו אחד את השני ובנוסף מנעו מניידות משטרה להיכנס למקום. מאז ועד היום נרשמים אירועים אלימים כמעט בכל יום עצמאות, כשהסטודנטים הערבים מקפידים לציין את הנכבה או בימי זיכרון כשהם לא מוכנים לעמוד לזכר הנספים.