לקוחות אלפא פלטינום בקרנות הזרות לא מצליחים למשוך כסף

שמואל מנדזיצקי, מבעלי מחסני חשמל בעבר, טוען כי 29 מיליון שקל שהשקיע דרך אלפא פלטינום שבבעלות עמי סגל, הועלמו מחשבונו והושקעו בקרנות זרות ספקולטיביות ■ רשות ני"ע תפסה מסמכי בנק ותמלילי שיחות שהקליט מנדזיצקי

רשות ניירות ערך החלה לחקור את החשדות להונאה לכאורה בבית ההשקעות אלפא פלטינום שבבעלות עמי סגל - כך נודע ל"גלובס". הבוקר (ה') החלו חוקרי רשות ניירות ערך לאסוף חומרים הקשורים בפרשת ההונאה לכאורה, שבמסגרתה טוען שמואל מנדזיצקי, מבעלי מחסני חשמל בעבר, כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות אלפא פרימיום נעלמו מחשבונו.

בין היתר תפסו החוקרים מסמכי בנק, תמלילים של שיחות טלפון שהקליט מנדזיצקי וחומרים רבים נוספים. הרשות תבחן את החומרים, ובקרוב היא צפויה לזמן לחקירה את המעורבים בפרשה.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי עשרות לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה שרכש מנדזיצקי, לא מצליחים מזה תקופה ארוכה למשוך ולהנזיל את כספם.

בבקשה להוצאת צו לתפיסת נכסים וראיות שהגיש לאחרונה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ושהייתה במשך כשבוע תחת איסור פרסום, טוען מנדזיצקי כי אלפא פלטינום וסגל גנבו 29 מיליון שקל מחשבונו הפרטי ומחשבון של חברה בבעלותו שנוהלו בבנק הפועלים על-ידי בית ההשקעות.

"עניין לנו במעשים חמורים של גזל, גניבה, ו/או הונאה, ו/או הסתרה של כספיו של בסך של 10.7 מיליון שקל מחשבונו של מנדזיצקי ו-18.3 מיליון שקל מחשבונה של חברת ש. מנדזיצקי השקעות - מעשים שבוצעו לכאורה בכספיהם לאורך השנים האחרונות שבהן סמכו את ידם ואת כספם על סגל, אלפא פלטינום וערן נוטע, מנכ"ל בית ההשקעות", נטען בבקשה.

לטענת מנדזיצקי, "אלפא פלטינום ובעליו פעלו כלפיי בתרמית, הולכת שולל ותוך הצגת מצגים כוזבים ושקריים ובניגוד מוחלט להסכם ההשקעה, ההתחייבויות שלהם ורצון התובעים, תוך העברת כל כספיו של מנדזיצקי והחברה ששבעלותו להשקעה בקרנות נאמנות זרות ספקולטיביות, שעל-פי הגדרת יועצי השקעות של 'הנבק' הם כמו 'קופסה שחורה' שלא ניתן לדעת את ערכה ותכולתה".

לפי הבקשה, "בדיעבד התברר כי הערך של הקרנות נקבע על-ידי סגל, והוא ניהל בעצמו חלק מהקרנות והשתמש בכספי מנדזיצקי בתרמית ובתוך מעשי גניבה, כדי לפרוע את חובותיו האישיים בסכום של מיליוני שקלים לבנק ולגורמים נוספים".

מינוי תופס נכסים

השופט חאלד כבוב הורה על מינוי תופס נכסים שיאסוף מסמכים ותפוס מחשבים בניסיון ללמוד מה עלה בגורל הכסף. "נמצאה תשתית ראייתית מוצקה לשלב זה של הדיון, וישנם סיכויים טובים לקבלת התביעה", ציין כבוב בהחלטתו.

לדבריו, "על פניו, נראה כי קיומם של הסכמי השקעות מחד, תוך התחייבות מפורטת ומפורשת לגבי אופן השקעות הכספים, ומאידך חריגה מהתחייבות זו תוך השקעת רוב הכספים בקרנות זרות - גרמו לכאורה לאובדן מוחלט של סכום-עתק של 29 מיליון שקל".

לאור האמור, הורה בית המשפט על מינויו של רו"ח חיים סקאל לתופס נכסים. "בבואי לבחון את מאזן הנוחות בין הצדדים, הדעת נוטה בבירור לטובת קבלת הבקשה, שכן נזקו של מנדזיצקי מתבטא באפשרות אובדן סכום-עתק של 29 מיליון שקל. אובדן זה נגרם לכאורה ממעשי עוולה שביצע סגל", כתב כבוב.

