בדיקת "גלובס" ברשתות השיווק: רמי לוי הכי זול גם באינטרנט

חלק מהישראלים כבר התרגלו לקנות בלי לחפש חניה ובלי לקום מהכיסא, אך רבים אחרים עדיין לא מזמינים מרשתות המזון באינטרנט, בעיקר בגלל המחירים הגבוהים ■ "גלובס" בודק מאיזו רשת כדאי להזמין באינטרנט וכמה עולה משלוח

לצד תחרות המחירים העזה בין רשתות השיווק במתחמים השונים, עם הצהרות על הוזלת מחירים כפי שמצהירה בימים אלה מגה בעיר, מתעוררת לה הזירה המקוונת של קניות מהסופר. אולם, בעוד שבשטח פועלות רשתות רבות, בזירת האינטרנט פועלות כעת רק שופרסל, מגה, רמי לוי, יינות ביתן, עדן טבע מרקט, ולאחרונה גם ויקטורי.

בעזרת אתר מייסופרמרקט (mysupermarket.co.il) עקב "גלובס" אחרי שורת מוצרים לאורך כמעט שנה (אוקטובר 2012 עד אוקטובר 2013). ההשוואה מגלה כי מבין 4 הרשתות בבדיקה - שופרסל, מגה, יינות ביתן ורמי לוי - שומר רמי לוי על המחירים הנמוכים ביותר לאורך השנה כמעט בכל המוצרים ובכל החודשים. לפעמים מדובר על פערים זניחים, ולעתים על פערים של מאות אחוזים.

כך למשל, במארס האחרון מכר לוי ק"ג מלפפונים במחיר של שקל אחד לק"ג, בשעה שבשופרסל המחיר עמד על 9 שקלים לק"ג. ק"ג עגבניות בחודשים דצמבר וינואר אצל לוי נמכר ב-1.90 שקלים לק"ג, ואילו בשופרסל ב-8 שקלים לק"ג. למעשה, לאורך כל השנה כמעט היו מחירי המלפפונים והעגבניות אצל רמי לוי נמוכים בהשוואה למתחרים.

מוצר טרי אחר שידע תנודות של מחירים הוא 1 ק"ג של כרעיים עוף: גם כאן הפערים עצומים. במהלך השנה מכר לוי ק"ג ב-15 שקל, בשעה שביינות ביתן נמכרו כרעיים טריות ב-30 שקל. החודש התמונה השתנתה: המחיר אצל לוי לכרעיים הוא 24 שקל לק"ג, ובמגה ובשופרסל המחיר עומד על 22 שקל - ולראשונה ממקם אותן כזולות במוצר זה לאורך השנה.

סימילאק אדוונס 900 גרם הוא מוצר נוסף שבו הפערים הם גדולים: גם כאן מקפיד לוי לשמור על המחיר הנמוך כמעט לאורך כל השנה. בחודשים מסוימים הפערים גדולים, ובאחרים פחות: בינואר השנה עלה מוצר זה אצל לוי 64 שקל ליחידה וכ-85 שקל בשופרסל ובמגה. חודש לאחר מכן אותו מוצר נמכר במגה וביינות ביתן ב-65 שקל, אצל רמי לוי ב-70 שקל ובשופרסל ב-85 שקל.

ויקטורי נלחמת ברמי לוי

עד לפני כמה שנים נכחו בענף הצר הזה שופרסל ומגה בלבד. הימים היו ימים נטולי תחרות, והשתיים הציעו מחירים היקרים מהסניפים העירוניים ולמעשה הביעו את נוכחותן המתבקשת באינטרנט, אבל לא את נכונותן למכור באמת בערוץ הזה.

חלפו הימים, ולפי הערכת גלעד שמחוני, מנכ"ל אתר מייסופמרקט, קניות המזון המקוונות מגלגלות כ-700 מיליון שקל בשנה, מחזור השקול לרשת קטנה. לדבריו, הענף הזה נמצא בגידול מתבקש ומתמיד, והוא עובר שינוי של ממש.

