הקטסטרופה הפיננסית של ריאל מדריד: שקר מנופח או מציאות מטרידה?

מצד אחד, טוען פלורנטינו פרז שהמצב נפלא והחובות הצטמקו ל-90 מיליון אירו בלבד; אבל במועדון יש קולות שמציגים תמונה שחורה הרבה יותר

בחודש שעבר, בחדר התקשורת של הסנטיאגו ברנבאו, כינס פלורנטינו פרז, הנשיא הפופולרי של ריאל מדריד, את ה"סוסיוס" (חברי המועדון). זאת לצורך הצגת הדוחות הכספיים של קבוצת הפאר הספרדית לעונת 2012/13. חיוכים רבים נרשמו בקרב הנוכחים באולם: שנה שנייה ברציפות שמדווחים להם כי ריאל חצתה רף הכנסות של חצי מיליארד אירו - נתון שאף קבוצת ספורט בעולם, כולל ענקיות הפוטבול והבייסבול של ארצות הברית - לא מצליחה לדגדג. פרז המשיך והדגיש את נתוני הרווח הנקי של המועדון, עוד עניין שהפך להרגל בריאל: הפעם, השורה התחתונה קפצה ב-52.4%, אל סך של 36.9 מיליון אירו. סביר להניח שבאותו שלב, רוב ה"סוסיוס", שהם הלכה למעשה בעלי הבית של ריאל, החלו לתהות באיזה טאפאס בר הם יזמינו בקבוק קאווה לחגוג איתו את הביצועים הפיננסיים המרהיבים הללו.

אלא שאז דילג פרז במצגת הפאוור פוינט לשקופית הבאה, ומה שהוצג על המקרן הענק הצליח לעורר תהיות אצל חלק מהחברים. חובות המועדון, כך טען, התכווצו ב-27.4% בתוך שנה, ועומדים על 90.6 מיליון אירו בלבד.

קרלוס מנדוסה, נציגם של ארגון אוהדי ריאל המכנה עצמו "ההתאחדות למען שימור הערכים של מדריד", הרים את ידו וביקש את רשות הדיבור. הוא החל להסביר מדוע מבחינה פרקטית, החובות של ריאל גבוהים הרבה יותר. פרז קטע אותו בגסות, ולא איפשר לו לקלקל את המסיבה. מנדוסה, מושפל וכעוס, לא ויתר: לפני שבועיים הוא שפך את שעל ליבו בריאיון ל"אס", יומון הספורט הנפוץ. "אחרי שלמדנו את המספרים ואת התקציב, מצאנו כמה דברים שהנשיא מסרב להסביר", החל לירות. "החובות, לטווח הקצר והארוך, עומדים על סכום גבוה הרבה יותר - של 541 מיליון אירו. פרז מתייחס רק לחובות שנוח לו להציג. מדובר על חובות הגבוהים פי שניים ממה שהותיר אחריו לורנצו סאנז (הנשיא של ריאל עד שנת 2000, שהוחלף על-ידי פרז שמאז כיהן בתפקיד ברציפות, למעט הפסקה בין 2006 ל-2009 - ש"ב). אנשים לא מבינים את עומק אי-הוודאות שיש במועדון".

צריך להבין: פרז, מיליארדר שהרוויח את הונו בעסקי הבנייה, נחשב לדמות אהודה במיוחד בקרב ה"סוסיוס" של ריאל, שלפי בדיקה עדכנית של סוכנות שיווק הספורט Euroamericas Sports Marketing - יש 107,563 מהם. הסיבה לכך היא די פשוטה: אוהדי כדורגל, באופן אינהרנטי, אוהבים שחקני רכש נוצצים. ופרז הוא הרי האב המייסד, האדריכל והרוח החיה מאחורי מיזמי הגלאקטיקוס לדורותיהם. לכן, דבריו הנפיצים של מנדוסה עוררו סערה בעיקר בכלי התקשורת ברחבי העולם, שמסקרים באובססיביות כל פיפס שקשור למועדון המרתק הזה. את ה"סוסיוס", לעומת זאת, הם פחות הטרידו, למרות שקיבלו חיזוק ממקום מפתיע: פרופסור חוזה מאריה גיי, שנחשב לאחד מכלכלני הספורט המובילים בספרד.

גיי, שמתריע בשנים האחרונות באופן קבוע על הבועה הפיננסית המנופחת של הכדורגל הספרדי, ציין ב"אס" כי "למדריד יש שיעורי בית רבים לעשות. החובות אכן עומדים על כ-541 מיליון אירו, ובהתחשב במשבר הנזילות בספרד, ריאל עשויה למצוא את עצמה בבעיה קשה בקרוב. ההכנסות שלה ושל ברצלונה מזכויות שידור, 160 מיליון אירו בשנה, הגיעו לרף מקסימלי ממנו הן כבר לא יוכלו לעלות".

אז האם ריאל מדריד, שפוגשת בשבת את ברצלונה ל"קלאסיקו" הראשון של עונת 2013/14 - באמת על-סף קריסה? ומה הם נתוני האמת לגבי החובות שלה?

***

מספרים הם כמובן תחום טריקי. הכל שאלה של איך בוחרים להציג אותם. האמת לגבי החוב של ריאל נמצאת ככל הנראה איפשהו באמצע, אבל עם נטייה מסוימת לצד של פרז.

בלוג כלכלת הכדורגל SWISSRAMBLE, הנחשב למוביל בתחומו, מפרט: "אין תחום חשבונאי עם גמישות גדולה יותר מ'חובות של קבוצת כדורגל'. אפשר להציג חובות בצורה הכי צרה ופשטנית שלהם - תשלומים שצריך להחזיר לבנקים ומוסדות פיננסיים כאלו ואחרים (כפי שבוחר לעשות פלורנטינו פרז - ש"ב).

