אינטל תצליח לפצות על הירידה במכירות המחשבים האישיים?

מנכ"ל אינטל החדש, בריאן קראזניץ', בכנס אינטל קפיטל: "למדתי כי היציאה של המוצרים שמפותחים במעבדה למדף בחנויות כמו וול מארט, זה הדבר הקשה ביותר בעולם. אם אצליח לפתוח את השער ולהקל על המוצרים לצאת, הצמיחה שלנו תהיה עצומה"

זו תקופה מלאה סימני שאלה עבור אינטל. קשה למצוא תשובות חד-משמעיות לגבי המשך דרכה של החברה, בדיוק כפי שכמעט בלתי אפשרי להמר איזה כיוון יהיה מוצלח יותר. חוסר הוודאות הזו, שבאה לידי ביטוי בולט ביחס של שוק ההון, היה אולי גם הסיבה שהביאה את מנכ"ל אינטל החדש, בריאן קראזניץ' (Brian Krzanich ) שלא לשאת נאום פתיחה ארוך במיוחד בכנס אינטל קפיטל, אלא לאחר מצגת קצרה לפנות לקהל: "אני זמין עכשיו ל-AMA, כלומר תשאלו אותי הכל (Ask Me Anything)".

לקראזניץ' לא היה יותר מדי זמן להתייחס לשאלות מהקהל, ובסך הכל הוא שמע כחמש שאלות. "למדתי המון", הוא התייחס לשאלה בנוגע לדברים שלמד מאז נכנס לתפקיד במאי האחרון, "הדבר הראשון שאתה לומד הוא כמה מעט אתה יודע למרות כל השנים בחברה. כאשר יש לך 100 אלף עובדים ותקציב מו"פ עצום יש המון טכנולוגיות בפנים, וזה מדהים. למדתי כי היציאה של המוצרים שמפותחים במעבדה למדף בחנויות כמו וול מארט, זה הדבר הקשה ביותר בעולם. אם אצליח לפתוח את השער ולהקל על המוצרים לצאת, הצמיחה שלנו תהיה עצומה".

הצורך של החברה להצליח בסביבת מוצרים חדשה, נגזר מהאתגרים של עידן ה-Post PC. בדוחות הרבעוניים שפרסמה החברה לפני כשבוע לא עמדה אינטל, בפעם החמישית בשנה וחצי האחרונות, בציפיות של וול סטריט לגבי הצמיחה ברבעון הבא (רבעון הרביעי של השנה). המשמעות, לגבי 2013, היא כי החברה לא תציג צמיחה בהכנסות, בעיקר בעקבות הירידה בביקושים למחשבים אישיים.

ההתמודדות של החברה היא קודם כל באמצעות ניסיונות מאומצים לחדור לסביבה הצומחת, של הטלפונים החכמים והטאבלטים. הצלחה משמעותית נחלה החברה עם ה-Galaxy Tab 3 של סמסונג, שרץ על מעבד ה-Bay Trail של אינטל. אבל ההצלחה הזו - לצד כ-10 דגמים חדשים של טאבלטים שמוצרי החברה נכנסו אליהם ונראה בקרוב, כולל מכשירים של דל, לנובו, סמסונג ועוד - עדיין רחוקה מלפצות על הירידה במכירות המחשבים האישיים.

אחד הטרנדים עליהם מסתמכת אינטל מוגדר כ-"2 ב-1", שמיועדים לספק טאבלט ומחשב נייד ביחידה אחת, מה שעדיין לא הוכיח את עצמו מצד הצרכנים. עם זאת, טוען קראזניץ' כי "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לספק לכם את הטוב בשתי העולמות", ומביא את עצמו כדוגמא לצרכן של מוצר שכזה.

