הדבר החם הבא? 6 סיבות להשקעה באירופה

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין 6 סיבות עיקריות להשקעה באירופה, כמו שיפור בנתוני המאקרו ותשואת דיבידנד גבוהה, ומציע דרכי ההשקעה אפשריות

על אף שאירופה עדיין לא יצאה מן המשבר, בעיני משקיעים רבים, היא מסתמנת כדבר החם הבא. התחושה באוויר היא שניתן לראות את האור בקצה המנהרה והמשקיעים כידוע לא מחכים עד שיגיעו התוצאות בפועל. הם מתחילים לפעול מוקדם יותר, בשלב הציפיות. לאחר כשנה וחצי של התכווצות בגוש האירו, נתוני הרבעון השני של 2013 הצביעו לראשונה על צמיחה מזערית, האווירה הכללית משתפרת והפחד מפירוק הגוש הולך ונעלם.

אז מה מושך כעת את המשקיעים בחזרה לאירופה? רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין 6 סיבות עיקריות:

■ לאחר שישה רבעונים רצופים של התכווצות, הכלכלה האירופאית התייצבה וצמחה ברבעון השני. הקצב אמנם היה איטי מאד, 0.3% בלבד, אך חיובי. מדינות הליבה ממשיכות להציג שיפור.

■ שוק המניות באירופה זול יחסית - על פי ההערכות קצב הצמיחה ברווחי החברות באירופה בשנה הבאה יהיה מהיר בהרבה מזה של ארה"ב, מכפיל הרווח העתידי של החברות באירופה זול יותר ומכפיל ההון הממוצע נמוך משמעותית הן ביחס לממוצע ההיסטורי והן ביחס למניות בארה"ב. אמנם באופן מסורתי השוק האירופאי מתומחר זול יותר מהאמריקאי, אבל הפער כיום גדול מהנורמלי.

■ שוק העבודה באירופה מראה סימני שיפור קלים - האבטלה אמנם עדיין ברמה גבוהה של כ- 12%, אבל ההידרדרות נבלמה וניתן להבחין בשיפור זעיר.

■ תשואת הדיבידנד באירופה גבוהה יותר - כ-3.6% בבממוצע באירופה מול 2.1% בארה"ב.

■ מדד מנהלי הרכש הן בסקטור היצרני והן בסקטור השירותים עומד על מעל 50 ומצביע על התרחבות בפעילות העסקית.

■ ריבית נמוכה - הריבית באירופה צפויה להישאר נמוכה עוד תקופה ארוכה. סביר להניח שהריבית בארה"ב תעלה לפני הריבית באירופה.

בשורה התחתונה, אומר קבין, עצם העובדה שהנתונים הפסיקו להצביע על הידרדרות ומתחילים להצביע על שיפור מתון, מספיקה כדי למשוך את המשקיעים. לאחר שבמשך זמן רב שוק המניות בארה"ב הצליח לטפס למרות הרוח הצוננת מאירופה, כעת חלק מן המשקיעים מעריכים, שאירופה דווקא הפכה לגורם שתומך בשוק המניות בארה"ב.

מהן דרכי ההשקעה האפשריות למשקיע הישראלי?

1. רכישת תעודות סל ישראליות - מגוון של תעודות סל ישראליות מיועדות לספק חשיפה לשוק המניות באירופה. היתרונות ברכישת תעודות ישראליות הם עלויות נמוכות יחסית וכן האפשרות לרכוש תעודות סל מנוטרלות מטבע. המדדים העיקריים הם מדד היורוסטוקס 50 שמספק חשיפה בעיקר לחברות גדולות ומדד היורוסטוקס 600, שמספק חשיפה לקשת רחבה יותר של מניות גדולות וקטנות. בשני המקרים מדובר בחשיפה בו זמנית למגוון מדינות בגוש. מי שמעוניין להתמקד במדינות ספציפיות יכול לבחור תעודות רלוונטיות, העוקבות אחרי מדדים כגון: הדאקס בגרמניה, הפוטסי בבריטניה וכו'.

2. רכישת ETF בארה"ב או באירופה - הקרן (ETF) הפופולארית ביותר נסחרת בארה"ב תחת הסימול VGK. והיא מייצרת חשיפה לכ- 500 מניות ב-17 מדינות מפותחות באירופה כאשר עיקר המשקל מתרכז בבריטניה, גרמניה, צרפת ושוויץ. גם בארה"ב ניתן לבחו קרנות ETF על מדינות ספציפיות. אופציה זו תתאים יותר למי שמחזיק בחשבונו דולרים ומעדיף להימנע מעלויות המרת מט"ח.

3. רכישת מניות באופן ישיר באירופה - אופציה זו דורשת מיומנות וניסיון רב יותר. ניתן להיעזר ביועצים בבנקים בבחירת מניות ישירות. על אף שהעלויות יקרות יותר, הטכניקה עצמה פשוטה למדי ושעות המסחר באירופה נוחות.

לסיכום, מציין קבין, אירופה, מתחילה להציג התאוששות והופכת להיות אטרקטיבית יותר בעיני המשקיעים. הבלימה בהתכווצות הכלכלות העיקריות וניצנים ראשונים של צמיחה, השיפור הצפוי ברווחי החברות, התמחור הזול יותר והשלב המוקדם יותר בהתאוששות בהשוואה לארה"ב מושכים את המשקיעים בחזרה ליבשת. על פי חלק מן ההערכות, רווחי החברות באירופה עשויים לצמוח ביותר מ-20% בשנה הבאה, לעומת צמיחה מתונה בהרבה ברווחי החברות בארה"ב. המכפיל העתידי באירופה זול יותר מזה של ארה"ב ותשואת הדיבידנד גבוהה יותר. אירופה אמנם גם מסוכנת יותר מארה"ב, בין היתר על רקע האבטלה הגדולה, הקושי בקבלת אשראי מן הבנקים והמבנה ה"ארגוני" של הגוש, אבל בצד הסיכון גם פוטנציאל הרווח נראה גדול.

רן קבין הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרן נאמנות. למועד זה, חלק מהניירות ו/או מאסטרטגיות ההשקעה המוצגים בכתבה מוחזקים בחלק מן התיקים ו/או בקרן. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.