הבטחה להשקעה סולידית

תחילת הפרשה בשנת 2008, אז מכר מנדזיצקי את אחזקותיו במחסני חשמל, כאשר סכום של 300 אלף שקל מהתמורה הוא השקיע במיזם עסקי של חברת "קוונטום", שעסק ביצוא טלפונים סלולריים ייעודיים לכל העולם, בה היה שותף סגל.

לפי הנטען, בהמשך להיכרות ביניהם הפציר סגל במנדיזצקי להשקיע בקרנות נאמנות בחו"ל הפועלות באופן סולידי ומנוהלות על-ידי סגל. לפי הבקשה, מנדזיצקי נעתר להפצרות והסכים להשקיע את מיטב כספו לניהול על-ידי סגל, באמצעות אלפא פלטינום, שהכלכלן הראשי שלה הוא שלמה מעוז.

"התובעים הסכימו להשקיע את כספם על בסיס מצג מפורש שהוצג בפניהם על-ידי סגל, על-פיו מדובר בהשקעה סולידית בחלקה הגדול, שאמורה להניב תשואה של 5/6 אחוזים בשנה, ללא נטילת סיכון משמעותי, כאשר מירב הכספים אמורים להיות מושקעים באפיקי השקעה בארץ, וחלק בקרנות זרות", נטען בבקשה.

לדברי מנדיזצקי, סגל ובית ההשקעות הבטיחו לו כי ההתנהלות הכספית תבוצע רק מחשבונות הבנק שלו, והבטיחו גם כי ניתן יהיה "להנזיל" את ההשקעה על-פי הוראתו ככל שיהיה בכך צורך.

לא רק זאת, אלא שמנדזיצקי טוען עוד כי לצורך בדיקה ובירור איכות הקרנות הזרות, הוא נועץ קודם להשקעה עם פקידי בנק הפועלים (מחלקת פלטינום שמיועדת ללקוחות מועדפים שמחזיקים חשבונות גדולים - ח' מ').

חובות לבנק

לטענת מנדזיצקי, הקלקולים ביחסיו עם בית ההשקעות החלו להתגלות בחודש יולי האחרון, אז הודיע לו הבנק כי חשבון החברה חויב בריבית חריגה של 600 אלף שקל, חרף העובדה שמדובר בחשבון ללא מסגרת אשראי.

לפי הבקשה, "או-אז החל מנדזיצקי בבדיקה אינטנסיבית מתוך חשש לגורל כספו", ומתוך רצון להבטיח את קבלת כספו בחזרה הוא הורה למכור את הקרנות הזרות, אך עד היום לא הצליח בכך ולא קיבל את כספו בחזרה.

לדברי מנדזיצקי, מאותו היום הוא פנה פעם אחר פעם אל סגל וגילה כי בית ההשקעות וסגל נמצאים במצב פיננסי קשה, ובין היתר עומדות נגדם תביעות כספיות, והם לא מצליחים להחזיר חוב של כ-7 מיליון שקל לבנק.

לטענת מנדזיצקי, סגל הבטיח כי הוא יפעל להחזרת כספו, ואפילו התחייב למשכן לטובתו לשם כך את דירת אמו ואחיו, אך לא עמד בהבטחותיו.

משנואש לקבל את כספו בחזרה, פנה מנדזציקי לבית המשפט והגיש תביעה נגד אלפא פלטינום ומנהליו ובמקביל ביקש למנות תופס נכסים שיתפוס, בסיוע המשטרה, מסמכים ומחשבים מבית ההשקעות שיש בהם כדי ללמד על כספיו.

מנדזיצקי מבחין בטיעוניו בין שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, לבין יתר הפונקציונרים והמנהלים בבית ההשקעות. לדבריו, "למעוז לא היה כל קשר ישיר או עקיף עמו. הוא לא שוחח עמו, לא קיבל ממעוז הבטחה כלשהי, לא הוצג על-ידו מצג כוזב או שקרי".

מנדזיצקי מציין כי הוא כלל את מעוז בבקשה שהגיש לבית המשפט רק משום שמילא תפקיד בקבוצה.

