ספרד: האבטלה גבוהה? אין בעיה - נזיז את השעון

האם הקדמת הזריחה והשקיעה תגרום לספרדים לקום לעבודה מוקדם יותר ולצמצם את הפסקת הצהריים? הפרלמנט הספרדי מנסה להילחם במשבר הכלכלי הקשה במדינה בעזרת השעון

ויכוחים על השעון - לא רק בישראל: הפרלמנט הספרדי שוקל להחליף את אזור הזמן של המדינה, מהאזור המרכז אירופי (ישראל פחות שעה) לאזור גריניץ' (ישראל פחות שעתיים). הטענה: הזזת השעון תתרום לייצור ותעודד חיים מאוזנים יותר במדינה עם האבטלה הגבוהה באירופה.

מי שביקר בספרד יודע שהשמש זורחת מאוחר מאוד, ובשעה שבע בבוקר עדיין חשוך ברוב חלקי המדינה. היא שוקעת לעומת זאת מאוחר מאוד, ובקיץ יש אור בחוץ עד עשר בערב. המשבר הכלכלי באירופה פגע קשות בספרד. שוק הנדל"ן שלה התמוטט, ואחוזי האבטלה בה הם הגבוהים באיחוד - 26%. אבטלת הצעירים גבוהה מ-40%.

"אני חושב שהרעיון הזה הכרחי, כי ברור שאנחנו לא נמצאים באזור הזמן הנכון. מסיבות היסטוריות מוזרות אנחנו נמצאים באזור הזמן בו אנחנו נמצאים עכשיו, לכן אם ישנו את האזור לא תהיה לי בעיה עם זה", אמר לסוכנות רויטרס אחד מתושבי מדריד. "הבעיה היחידה תהיה בעת המעבר, אנשים היום רגילים לשעון הקיים וייקח להם זמן להתרגל".

"ישפר את השינה, התזונה והרגלי העבודה"

איזבל, תושבת בילבאו, לא מסכימה: "אני מתנגדת לרעיון, אני לא אוהבת את שינוי לוח הזמנים הזה. הוא ישבש את הכל, ייקח הרבה זמן לאזן את לוחות הזמנים האלקטרוניים ואת הרכבות". חוויאר איזגורה, תושב מדריד, אומר כי לדעתו השינוי ייקח פחות זמן ממה שחושבים. "ניאלץ לקום מוקדם יותר, אבל אנשים גם ילכו לישון יותר מוקדם. זה כמו לעבור לשעון קיץ, אנחנו נתרגל בקלות", הוא אומר.

הפרלמנט הספרדי ישקול השבוע האם לעבור מאזור הזמן בו נמצאות צרפת, גרמניה איטליה ומדינות מרכז ומערב אירופה לטובת אזור הזמן בו נמצאות בריטניה, פורטוגל ואירלנד. הדיון יתקיים לאחר שדוח שהוגש לחברי הפרלמנט הסיק כי הדבר ישפר את התזונה, השינה ואת הרגלי העבודה של הספרדים.

יום העבודה מסתיים אחרי 20:00

אזור הזמן הנוכחי של ספרד נקבע ב-1942 כשהדיקטטור פרנסיסקו פרנקו שינה את האזור שעה אחת קדימה כדי שיתאים לשעון הזמן של בת בריתו, גרמניה הנאצית. חזרה לשעון המקורי יאזן את יום העבודה, כך טוען הדוח, ויאפשר לספרדים לנצל את היום שלהם טוב יותר. כשהשמש תשקע מוקדם יותר, חברות אמורות לשחרר את העובדים שלהם מוקדם יותר ולאפשר להם יותר זמן עם משפחתם בלי לפגוע ביצרנות של המדינה.

בניגוד לדימוי של הספרדים, יום העבודה שלהם ארוך במיוחד. העובדה שחלקם אוכלים ארוחת צהריים במשך שעתיים וחלקם פורשים ל"סיאסטה", שנת צהריים, גורמת לכך שיום העבודה מסתיים בשמונה בערב, הרבה אחרי עמיתיהם באירופה. תכניות הפריים-טיים בטלוויזיה, משודרות באחת עשרה בלילה.