החובות של אבי מלכה בפעילות האופנה: 123.6 מיליון שקל

החובות לספקים מסתכמים ב-47 מיליון שקל והחובות לבנקים בכ-39 מיליון שקל ■ סניפי אופיס דיפו, שאף הם בבעלות מלכה, נותרו סגורים גם היום ■ מלכה: "זה מפעל חיים של 25 שנה; לא מאחל לשונאיי מה שאני עובר"

בראשונה מאז הוגשה הבקשה לפירוק חברת האופנה "מתאים לי" ביום חמישי שעבר, איש העסקים אבי מלכה מודה בחוסר יכולתו לפרוע את חובותיו כלפי הנושים. בבקשה שהגיש היום (א') לבית המשפט להורות על כינוס אסיפת נושים של קבוצת האופנה שבבעלותו ולמינוי נאמן, כותב מלכה כי בשנה האחרונה נקלעה הקבוצה לקשיי נזילות, אשר נכון למועד זה אינם מאפשרים לה פירעון שוטף וסדיר של התחייבויותיה כלפי הנושים.

עוד נכתב בבקשתו של מלכה כי הקבוצה נקלעה ל"חדלות פירעון תזרימית", וכי קיים חשש שהנושים המחזיקים בצ'קים של החברה יפעלו לגבות אותם, ובכך יסכלו אפשרות להגיע להסדר פירעון חובות שוויוני עם הנושים.

כאמור, מלכה מעוניין להגיע להסדר נושים בחסות בית המשפט, על מנת שיהיה ניתן להמשיך ולהפעיל החברות כעסק חי ולנסות להבריאן. בית המשפט נעתר לבקשה והורה על כינוס אסיפת נושים.

ביום חמישי הגישה חברת "אוניה" בקשה לפירוק חברת האופנה "מתאים לי", המחזיקה ברשתות האופנה ml וג'אמפ. יממה לאחר מכן הוציא בית המשפט צו הקפאת הליכים זמני לרשת אופיס דיפו, אף היא בבעלותו של מלכה, ומינה בשנית את עורכי הדין ישראל בכר ודוד פורר כנאמני החברה.

סניפי אופיס דיפו נסגרו ביום שישי, וגם היום לא פעלו. לדברי עו"ד בכר, הסניפים יהיו סגורים לפחות עד לתום הדיון בבית המשפט מחר (ב') על גורלה של הרשת.

מהבקשה שהגיש מלכה לבית המשפט היום עולה כי היקף חובותיו של מלכה בפעילות האופנה לבדה עומד על 110.9 מיליון שקל, ואינו כולל חוב נוסף של 12.7 מיליון שקל לנאמן רשת ג'אמפ שלדברי מלכה, ממשיך להיפרע כסדרו.

החוב הגדול ביותר - 66 מיליון שקל - הוא של חברת מתאים לי, מפעילת הרשתות ml ו- ml men. לחברת ג'אמפ, מפעילת רשת האופנה ג'אמפ, יש חוב של 23 מיליון שקל; ואילו לחברת פרייווט ליין, יצרנית האופנה, יש חובות של 21.9 מיליון שקל (ראו תרשים).

נראה כי ספקי חברות האופנה הם הנפגעים העיקריים (ראו פירוט), והיקף החובות אליהם עומד על כ-50 מיליון שקל. בסוף השבוע כינס מלכה את הספקים, ולדבריו, הגיע אתם להסכמה על פריסת החוב למשך 5 שנים.

לחברות האופנה יש חוב של 38.7 מיליון שקל לבנקים. החוב הגדול ביותר, בסך 16.5 מיליון שקל, הוא לבנק דיסקונט ומרכנתיל; ואילו החוב הנמוך ביותר, פחות ממיליון שקל, הוא לבנק הפועלים.

מלכה מבקש מהבנקים גרייס ל-5 שנים, דהיינו הקפאת החוב לתקופה שבה יפרע את הריביות בלבד. מלכה חתום על ערבויות אישיות בהיקף של 44 מיליון שקל.

"ביום שישי כינסנו אסיפת נושים של האופנה, וקיבלנו תמיכה רחבה. בסיטואציה שנוצרה, אנחנו מעריכים שהשתלטנו על האירוע. החנויות עובדות ויעבדו גם בראשון, ויש רוב להסדר נושים. במקביל, בנינו מתווה שהבנקים נתנו לו אישור עקרוני", אמר מלכה ל"גלובס".

בבנקים מכחישים את הדברים ואומרים כי היום תתקיים פגישה מכרעת בין הצדדים.

המספרים נחשפים

המסמכים שהוגשו לבית המשפט חושפים את הביצועים הכספיים של 3 חברות האופנה של מלכה: חברת הייצור פרייווט ליין, רשת ml ורשת ג'אמפ.

מחזור המכירות של רשת ml עמד ב-2012 על 112.39 מיליון שקל. הרשת עובדת עם רווח גולמי של 61.9%. הרווח התפעולי הסתכם אשתקד ב-5.8 מיליון שקל, שהיוו 5.2% מהמכירות. למתאים לי יש הוצאות מימון גבוהות (4.75 מיליון שקל), והרווח לפני מס הסתכם ב-1.1 מיליון שקל בלבד.

בהנחה שבית המשפט יאשר את המשך הפעלת החברה, מלכה צופה כי המכירות יירדו בשנה הבאה ב-10% נוספים ויגיעו ל-100 מיליון שקל בלבד.