תמלילי שיחות - סגל למנדזיצקי: "המצב לא טוב. אין לי את הכסף זמין"

תמלילי שיחות טלפון שניהל באחרונה שמואל מנדזיצקי עם עמי סגל, ושהוגשו לבית המשפט במסגרת התביעה, מעידים לכאורה על מצבו הקשה של סגל ושל בית ההשקעות בתקופה האחרונה.

לפי התמלילים, בשיחה מ-11 באוקטובר אמר סגל למנדזיצקי: "המצב לא טוב", ו"אין לי את הכסף זמין". בהמשך השיחה אמר סגל כי "יש לחץ של הבנקים ולחץ של נוספים".

כאשר מנדיזצקי ניסה לברר מה קורה עם הנכסים בקרנות הנאמנות הזרות, הוא נענה על-ידי סגל בגמגום: "יש פרוצדורות, להקפיא, לעכב בשביל לא לגרום נזק", ו"מחר יהיו לי יותר תשובות".

עוד אמר סגל כי הוא לא ישן כבר הרבה זמן, וכי "יש לי פגישות עם הבנקים בארץ שבוע הבא לנסות ולהרגיע אותם".

בשיחה שהתקיימה בין מנדזיצקי לסגל למחרת המשיך סגל בתשובות המעורפלות, וכשנשאל שוב מה קורה עם הקרנות הזרות, אמר: "יש שם הרבה סודות". בהמשך השיחה אמר סגל כי הוא לא יודע מה להגיד לילדיו ולאמו באשר למצבו: "מצד אחד, התחלתי להגיד; מצד שני, אני לא רוצה להכביד עליהם".

עמי סגל: יוצא חיל מודיעין שהפך לאשף השקעות

עמי סגל (53) נחשב לדמות מוכרת יחסית בשוק המקומי. לפני 20 שנה הקים את קבוצת פורום, דרכה ביצע שורה של השקעות בתחומים, שונים כגון פיננסים, היי-טק ותקשורת.

סגל הוא יוצא יחידת המודיעין בצה"ל 8200, אולם את עיקר השקעותיו עשה דווקא בתחום הפיננסים. זאת, בין היתר לאחר שהצליח להשיג רישיון לשווק בישראל קרנות נאמנות של חברות בינלאומיות, כגון וואנגרד ופימקו.

בערבות השנים השקיע סגל בשורה של חברות, כגון אניגמה, אינובד, מנוב ועוד. בנוסף, הוא ייסד קרנות השקעה שפועלות מברמודה. את השקעותיו השונות הוא מנהל כאמור באמצעות קבוצת פורום, שבבעלותה נמצא גם בית ההשקעות אלפא פלטינום.

אלפא פלטינום, שמהווה את זרוע ניהול ההשקעות של פורום, הוא בית השקעות קטן שמעניק מספר שירותים. אלה כוללים ניהול תיקי לקוחות, בנקאות פרטית ופמילי אופיס. בנוסף, לבית ההשקעות יש חברת קרנות נאמנות, שמנהלת כ-2.5 מיליארד שקל ב-26 קרנות.

כמו כן, בית ההשקעות מציע ללקוחותיו קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי (IRA) וכן את שירותיה של חברת "הון-ליין" - בית השקעות אינטרנטי בראשו עומד הכלכלן הבכיר שלמה מעוז - כיום הכלכלן הראשי של אלפא פלטינום ולשעבר הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס.

סגל, שמתגורר ברעננה, הוא נצר למשפחה של שחקנים: הוא בנו של שחקן התיאטרון שמוליק סגל ז"ל ובן-דודו של השחקן יובל סגל.

תגובת קבוצת פורום: "האשמות חסרות בסיס ומנופחות"

מקבוצת פורום שבבעלות עמי סגל, ושהינה בעלת השליטה בבית השקעות אלפא פלטינום, נמסר כי "שמואל מנדזיצקי השקיע, לבקשתו, עשרות מליוני שקלים בקרנות גידור הנסחרות בחו"ל, על-פי כל הכללים והרגולציה ועל-פי המלצת הבנקים עמם התייעץ. חלק מההשקעה אינה ניתנת למימוש מיידי בשל אופי ההשקעות והתשקיף.

