מי אחראי להפסד בנמל?

אלון חסן, בניגוד לנבחרי ציבור שונים, לא הסתיר עסקיו הפרטיים

"נמל אשדוד הפסיד מיליונים בגלל עסקיו של אלון חסן", בישרה אחת הכותרות הבולטות שעסקו השבוע בדוח הביקורת שהזמין דירקטוריון הנמל בעניינו של יו"ר ועד העובדים. בעוד שהכותרת עצמה עניינית לכאורה, אף על פי שהעסק העיקרי שהוזכר בדוח לא שייך לחסן אלא לאחד ממקורביו, הסיקור התקשורתי היה רחוק מלהיות ענייני ואפילו מביך.

באופן תמוה, החיצים כוונו כולם לעברו של חסן ותמונתו היא היחידה שהופיעה, אפילו במשדרי החדשות של הטלוויזיה, למרות שאלה יכולים להציג מספר תמונות בכתבה אחת. בפרסומים השונים לא הוצגה חלילה תמונתו של יו"ר דירקטוריון הנמל גדעון סיטרמן, לא זו של המנכ"ל שוקי סגיס, לא של מנהל רשות החברות אורי יוגב או כל אחד מקודמיו בתפקיד, ודאי לא תמונתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ. תגובתו של האחרון הופיעה באחת הכתבות כמי שתוקף את חסן, ודאי לא כמי שמתגונן או מתנצל מתוקף אחריותו המיניסטריונית.

כשמזקקים את הסיפור בנמל, כשמנכים את הצבעוניות של חסן על כל המורכבות והבעייתיות שלו, בצד הצביעות שנלוות למקטרגיו, מגלים שהסיפור הוא כלל לא חסן. מגלים קשר של שתיקה וכשל של הנהלה. הרי העובדה שיו"ר ועד עובדים מנהל עסקים פרטיים ענפים אמורה לכל היותר להטריד את העובדים ואת ארגון העובדים. הסיפור שלפנינו, לפחות כפי שהוא נטען ומוצג לכאורה, אחר לחלוטין: לעסקים של חסן הייתה פעילות בתוך נמל אשדוד, ומן הסתם הנהלת הנמל היא שבחרה להתקשר איתם.

כמה עלוב ובלתי מקצועי בעליל מצד אמצעי תקשורת מרכזיים להצביע על המחירים הגבוהים לכאורה של חומרי הניקוי שנרכשו על ידי הנמל מחברה שמשווקת מוצרים מהמפעל הפרטי של חסן, מבלי לשאול את השאלה היחידה שמתבקשת במקרה הזה: מדוע ההנהלה בחרה דווקא במוצרים האלה? הרי חסן, בניגוד לכמה נבחרי ציבור, לא הסתיר את עסקיו. כל מי שרצה לדעת ידע, ועוד נגיע לזה בהמשך. אבל במקום לשאול שאלות קשות, מראים לנו שוב ושוב את דמותו הגברתנית והכרסית של חסן יוצא ממכונית היוקרה שלו, מוצג כערס השכונתי או כפי שכינה אותו כתב ערוץ 2: "המיליונר האשדודי".

מניפולציה תקשורתית

מדוע איש לא שאל איך קרה שדירקטוריון נמל אשדוד הזמין בעבר בדיקה על עסקיו של חסן שקבעה כי אין חשש לניגוד עניינים, אולם אותו דירקטוריון ואותו יו"ר דירקטוריון החליטו מאוחר יותר להזמין בדיקה נוספת שהצביעה על שורה של ניגודי עניינים? האם זה מקרי שהבדיקה החדשה החלה לאחר שחסן והמנכ"ל סגיס סירבו לבקשת יו"ר הדירקטוריון למנות פעילת ליכוד לתפקיד שמעולם לא היה קיים בנמל?(סיטרמן לא הכחיש את הדברים שנחשפו ב"גלובס"). ומדוע לא שואלים על הפער בין שתי הבדיקות? האם תוצאות הבדיקה משתנות על פי מצב הרוח של מזמין הבדיקה?

התקשורת, באופן מקומם, מעניקה למעשה תעודת הכשר לאחד האבסורדים הכי גדולים בכל הסיפור הזה של נמל אשדוד: בעצם ההתעקשות לספר סיפור שטוח ופופוליסטי שמתחיל ונגמר באלון חסן, היא מאפשרת למנהלי הנמל, לדירקטורים ולרגולטורים שחתומים על הכשל הניהולי הזה, לצאת ללא רבב. וחמור מזה: היא מסיתה את הציבור נגד חסן ובאופן עקיף נגד ועדים גדולים וחזקים אף שאין להם שום קשר למקרה הייחודי והיוצא דופן של חסן, ומסתירה מהציבור מידע חשוב ומהותי בהרבה הנוגע לתפקודם של המנהלים בסיפור הזה.

שיא האבסורד הגיע בכתבה ששודרה בערוץ 2, שם נמסרה תגובה מפי הנהלת הנמל (ככל הנראה דירקטוריון הנמל), ולפיה החברה תשקול לפטר את חסן מעבודתו בנמל - לא פחות ולא יותר. אוי, כמה זה מביך: הנהלת הנמל, שבחרה מרצונה החופשי להתקשר עם עסקיו של חסן או של מקורביו, מקבלת במה לא כדי למסור הסבר מנומק או מתגונן על המחדל הניהולי - אלא כדי לתקוף את חסן ולהעצים את המניפולציה התקשורתית סביבו ועל חשבונו.

בפעם הבאה שאתם צופים בצילומים של חסן יוצא ממכונית הפאר שלו, תחשבו על התמונה הרחבה שלא ממהרים להראות לכם.