כמו חיות

"כלבוטק" לא תלויה באיכות התחקיר אלא בהשפעתה על השיח הציבורי

"כלבוטק", יום ג' 21:00, ערוץ 10

כמקובל בז'אנר התוכניות הזה, לא צפיתי מראש בפרק שישודר הערב (ג'), שבמרכזו תחקיר "כלבוטק" על הנעשה לכאורה במפעל זוגלובק.

אם לשפוט על-פי הקדימונים, שבהם נראים עובדים משליכים תרנגולות, אזי מה שמחכה לנו הערב יהיה דומה יותר (אם להישאר במחלקת הבשר) לתחקיר אדום-אדום מאשר לתחקיר טיב טעם.

העניין הוא שמרבית הצופים מתייחסים לתחקירים הללו באופן דרמטי פחות מאשר המגיש רפי גינת. אולי מפני שחתול שמרחרח בשר (סגור ומנוילן) שהושאר לרגע בחוץ לא ממש מרגש כל מי שצפה בחתולי השכונה מתקהלים בכל פעם שהוא פותח מנגל; ובאשר להתעללות בחיות, ובכן - רוב אוכלי הבשר לא משלים את עצמם שהבשר שעל צלחתם הגיע אליו בהתנדבות, להיפך: רוב אוכלי הבשר יודעים (גם אם מדחיקים) שמדובר בתעשייה של מוות וסבל. זה לא מצדיק כמובן התעללות, אבל ההתעללות האמיתית מובנית בשיטה, לא במקרים חריגים.

העניין לפיכך אינו איכות התחקיר, אלא מידת השפעתו על השיח הציבורי: במקרה של אדום-אדום, למשל, תחקיר רלוונטי רק לחלקנו - העסיק הנושא את הציבור במשך כמה ימים והוציא את תהילתה של "כלבוטק". במקרים אחרים (כמו תחקיר המים מהשבוע שעבר, הגם שהוא נוגע לכולנו כמעט) נרשמה התלהבות פחותה.

בהיותה תוכנית מרכזית בערוץ 10 המתחדש, במיוחד כזאת שמוגשת על-ידי המנכ"ל, הצלחתה של "כלבוטק" חיונית למאמצי השיקום של הערוץ; אלא שבניגוד לתוכניות אחרות, הצלחתה אינה נמדדת (רק) ברייטינג, אלא במידת השפעתה על השיח הציבורי בימים שלאחר השידור. בהצלחה.

ציון: 9