"סגל עשה, עושה ויעשה ככל שניתן על מנת לעמוד בכל התחייבויות הקרנות והתחייבויותיו העסקיות, לטובת המשקיעים. לצערנו, בכתב תביעה ניתן להפליג בהאשמות חסרות בסיס ומנופחות על מנת ליצור לחץ, ואין לנו ספק כי כאשר הדבר יגיע לבית המשפט, הדברים יתבררו כלא נכונים".

מאלפא פלטינום נמסר כי "'אלפא פלטינום ניהול השקעות' אינה צד בסכסוך העסקי בין שמואל מנדזיצקי לבין קרנות הנאמנות הזרות בבעלות קבוצת פורום. יתרה מזאת, בנו של מנדזיצקי, רונן מנדזיצקי, עבד בחברה כמנהל תיקים מעל לשנתיים עד תחילת 2013 והכיר היטב את אמות-המידה המקצועיות של המנהלים והעובדים.

"מסרנו את המידע כפי שהתבקשנו. לא הוגשה כנגדנו כל תביעה כספית, ולא נפתחה בדיקה ברשות לניירות ערך כנגד החברה. אלפא פלטינום ניהול השקעות מנהלת את כספי לקוחותיה בשקיפות ונאמנות, כשטובתם תמיד לנגד עיניה, ותחת פיקוח הדוק של הרשות לניירות ערך".

"מחיר עסקת אלפא-איילון מעלה תהיות"

כחצי שעה לאחר שערוץ 2 דיווח אמש (ד') כי שמואל מנדזיצקי הגיש תביעה נגד אלפא פלטינום ובעליו עמי סגל, שיגרה חברת הקרנות של בית ההשקעות הודעה לעיתונות. במסמך הודיעה החברה כי "דירקטוריון אלפא פלטינום קרנות נאמנות החליט הערב להיענות להצעת 'איילון קרנות נאמנות' לרכישת פעילות חברת קרנות הנאמנות, שהוקמה לפני כשנה".

ואולם, משיחות שערך "גלובס" עם גורם המקורב לנושא עולה כי ההודעה של אלפא פלטינום הייתה רחוקה מהמציאות. אתמול, שעות ספורות לפני היוודע עניין התביעה, נפגשו נציגים של איילון בית השקעות עם שי ברק, מנכ"ל אלפא פלטינום, לבקשתו.

"ברק הציע לאיילון לרכוש את הקרנות של אלפא פלטינום במחיר מאוד אטרקטיבי", אומר הגורם. "מחיר העסקה והמיידיות מעלים תהיות".

הצדדים סיכמו את תנאי העסקה, בכפוף לאישורים המתאימים, לרבות זה של דירקטוריון איילון. שעות ספורות לאחר מכן, עם היוודע עניין התביעה, איילון הקפיאו את הנושא, על רקע החשש כי הלקוחות יחלו לפדות כספים מהקרנות (שנכון למועד בו סוכמו התנאים ניהלו נכסים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל), וכן על רקע ההתפתחויות המשפטיות בחברה וההשלכות.

ואולם, איילון לא היה הגוף הראשון שקיבל פנייה מאלפא פלטינום. בשבועות האחרונים התרוצץ סגל בין בתי ההשקעות המקומיים וניסה למכור להם את פעילות הקרנות, בין היתר לגופים כמו אפסילון ותמיר פישמן. הוא נתקל בקשיים, בין היתר על רקע העובדה שפעילות קרנות הנאמנות של אלפא פלטינום נחשבת ללא רווחית: רובם המכריע של כספי לקוחותיה מנוהלים בקרנות כספיות (2 מיליארד שקל), שדמי הניהול בהם אפסיים. רק 500 מיליון שקל מנוהלים בקרנות נאמנות "מסורתיות", שנחשבות לרווחיות יחסית.

נזכיר כי לפני כחודשיים פורסם בתקשורת כי קבוצת פורום של עמי סגל, שבבעלותה נמצא בית ההשקעות, מנהלת מגעים עם בנק פרטי מאנדורה בשם "אנדבנק" למכירת 50% מבית ההשקעות אלפא פלטינום, תמורת כ-5 מיליון אירו. מדובר במחיר המשקף לבית ההשקעות שווי של כ-40 מיליון שקל.

הפרסום הפתיע את הפעילים בשוק, שמצאו את שווי בית ההשקעות בעסקה כמופרך. גם כאן הצדדים חתמו על מזכר הבנות ל-3 חודשים, אולם ככל הידוע ההבנות טרם הבשילו לכדי עסקה.