מכירות רשת ג'אמפ עמדו אשתקד על 62.3 מיליון שקל, ואלה הניבו רווח תפעולי של 2.98 מיליון שקל (4.7% מהמכירות). גם כאן, בשל הוצאות מימון גבוהות (2.1 מיליון שקל) הרווח לפני מס הסתכם ב-869 אלף שקל בלבד.

מלכה צופה כי מכירות אלה יירדו בשנה הבאה ב-7% נוספים ל-58 מיליון שקל. במקביל צופה מלכה כי ההכנסות של חברת הייצור פריווט ליין ישמרו על רמתן - 35 מיליון שקל.

על-פי התוכנית של מלכה, הרווח לפני מס של 3 החברות יגדל ב-2014 ל-7.7 מיליון שקל, לעומת כ-2 מיליון שקל בלבד כיום.

"סיכויים קלושים"

ל"גלובס" נודע כי כמה גורמים בענף הנדל"ן - קניונים ופאוור סנטרים - פנו היום לרשתות אחרות והציעו לשכור את החנויות שמלכה מפעיל.

בכירים בענף האופנה חלוקים ביכולת של מלכה להבריא את העסקים. מרביתם מעריכים כי הסיכויים קלושים ואף חוזים כי חברות אופנה נוספות יקלעו למבוי סתום בקרוב.

"הרשתות של אבי מלכה הן הסיפור של אתמול. השאלה עכשיו היא מי הבאה בתור?", אמר בכיר בענף ל"גלובס". לדבריו, "מלכה יכול לשקם את העסק אם יזרים 50 מיליון שקל, ומכיוון שהוא לא יעשה זאת, הסיכויים שלו לשקם את העסק קלושים".

לדברי בכיר בענף הקניונים, "אין לו סיכוי לצערי. מאיפה הוא יביא את כל הכסף? הוא השקיע את כל מרצו והונו באופיס דיפו, ושכח שיש לו רשת שהיא המנוע שלו. הוא נרדם, היה כולו באופיס דיפו, והמתחרים - גולברי, קרייזי ליין ועונות - התחזקו על חשבונו, עם עלייה דו-ספרתית במכירות".

בכיר אחר, לעומת זאת, אומר כי הוא מאמין שמלכה יעמוד על הרגליים בחזרה עם רשת ml.

"קשה לשרוד"

במוצאי שבת קיים מלכה מפגשים ושיחות תדרוך עם עיתונאים כדי להבהיר את עמדתו.

- הייתה לכם ירידה במכירות?

מלכה: "הייתה לנו עלייה בהוצאות".

- בשנה וחצי האחרונה סגרת 24 סניפים באופנה?

"חנויות יקרות שהיו הפסדיות. לא התביישנו לסגור. נבקש מבית המשפט לשחרר אותנו מחוזים בעוד 8 חנויות שגם אותן נסגור. הקניונים לא מוכנים לשחרר מהחוזים".

- איך מרגיש היום אבי מלכה, האדם ואיש העסקים?

"ברמה האישית - קשה. לא פשוט. זה מפעל חיים של 25 שנה. קשה לשרוד. מה שאני עובר אני לא מאחל לשונאים שלי. עברתי הרבה חוויות בחיים, וזו אחת הקשות. זה ענף שקשה להרוויח בו כסף".

מלכה: "מבקש לאפשר לי לסדר את העניין עם הספקים"

היכן החלה ההידרדרות בעסקיו של אבי מלכה, שהביאה אותם למצב הנוכחי? במסמך שהגיש לבית המשפט מודה מלכה בראשונה כי רכישת אופיס דיפו בראשית השנה הנוכחית הכבידה על הקבוצה. את הכישלון הוא תולה במנהלים בקבוצה, בספקים שלא הסכימו לדחות תשלומים ובבנקים שצמצמו את מסגרת האשראי.

"לימים גילתה הקבוצה כי מהלך רכישת אופיס דיפו הצריך השקעה ניהולית רבה, הן של הקבוצה הן של אבי מלכה, ופגע בתזרים המזומנים השוטף של הקבוצה", נכתב בבקשה.

ביחס למנהלים, נטען כי מלכה מינה כמה מנהלים שקיבלו סמכויות ניהול, וכי "החלטה זו הייתה שגויה. חוסר ניסיונם של המנהלים בניהול רשת אופנה גרם לקבוצה נזקים כספיים רבים, להידרדרות כלכלית. בין השאר, גרם הדבר להתרופפות מערך בקרה כלכלי אשר בא לידי ביטוי בהוצאת צ'קים כפולים, הוצאת צ'קים ללא בדיקת סחורה ו/או חשבונות, הוצאת כספים לספקים שלא בהתאם לתזרים המזומנים של הקבוצה וללא בחינת מערך התחייבויותיה לנושיה".

מלכה חושף כי צ'קים שנתן לספקים לא כובדו על-ידי הבנקים, וכי בנק לאומי הקטין את מסגרת האשראי של הקבוצה. בהתייחס לכך אמר היום מלכה ל"גלובס": "אני מודה בטעות. שמתי את תשומת-הלב הניהולית שלי באופיס דיפו. שגיתי. אני רק מבקש לאפשר לי לסדר את העניין יחד עם הספקים ובלי עזרה של אף אחד".

מלכה
 מלכה

למי חייבים וכמה
 למי חייבים וכמה