האסיר רוסלן פרנקל הורשע בביצוע הונאה מתוך בית הסוהר

פרנקל נידון ב-2006 ל-11 שנות מאסר בגין מירמה ■ כעת הוא הורשע בכך שבהיותו בכלא הקים מנגנון חברות שבאמצעותו הונה מבקשי עבודה קשי-יום

רוסלן פרנקל הודה והורשע היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בסדרת עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס, וזאת במסגרת פרשת הונאה רחבת-היקף אותה הוביל.

אימו של פרנקל, טטיאנה אושינקר, המצויה במעצר מזה מספר חודשים, הודתה והורשעה אף היא באותן עבירות וכן בשתי עבירות נוספות של מסירת עדות שקר בבית המשפט.

במסגרת הסדר הטיעון, שהושג בסיועו של השופט גלעד נויטל שגישר בין הצדדים, הוסכם כי הצדדים יבקשו כי על אושינקר ייגזרו 38 חודשי מאסר בפועל, וכן כי סכום של 110 אלף שקל שהפקידה בבית המשפט ישמש לפיצוי הנפגעים.

השופט ג'ורג' קרא קבע כי הטיעונים לעונש בעניינה של אושינקר יישמעו ב-3 בנובמבר; ואילו הטיעונים בעניינו של פרנקל, שלגביו לא הושג סיכום לעניין העונש, יידחו לינואר 2014 כדי לתת לו שהות לגייס סכום כסף משמעותי לפיצוי הנפגעים.

בנה האחר של אושינקר, דימיטרי וורונוב, הורשע לפני מספר שבועות בחלק מינורי יותר בפרשה ונידון ל-20 חודשי מאסר בפועל.

התיק מנוהל על-ידי עורכי הדין ערן זלר ודורין בן-ציון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

רוסלן פרנקל נידון ב-2006 ל-11 שנות מאסר בפועל, לאחר שהורשע בעבירות מירמה שביצע כלפי עשרות קורבנות שביקשו לעבוד או ללמוד בבית-הספר לנהיגה "שניידר".

לפני כשנה התברר כי בהיותו בכלא הוא הקים מנגנון חברות שבאמצעותו הונה מבקשי עבודה קשי-יום. בחודש מארס האחרון, בחלוף שבועיים מפרוץ החקירה הגלויה של מפלג ההונאה במשטרת תל-אביב בשיתוף עם מחלקת חקירות מע"מ ירושלים, עלה בידי אנשי הפרקליטות להגיש את כתב האישום.

לפי כתב האישום המתוקן, בו הודו פרנקל ואושינקר, בראש מארג החברות שהקימו עמדו חברות בהן שלטו באופן גלוי, בצד מספר חברות שבראשן העמידו אנשי-קש מטעמם. החברות שבשליטתם הגלויה של הנאשמים חתמו על חוזים מול לקוחות לביצוע עבודות שונות. הנאשמים גייסו פועלים לביצוע העבודות, ועשו זאת לרוב באמצעות פרסומים בעיתונים ואתרי אינטרנט בשפה הרוסית, שם הבטיחו שכר ראוי.

הפועלים הועסקו בעבודות האמורות דרך חברות-הקש. הנאשמים גבו כספים מלקוחותיהם והעבירו צ'קים לחברות-הקש כנגד חשבוניות שחברות-הקש הוציאו להם בגין עבודת הפועלים. ואולם, הנאשמים ששלטו על חברות-הקש הסבו את הצ'קים ופדו את הכספים במזומן בעצמם.

בדרך זו הפועלים לא קיבלו כלל שכר על עבודתם. כשהפועלים דרשו את שכרם, הם הופנו לאנשי-הקש או למשרדים שאינם קיימים. חברות-הקש לא דיווחו בדרך-כלל למע"מ, כך שבדרך זו קיזזו הנאשמים את חובות המע"מ של החברות שבשליטתם הגלויה.

כספי הרווחים שהפיקו הנאשמים על חשבון הפועלים נפדו במזומן, הועברו לחו"ל או לחברה אחרת בשליטת הנאשמים או ששימשו את הנאשמים לצרכיהם.

פרנקל הודה כי ניצח על מסכת ההונאה מתוך בית הסוהר, באמצעות שיחות טלפון תכופות שנהג לקיים עם אמו אחיו ועם אנשים שונים שסרו למרותו.