"ההופעה של ריהאנה - חלטורה; התוצאה הייתה ידועה מראש"

הפיאסקו שנרשם בהופעתה של ריהאנה ביום שלישי בערב לא מעורר התרגשות רבה, כך נראה, בקרב צמד היזמים גיא בסר ושי מור-יוסף שהביאו אותה לארץ, ושסירבו לבקשת "גלובס" לשוחח עמם על המחדל בפארק הירקון

"אנחנו מרגישים מרומים, זו אחיזת עיניים", "חלטורה מהזן הגרוע", "שערורייה", "בושה" - כך תיארו צופים שנכחו שלשום (ג') בהופעה של הזמרת ריהאנה בפארק הירקון את תחושותיהם לגבי אותו ערב, שבו נדרשו להוציא מאות שקלים ואף יותר עבור כרטיס להופעה של הזמרת. ההופעה נמשכה כמשך האיחור של הזמרת - כשעה ורבע, וכללה מעט מאוד שירה.

חלק גדול מהמופע הקצר היה למעשה ליווי שירה בתנועות שפתיים של הזמרת, "פלייבק". לדברי כמה מהצופים, הזמרת אף לא התאמצה לדמות שירה, שכן בכמה מן הביצועים הפנתה את המיקרופון לעבר הקהל, דבר אשר הסב להם תחושה של זלזול מופגן מצדה, והוביל, לא בפעם אחת ויחידה לאורך המופע, לשריקות בוז רמות מצד הקהל.

היחצן רני רהב, הדובר של מפיקי המופע, היזמים גיא בסר ושי מור-יוסף, סירב לבקשת "גלובס" לשוחח עם צמד המפיקים. "ממש לא", כך רהב, ששלח לתיבת הדואר של הח"מ תגובה שתוכנה אינו עולה בקנה אחד עם האירועים במהלך המופע, וזאת בלשון המעטה.

מלח על הפצעים

נחזור לערב המופע. יום שלישי בערב, ופארק הירקון מלא עד תום בקהל מעריצים. כ-52,000 צופים המתינו בציפייה לכוכבת הפופ, חלקם הגיעו עוד בבוקר המופע כדי לתפוס מקום ישיבה טוב. בזמן הזה, כפי שהתברר בדיעבד, הזמרת מבלה בים המלח. לא הדרך הטובה ביותר להתכונן למופע שאמור היה כבר להתחיל.

המעריצים הפכו לחסרי סבלנות, והזמרת, כשכבר הגיעה, נאלצה להתנצל. אך במקום שזו תעניק לקהל פיצוי על האיחור, בין אם בשירה הבוקעת מגרונה ובין אם באורך הופעה סביר, העדיפה לחתוך מוקדם, לאחר הדרן קצר, הנראה, כך על-פי עדויות של צופים, למאולץ.

"אנו מבינים שהיו כאלה שלא היו מרוצים", כותב רני רהב בתגובה שהוכנה מראש, "אך לדעתנו הרוב המכריע של הצופים נהנה מאוד". בנוסף כתב רהב: "אנו מבקשים להדגיש כי למרות העיכוב בשעה, 50,000 ישראלים קיבלו 'שואו' שלא נראה כמותו בישראל (...)ץ לצערנו, הזמרת הבינלאומית איחרה להופעה. אנו מצרים על כך, אבל להפקה בישראל אין קשר לאיחור זה".

שלחנו אל רהב מספר שאלות, שחלקן קשורות למופע, וחלקן לתגובה המוכנה ששלח. רהב סירב לענות על השאלות. בין השאר, סירב לענות על השאלה: איך אפשר לכתוב על מופע שבחלקו הגדול הוא פלייבק, שמדובר ב"שואו שלא נראה כמותו בישראל"?

בנוסף, לא הגיעה אלינו תגובה לשאלה: האם בחוזה של המפיקים מול ריהאנה צוינו הפרטים הבאים: משך הופעה, שימוש בפלייבק, שעת הגעה ושמירה על זיקה, צורה ודמיון בין ההופעה של הזמרת בארץ לבין הופעותיה בחו"ל שנמשכות שעתיים וחצי ואף יותר?

בשיחה עם הח"מ הגדיר רהב את השאלות כ"לא רלוונטיות" ואף כ"שאלות הזויות".

גורם בכיר בענף טוען כי האמירה שהזמרת צירפה את ישראל ליעדי מסע סיבוב ההופעות אינה נכונה. לדבריו, "ההופעה של ריהאנה בישראל הייתה חלטורה, וניתן היה לדעת מראש כי זו התוצאה אשר תתקבל. מדובר בהופעה שהיא 'על הדרך', כאשר הציוד והתלבושות לא נכללים בהופעה.

"להביא את ריהאנה כשהיא כבר בסיבוב הופעות מתוכנן זהו עסק מאוד יקר וכמעט שאינו אפשרי במושגים של החזר עלויות. לכן האפשרות היחידה להביא את ריהאנה הייתה 'לשלוף' אותה מתוך הלו"ז של סיבוב ההופעות, כאשר ההפקה בפועל והציוד מתבצעים כמעט ללא התערבות מצד הצוות של הזמרת. כך יצא שריהאנה לא החליפה תלבושות, שהיא עלתה לבמה ללא הכנות ובאיחור רב. אם ההופעה הייתה מתוכננת מראש כאחד מיעדי המסע, ההופעה הייתה נראית לגמרי אחרת. יש סיבה לכך שגורמים פעילים בארץ בשוק ההופעות הבינלאומיות לא שעו לבקשות להביא את ריהאנה לארץ".

סודק תדמית של הופעות ומפיקים

ניסינו לברר עם מקורבים להפקה אם בכוונת המפיקים לפצות את הקהל, והאם ישקלו המפיקים לפצות קהל מאוכזב, בהתייחס לטענות שהועלו. מנוסח התגובה היה ניתן להבין שלא קיים סיכוי כזה.

מהשיחה עם אותם מקורבים ניתן היה ללמוד על הגישה של מפיקי המופע, שלפיה "כולנו מכירים את ריהאנה, היא קפריזית, והיינו צריכים לקחת את זה בחשבון כשקנינו כרטיס". על-פי סברה זו, היו אמורים המפיקים ליידע את הקהל כי בשל אופייה הגחמני של הכוכבת, ייתכן ולא יזכו לתמורה מלאה, בלשון המעטה, בעד כספם. אך לפי גישתם, אין כל סיבה לכך. יש לכם בעיות? תפנו לריהאנה.

ומה לגבי התדמית של ריהאנה? "היא כנראה לא מודעת לנזק התדמיתי שלה בקרב המעריצים שלה, אולי בכלל לא אכפת לה, והיא לא סופרת אותנו. אבל להופעה הבאה שלה פה, בטוח לא נבוא", אומר אחד הצופים במופע.

השאלה החשובה יותר היא בעניין התדמית של ענף ההופעות של אמנים בינלאומיים מחו"ל. גורם בענף מגדיר זאת היטב: "הם לכלכו את השטח - ואנחנו אלה שנצטרך לעבוד קשה בשביל לנקות".