ישראל מייצאת טכנולוגיות מים ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה

בתערוכת וואטק שתיפתח הערב יוצגו פתרונות שונים, לרבות אפליקציה שמאפשרת לשלוט במקלחת מרחוק

נציגים מכ-100 מדינות ברחבי העולם הגיעו לישראל כדי להשתתף בתערוכת טכנולוגיות המים וואטק (Watec 2013) שתיפתח הערב בכנס משקיעים. הנציגים השונים יבקרו בימים הקרובים בעשרות ביתנים של חברות ישראליות שמפתחות מערכות בתחום המים. בתערוכה ניתן יהיה להתרשם משורה של חידושים, החל מהתפלת מים, טיוב וטיפול בשפכים - ועד למערכות בקרה והתראה חדישות, שמאפשרות מעקב קבוע, לאורך כל שעות היממה, אחר איכות המים במאגרים.

בתוכנית ניו-טק של משרד הכלכלה, שמקדם את התערוכה זו השנה הרביעית בשיתוף עם משרד החוץ ומכון הייצוא העריכו היום כי 30 אלף איש יפקדו השבוע את ביתני החברות הישראליות. לדברי מנהל תכנית ניו-טק, עודד דיסטל, לחברות הישראליות שעוסקות בתחום יש מה להציע לעולם - והעולם מוכן לשמוע ובעיקר לקנות.

בשנת 2012 הסתכם ייצוא טכנולוגיות המים מישראל בכ-2 מיליארד דולר ומנתוני מכון הייצוא עולה כי בשש השנים האחרונות הוא זינק בכ-170%. להערכת מנכ"ל המכון, עופר זקס, השנה צפוי היקף הייצוא להסתכם בכ-2.2 מיליארד דולר. על פי נתוני מכון הייצוא, בישראל כ-280 חברות בתחום המים, מהן 150 חברות מייצאות. 20 החברות הגדולות בתחום, ייצאו ב-2012 בהיקף של כמיליארד דולר. להערכת זקס, היקף שוק המים העולמי מסתכם בכ-700 מיליארד דולר - ועיקר ההשקעות בו נעשות בבנייה או בשדרוג של תשתיות מים באמריקה הלטינית, במזרח הרחוק ובאפריקה. לדבריו "החברות הישראליות טרם מיצו את הפוטנציאל העסקי הטמון בשווקים אלה. תעשיית המים הישראלית נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה העתידיים של הייצוא הישראלי".

אספקת מים לחיילים

בתערוכה יוצגו שורה של פיתוחים. אחד מהם שייך לחברת Smartap, שפיתחה מקלחת שניתנת לשליטה על-ידי אפליקציה. באמצעות האפליקציה ניתן לווסת הזרמה של מים לפי פרמטרים שונים בהם טמפרטורת מים, לחץ המים, ומהירות מים. כמו כן, המערכת מדווחת למתקלחים על כמות המים שחסכו או הוציאו בשבוע. יתרה מזאת, המערכת מאפשרת ניהול מערכות מים של משתמשים רבים (למשל: בבתי מלון, מרכזי ספורט, בתי חולים). בבתי מלון בהם המערכת מותקנת ניתן לבצע בקרה על פיצוצים בצנרת, לחטא את ראשי המקלחת מרחוק ולנטר תקלות.

חברה אחרת, Water-Gen, פיתחה אמצעי נייד שפעילותו מתבססת על סוללות - לטיהור מים. מדובר במכשיר שנקרא 'מעיין' והוא מאפשר אספקת מים שוטפת לחיילים במסגרת פעילות מבצעית. יישומים עתידיים שלו יאפשרו גם אספקה של מים לפעילות הומניטרית. המכשיר נישא על הגב, בדומה לאופן הנשיאה של מכשיר קשר, שוקל 11 קילו ומאפשר סינון של מים ממקורות מזוהמים, לרבות ממקורות מים שהורעלו בפעולה מכוונת. המכשיר פותח בשיתוף עם משרד הביטחון.

חברת TaKaDu צפויה להשיק בקרוב אפליקציה שתאפשר לתושבים לדווח ישירות לתאגידי המים על תקלות מים עירוניות וביתיות, בהן דליפה מצינורות השקיה, פיצוצים בצינור וזרימת מים שאינה תקינה בבתים פרטיים.

חברת Applied Cleantech פיתחה מערכת למחזור של בוצה (מוצקי שפכים), תוך הבטחה לחיסכון משמעותי באנרגיה שמושקעת בתהליך המחזור. המערכת החדשה מפרידה את מוצקי השפכים במכונים לטיהור שפכים (מט"שים) - תוך צמצום היקף הבוצה. זאת, לאחר שמוצקים אלה נארזים באופן אוטומטי לחומר גלם יבש וחסר ריח - שמשמש את תעשיית הפלסטיק. החברה מפעילה פיילוט במכון לטיהור שפכים בצפת.

חברת Mapal מציעה למכוני טיהור שפכים, שבהם מותקנות מערכות בקרה לטיהור שפכים שפיתחה, לווסת את כמות האנרגיה הנדרשת לטיהור המים באמצעות אפליקציה. כך למשל, בשעות הלילה בהן כמות השפכים קטנה יותר, נדרשת פחות אנרגיה לתפעול המט"שים. האפליקציה מאפשרת לווסת את כמות האנרגיה המושקעת בתפעול בכל רגע נתון.

פיתוח נוסף מגיע מחברת Blue I, שפיתחה אפליקציה שמתריעה על איכות המים בברכות פרטיות, במפעלי תעשייה ומי שתייה. כך, אדם בעל ברכה פרטית יכול לקבל התרעה כשרמת הכלור בברכה גבוהה.