ועדת השרים אישרה: חופשת לידה בת 8 ימים לאבות

לפי הצעת החוק שאושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה, החופשה תורכב מ-3 ימי חופשה בתשלום ו-5 ימי מחלה על חשבון המעסיק

חופשת לידה גם לאבות? ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (א') לתמוך בהצעת חוק הקובעת חופשת לידה בת 8 ימים גם לאבות. על פי הצעת החוק של השר אורי אריאל וחברת הכנסת תמר זנדברג, יהיו זכאים אבות לחופשת לידה מקבילה לזו של האם, מיד לאחר הלידה. החופשה תורכב מ-3 ימי חופשה בתשלום ו-5 ימי מחלה על חשבון המעסיק.

הצעת החוק הוגשה כבר בכנסת הקודמת על ידי אריאל ואף עברה בקריאה טרומית, אולם בשל פיזור הכנסת החוק לא קודם. החוק הוגש מחדש בכנסת הנוכחית על ידי זנדברג, בתיאום עם אריאל ובהתאם להסכמות שהושגו עם משרד הכלכלה והאוצר ובשיתוף פעולה של חברים מהאופוזיציה ומהקואליציה. על ההצעה חתמו חברי וחברות הכנסת של סיעת מרצ, סיעת הבית היהודי וח"כים נוספים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי מחקרים רבים עמדו על מעורבותם של אבות בטיפול בילדים ומצאו קשר ברור בין מעורבות בגידול ובחינוך הילד ללקיחת חופשת אבהות. "ישראל אינה מזכה כיום גברים בחופשת אבהות, זאת למרות שישראל היא המדינה עם שיעור הילודה הגבוה ביותר בעולם המערבי, מה שהופך כל יום חופש ליקר ערך למשפחות. בכל העולם המערבי ישנה התקדמות לעבר מודל של הורות שוויונית והצעת חוק זו באה לעגן בחקיקה זמן משותף של זוג הורים בעת הולדת התינוק או התינוקת", נכתב.

זנדברג אמרה היום, כי "ישראל מתקדמת בכל הנוגע לזכויות נשים בהיריון ובלידה, אבל בכל הקשור לחופשה לאבות אנחנו נמצאים מאחור. הורות היא זכות משותפת של שני ההורים ואינה רק המשימה של האמא. הצעת החוק הזו תאפשר לאבות לסייע ולעזור ובעיקר להתחיל את הקשר עם הילד\ה שלהם. בכל העולם המערבי מעודדים את המודל של הורות שוויונית ותמיכת הממשלה בהצעה היא צעד ראשון בכיוון של שינוי תפיסת ההורות בעולם העבודה בישראל".

שר השיכון והבינוי אורי אריאל בירך: "מדובר בחוק חשוב שמסייע לאלפי זוגות, ומאפשר לאבות לסייע לנשותיהם ברגעים החשובים של חייהם המשותפים עם הרחבת התא המשפחתי. הפניות הרבות מצד זוגות רבים מעידים על חשיבות החוק. צר לי שלא הצלחתי לקדם את החוק בכנסת הקודמת ואשמח לעשות הכל על מנת לסייע ולקדם את החוק במהרה ביחד עם ח"כ זנדברג".