למה שהזרים יאמינו ללפיד?

שר האוצר מבקש להחליש את השקל; מי שמוכר דולרים מטורף

ביום חמישי הטיל שר האוצר יאיר לפיד לא פחות מפצצת מצרר שאמורה הייתה לטלטל את שוק המט"ח המקומי המוגדר כשיעמומון כבר מספר שבועות. "השקל חזק מדי ונפעל יחד עם בנק ישראל להחלישו". אומנם לא מסיבת עיתונאים, אומנם רק ראיון לבלומברג, אולם אין ספק שמדובר במהפכה. כבר זמן רב שאני כותב כאן על הנתק בין בנק ישראל והאוצר, על חילוקי הדעות בין שני הגופים שאמורים להוביל את המשק הישראלי, על כך שנערי האוצר מתעלמים מטובת המשק ומסתכלים רק על חלק צר מאד ולא רלוונטי של החוב הלאומי. לפני שבוע כתבתי שאחד משלושת האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הנגידה החדשה הד"ר קרנית פלוג הוא לשקם את מערכת היחסים בין האוצר לבין בנק ישראל ולהפגין חזית אחידה במאבק המשותף למען עתיד טוב יותר לכלכלת ישראל ולמשק.

כנראה שהנתונים האחרונים עזרו לנפילת האסימון באוצר. לפיד ואני מקווה שגם אנשי המקצוע שלו באוצר (אני מדגיש מקווה היות והמצב באוצר מעולם לא היה גרוע יותר - כולם מסוכסכים עם כולם ואף אחד אינו מסכים עם השני) מבינים כעת מהיכן החמאה מרוחה. השקל החזק מהווה סכנה מוחשית לעתיד המשק הישראלי. הייצוא בסכנה, התעשייה המקומית בסכנה, רמת התעסוקה בסכנה והצמיחה בסכנה. הפעילות הספקולטיבית בהובלת הבנקים הזרים ובהשתתפות פעילה של מקומיים היא לא פחות מסרטן בגוף המשק.

מה שצריך להטריד את שר האוצר שלנו יותר מכל היא תגובת השוק. בדרך כלל ששר אוצר משחרר הצהרה כה כבדת משקל התגובה אינה מאחרת לבוא. אמנם לאחר פרסום הידיעה נחלש השקל קלות אולם לא עבר זמן רב והוא שב להתחזק. איך אמר לי אחד השחקנים הזרים - אף אחד אצלכם במדינה כבר לא מאמין לו אז אתה באמת חושב שאנחנו נאמין לו?

גם אם לפיד הצליח תוך פרק זמן קצר מאד לגעת ואולי אף לשנות דברים בהם לא העזו לגעת קודמיו, הרי שברמה התקשורתית מהווה הקדנציה שלו עד כה כשלון חרוץ. כשבשוויץ נקטו בצעד פסיכולוגי די דומה , תגובת השוק הייתה 10% פיחות תוך פרק זמן קצר. אבל אנחנו לא שוויץ.

למרות שזה עדיין לא בא לידי ביטוי ולפיד שמר על רמה גבוהה של עמימות כשנשאל על מהות הצעדים ועל יעד לשער הדולר, אני סבור שמי שמוכר דולרים כעת פשוט לא שפוי. אם הבנק המרכזי והאוצר מחליטים לתת יד ולפעול צריך להיות ממש מטורף ללכת נגדם. כשמדובר בהחלשת המטבע המקומי אין שום סיכוי לשחקנים להכריע את הבנק המרכזי בגלל יכולתו לשנות את כללי המשחק. לאוצר יש כלים רבים שבכוחם לשנות את כללי המשחק ולגרום לכסף הספקולטיבי שיושב כאן ומוערך בעשרות מיליארדי דולרים, להתחיל לזרום החוצה. גם שערי השיא אליהם הגיע האירו לעומת הדולר לא יחזיקו מעמד ועל כן כל מהלך בו ינקטו בנק ישראל והאוצר ייהנה מרוח גבית בדמות התחזקות הדולר בעולם.

מה זה אומר לנו המשקיעים? דולר איננו אפיק השקעה והמשחק בשוק המט"ח נועד אך ורק למי שמצוי היטב ברזי השוק. אולם ברמתו הנוכחית מן הראוי שתיקי ההשקעות יכללו רכיב מט"ח בהיקף של 25%. בעלי התחייבויות במט"ח בעיקר נוטלי הלוואות במטבע זה מן הראוי שישקלו מעבר לבסיס הצמדה אחר. מגוון הכלים הפיננסיים הקיים היום מאפשר מעבר בין בסיסי הצמדה שונים ללא פירעון ההלוואה והקמתה מחדש. ליבואנים מומלץ להגן על תשלומיהם לשנה הקרובה. אם בנק ישראל והאוצר יפעלו בנחישות ובחוכמה השערים שאתם רואים כעת יהיו היסטוריה, לפחות עד הסיבוב הבא.