"בצורה הכי רחבה, אפשר להוסיף לסך החובות גם את ההתחייבויות העתידיות", מוסיף SWISSRAMBLE. "אבל זה מאד מסוכן, וגם מופרך, כי התחייבויות של קבוצת כדורגל מתחילות בתשלומים עתידיים על רכישת שחקנים; ממשיכות עם תשלומים לספקים עד לזמן מסוים, כולל ספקית החשמל וחברת הקייטרינג של המועדון; באופן קריטי, בהתחייבויות יכולים להיכלל גם עלויות החוזים של חלק מעובדי המועדון - כולל אלו שמסתיימים רק בעוד שנים ארוכות; גם הליכים משפטיים שעלולים להסתיים בהפסד כספי נלקחים בתחשיבים; ובאופן ביזארי במיוחד, נהוג להכליל בהתחייבויות גם כספים שהתקבלו מראש עבור מכירת מנויים, כי מדובר על הכנסה שהשירותים בעבורה טרם סופקו. כלומר, מבחינה חשבונאית ניתן לגרוע את הכספים האלו מההתחייבויות רק לאחר שהמשחקים שעבורם המנויים נמכרו - שוחקו בפועל". באחד מדוחות הבנצ'מארקינג האחרונים של אופ"א, דוח שנתי שבוחן לעומק את נתוני כלכלת הכדורגל האירופי, הוסבר בפירוט לגבי הסעיף המוזר האחרון: "כספים ממכירת מנויים נכנסים לסעיף התחייבויות בדוחות של מועדוני כדורגל, אך לא מדובר על חובות שהמועדונים יצטרכו להחזיר".

אגב אופ"א: שון סמית', עיתונאי ה"פייננשל טיימס" שכותב על כלכלת כדורגל עבור ESPN, מחדד את הסיפור מזווית נוספת: "על-פי אמות המידה שאופ"א הציבה תחת רגולציות הפייננשל פייר-פליי החדשות שלה, התחייבויות לא נלקחות בחשבון, אלא רק חובות. כך שפלורנטינו פרז לא רימה אף אחד".

בחישוב שערך SWISSRAMBLE, הוא מצא כי סך החובות וההתחייבויות של מועדון כמו מנצ'סטר יונייטד, נכון לעונת 2010/11 ובשיטה חשבונאית דומה לזאת שהשתמשו בה פרופסור גיי וקרלוס מנדוסה - עמדו על בסביבות מיליארד אירו (!). בשיטה המקובלת על אופ"א ופרז - החובות של "השדים האדומים" עמדו נכון לאותה עת על 442 מיליון אירו. בהתחשב בעובדה שהשריר הכלכלי של ריאל חזק יותר משל קבוצה כמו יונייטד, ושיכולת ייצור ההכנסות וההחזרים שלה גבוהה יותר - מבינים שהמצב של ריאל הרבה, הרבה פחות אנוש ממה שטוענים נביאי הזעם.

***

ההתקפה על ריאל מדריד הרגיזה גם את ראשי הכדורגל הספרדי. חבייאר טבאס, נשיא מינהלת הליגה המקומית, טען השבוע כי "החוב של ריאל סביר בהחלט בהתחשב ביכולת הכלכלית של המועדון". טבאס הזכיר נתון חשוב: יתרות המזומנים של המועדון עמדו נכון לסיום העונה הקודמת על 156 מיליון אירו. אין אף מועדון כדורגל בעולם, כולל ארסנל האנגלית שפעילותה הפיננסית מהוללת חדשות לבקרים - שנהנית ממספרים כאלו בחשבון העו"ש שלה.

כל המספרים האלו גם מסבירים מדוע פרז לא היסס הקיץ להתחייב לשלם לטוטנהאם בין 90 ל-100 מיליון אירו עבור רכישת גארת בייל, ולמה במקביל הוא נכנס לפרויקט גרנדיוזי: שיפוץ הברנבאו, בעלות של 300-400 מיליון אירו (כשעל-פי העיתון "אל קונפינדסיאל", שוקל פרז לגייס חלק מהכסף באמצעות הנפקת אג"ח בסיכון גבוה למשקיעים בארה"ב).

***

בהקשר הרחב יותר של ריאל מדריד, חשוב לזכור משהו נוסף: גם אם מצבה הכלכלי היה גרוע כמו שמתארים רואי השחורות, כנראה היו דואגים להציל אותה. כי בכל זאת, למרות שימיו המושחתים להחריד של הגנרליסימו פרנקו הסתיימו כבר מזמן - עדיין מדובר על ארגון בעל כוח פוליטי עצום - כוח שיכול לסייע לו בעתות משבר. בדיוק על הרקע הזה פתחה הרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי בחקירה לפני כחצי שנה, שבודקת האם ריאל קיבלה סובסידיות ממשלתיות לא חוקיות לאורך השנים. במוקד החקירה: עסקאות נדל"ן שונות ומשונות מול עיריית מדריד שנמתחות אחורה עד לשנת 1996.

והנה המחשה נוספת לכוח ההשפעה העצום של ריאל בספרד, שמתרחב הרבה מעבר לכדורגל: ב-2009, אחרי שרכש תמורת סכומי עתק את כריסטיאנו רונאלדו וקאקה - הצליח פלורנטינו פרז לגייס למועדון הלוואות בגובה 152 מיליון אירו מהבנקים "קאחה מדריד" ו"סנטאנדר". ב-2009, נזכיר, משבר האשראי העולמי כבר פרץ והכה באופן ברוטאלי בספרד. ההלוואות לריאל? הן אושרו על-ידי הבנקים כחצי שנה לאחר שכלכלת ספרד נכנסה באופן רשמי למיתון.