קסם ליד הפסנתר: הנה הדיסקים החדשים והמומלצים

רסיטל לפסנתר: הדיסק של דניל טריפונוב - אלבום אדיר, שמומלץ בחום לאוהבי הפסנתר

רסיטל הבכורה של דניל טריפונוב בקרנגי הול. דיסק "דויטשה גרמופון"

זהו אחד הדיסקים היפים ביותר שזכיתי לשמוע בשנים האחרונות, בוודאי בכל הנוגע לרסיטלים לפסנתר. את דניל טריפונוב, הסולן בדיסק, לא צריך להציג לקהל הישראלי. הבחור, בן ה-22, הפך כאן לכוכב כבר לפני שנתיים, אחרי שזכה בסערה בתחרות רובינשטיין (כולל פרס "חביב הקהל"). באותה שנה, זכה טריפונוב בפרס הראשון גם בשתי תחרויות פסנתר יוקרתיות לא פחות - תחרות שופן בוורשה ותחרות צ'ייקובסקי ברוסיה. מאז הפך לפסנתרן מבוקש מאוד בארץ ובעולם, וזוכה לביקורות מהללות מקיר לקיר.

הדיסק מציג את רסיטל הבכורה של טריפונוב באולם "קרנגי הול" בניו-יורק. זהו אחד האולמות היוקרתיים בעולם, ובאופן מסורתי, רסיטל ראשון בו נחשב ל"אירוע מכונן" בקריירה של כל פסנתרן בינלאומי. הרפרטואר שנבחר לקונצרט תובעני ומגוון: הסונטה לפסנתר מספר 2 של סקריאבין, הסונטה לפסנתר בסי-מינור של ליסט, מכלול 24 הפרלודים של שופן, ולסיום - הדרן מבריק מאת מדטנר (Medtner). בחירת היצירות מעידה הרבה על רוח המבצע: כולן שייכות מבחינה סגנונית לתקופה הרומנטית, וכולן חוברו על-ידי מלחינים שהיו פסנתרנים וירטואוזים בעצמם.

הרסיטל בוצע בפברואר השנה, והמהירות שבה עלה לדיסק מסחרי מצביעה על כך שטריפונוב הפך לכוכב בקנה מידה עולמי. כשמאזינים להקלטת הרסיטל - אפשר להבין למה. טריפונוב הוא הרבה מעבר ל"ילד פלא": הוא פשוט עילוי. יש לו מגע פסנתרני פנטסטי, שעובר בין רגעי קסם רכים לבין עוצמה דמונית; הוא אף פעם לא "דופק", אלא תמיד שומר על אצילות ועידון; השליטה הטכנית שלו היא לעיתים ממש עוצרת נשימה; והכי חשוב - משהו באווירה הכללית שהוא משרה פשוט שובה לב. וכל זאת בלי לראות אותו בכלל, כי מדובר בדיסק שמע. אפשר רק לייחל לכך שהקלטת הרסיטל הזה תצא בקרוב גם בגירסת DVD.

איכות ההקלטה נפלאה, ומצליחה להעביר בצורה מושלמת את החום והעדינות של הפסנתר ואת האקוסטיקה המצוינת של האולם. הרבה מההקלטות היום נוטות לצליל חזק ואגרסיבי, ולכן ההישג הזה כלל לא מובן מאליו. התוצאה הכללית היא אלבום אדיר, שמומלץ בכל לב לאוהבי הפסנתר.

אשכנזי וחברים

רחמנינוב - שלישיות הפסנתר. ולדימיר אשכנזי וחברים. דיסק DECCA

גם האלבום הזה יוצא חם מהתנור - הוא הוקלט במרץ השנה, וממש בימים אלו הגיע למדפים. האלבום מסכם את מסע ההקלטות שעשה הפסנתרן הוותיק ולדימיר אשכנזי, 76, למכלול יצירותיו של רחמנינוב לפסנתר. אשכנזי מתגורר בשוויץ מאז שנות ה-70, אך את שנותיו המעצבות עשה ברוסיה והוא נחשב למומחה בינלאומי לרפרטואר הרוסי הרומנטי. מעניין לציין שעיר הולדתו היא ניז'ני נובגורוד - אותה עיר שבה נולד דניל טריפונוב לפני 22 שנה.

באלבום מופיעות שתי שלישיות הפסנתר הגדולות של רחמנינוב: "טריו אלגי" מס' 1 ו"טריו אלגי" מס' 2. השני ארוך ומורכב בהרבה - שלושה פרקים, קרוב ל-50 דקות. עם זאת, דווקא הראשון עושה רושם ראשוני מיידי יותר. הוא נכתב לזיכרו של צ'ייקובסקי, ובנוי מפרק אחד - אפקטיבי מאוד - בן 12 דקות. עוד באלבום - עיבודים כליים לשני שירים של רחמנינוב (ה"ווקאליזה" המפורסמת ו"חלום").

שני הנגנים הנוספים בשלישייה, לצידו של אשכנזי, הם הכנר סולט-טיהאמר ויסונטאי והצ'לן מטס לידסטרום. הביצועים יפים מאוד ברובם, למרות שפה ושם יש רגעים שבהם ההרכב אינו נשמע מספיק מגובש. איכות ההקלטה טובה מאוד. למי שאוהב מוזיקה רוסית רומנטית ועצובה - זהו אלבום שכדאי לבדוק.