בבנק ההשקעות JP מורגן העריכו לאחרונה כי היקפי מכירות הטאבלטים יתרמו רק 1% להכנסות אינטל ב-2014, וכי המחירים הנמוכים במעבדים שמיועדים לשוק (כרבע מהמחיר המעבדים למחשבים אישיים), מציב שוק פוטנציאלי של 3-4 מיליארד דולר בלבד עבור אינטל בשנה הבאה, לא הרבה לחברה שמוכרת בכ-53 מיליארד דולר בשנה. מספרים דומים רואים בבנק ההשקעות גם עבור שוק הטלפונים החכמים, שיספק לאינטל הכנסה נוספת של כמיליארד דולר, במקרה הטוב, ב-2016. לא משהו ש"יזיז את המחט".

האינטרנט של הדברים (ה-IOT) הוא אחת התשובות לכיוון ממנו מאמינים בחברה ניתן יהיה למצוא את הצמיחה העתידית, עם יישומים שכוללים מחשוב לביש ויישומים רפואיים ותעשייתיים. מבחינת אינטל, הכניסה לשוק הזה, זו הצהרת כוונות לגבי שוק חדש הרבה לפני שהשוק קורה, ולו רק בכדי לא לחזור על הטעות שביצעה החברה עם ההתעלמות במשך השנים משוק הטלפונים.

באינטל מאמינים שגרף ההתפתחות של התקני המחשוב נע מהטלפונים החכמים לאינטרנט של הדברים ומכוונים לשם באמצעות מעבד ה-Quark שהשיקו לפני כחודש וחצי. "זו המשכיות טבעית של המחשב האישי, ולא הצעד האחרון", אומר קראזניץ', "יש הזדמנויות אמיתיות בתחומי הניידות וה-IOT. יש המון בעיות לפתור סביב ההתפתחות של התחום, ואנחנו מאמינים שנספק בשנה וחצי הקרובות טכנולוגיות שבאמת משנות את התמונה שם".

עד כמה אינטל משחקת בעולם המובייל במגרש שאינה רגילה אליו עדיין אפשר היה ללמוד מדברים שאמר בכנס Hermann Eul, מנהל קבוצת הניידות והתקשורת, שהיה נשמע - בכוונה או שלא - כמו ה"אנדרדוג" בתחום. "ההמלצה שלי לחברות היא שתהיה לכן טכנולוגיה מצוינת ותהיו מוכנים", התייחס הול לשאלה בנוגע לחדירה לדואפול של אפל וסמסונג בתחום הטלפוניה.

לדבריו: "החבר'ה של סמסונג ואפל מסתכלים עמוק מתחת למנוע, כי ככה הם עובדים עם החברות שמוכרות להם פתרונות. מההיסטוריה ראינו שאף אבן לא נשארה במקום. בשלוש השנים האחרונות הכל השתנה מבחינת החברות שהיו המובילות בתחום, וראינו את השינויים האלו קורים אחת לשנתיים-שלוש. למדנו שרק דבר אחד נשאר בוודאות, החדשנות בתחום, ואפילו השחקן החזק ביותר יכול ליפול. לכן אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו. תביאו חדשנות, וזה במוקדם או במאוחר ישנה את כללי המשחק".

כיוון אחר שאליו פונה אינטל הוא ה"מחשוב התפיסתי" (Perceptual Computing), פעילות שמנוהלת באינטל ע"י מולי אדן, נשיא אינטל ישראל. היכולות של אינטל לדחוס מיליארדי טרנזיסטורים בסדר גודל שנמוך מ-22 ננומטר לתוך פיסות הסיליקון שלה, מאפשר לה לשלב יכולות טכניות מתקדמות יחסית על ולצד המעבד המרכזי שלה. יכולות כאלו, יבואו לידי ביטוי בעתיד הקרוב בשילוב פונקציות שונות של ממשקי אדם-מחשב, כגון זיהוי מחוות, יכולות שאינטל קיבלה בעקבות רכישות כגון אלו שביצעה בישראל עם רכישת החברות עומק ו-InVision