אחד הביטויים לשינוי שעליו הוא מדבר הוא כניסתה של רשת ויקטורי לפני כחודש, למכירות מקוונות באזורי חלוקה מוגבלים בתל-אביב, ראשון-לציון ושוהם (המכירה דרך אתר מייסופרמרקט וכעת בשלב הרצה). גם רמי לוי ממשיך להרחיב את אזורי החלוקה והתפרס גם לאזור הקריות ונהריה.

שינוי אחר, כמו בכל תחרות, מועיל בעיקר לצרכן: לא רק במתחמים שבהם מסתובבים סוקרים של המתחרות לשם השוואת מבצעים, גם באינטרנט קיימת הוזלת המחירים מיידית, ומטרתה להשיב מלחמה על מבצע ברשת כזו או אחרת: רמי לוי, למשל, שנוהג להגיב במהירות בחנויות שלו בשטח לכל הורדת מחירים, פועל כך גם באינטרנט ומקפיד על המחירים הנמוכים ביותר, גם בפער זעום של 10 אגורות, ולו במטרה להגן על התואר. המתחרה החדשה, רשת ויקטורי, נלחמת עם רמי לוי בזירת המחירים הנמוכים.

לדוגמה, בין המוצרים שנמצאים כעת בהוזלה מצאנו חומוס של אחלה שבויקטורי נמכר ב-5.40 שקלים, וברמי לוי המחיר הנקוב הוא 5.34 שקלים. ממוצע המחירים אצל האחרות עומד על 9 שקלים. שעועית ירוקה חתוכה של סנפרוסט נמכרת בויקטורי ב-9.40 שקלים, לוי משפר את המחיר ב-10 אגורות. ממוצע המוצר הזה אצל המתחרים עומד על 18 שקל.

התחרות הנקודתית בין השתיים תוציא את תושבי אזורי החלוקה מורווחים - זה הזמן לנצל את מלחמת המחירים מבלי לצאת מהבית, וכשמדובר על מוצרים שניתן לאחסן, אפשר להצטייד במלאי (מבלי לסחוב). כך למשל, מרכך כביסה של בדין נמכר כעת בויקטורי וברמי לוי ב-9.90 שקלים, לעומת כ-19 שקל במגה ובשופרסל.

שופרסל ומגה מייבאות לעתים לזירה המקוונת מבצעים אגרסיביים שנפוצים בסניפי שופרסל דיל ומגה בול, ולפעמים באינטרנט המחירים אף נמוכים יותר: בימים אלה משווקת שופרסל אונליין מטרנה במבצע ב-50 שקל, לעומת מחיר מבצע בסניפי דיל ב-55 שקל.

מגה הכריזה כי היום (30.10) ייערך "יום מבצעים מטורף" עם הוזלות ומשלוחים חינם ל-100 המזמינים הראשונים. למרות שבמגה מבהירים כי ההוזלות של מאות המוצרים המפורסמים על-ידה בימים אלה לא תקפים לגבי האתר, יש בו הרבה מבצעים יותר מאשר בעבר.

אזורי חלוקה מצומצמים

עם זאת, למרות התחרות המתעוררת, הרשתות היחידות שמציעות חלוקה בכל הארץ כמעט הן מגה ושופרסל. רמי לוי מסתפק עדיין באזורי חלוקה מצומצמים, ומרחיב אותם לאט.

הביקושים הגבוהים מובילים לכך שבמקרים רבים מציע לוי אספקה של כמה ימים קדימה, בשונה משופרסל או מגה עם זמני אספקה שנותנים מענה באותו היום או ביום המחרת. יינות ביתן, שמרחיבה את אזורי החלוקה שלה, מציעה באתר מחירים הזהים לסניפים; ועדן טבע, מרקט עם פריסה רחבה של משלוחים ברחבי הארץ, מציעה עדיפות למה שהיא מכנה הסל הבריא.

למה לקנות באינטרנט?

לקנייה המקוונת יתרונות רבים: אין פיתויים למבצעים שבהם נתקלים בחנויות, ולאחר גיבוש של רשימה קבועה, מדובר בחיסכון בזמן. זאת לפני שהזכרנו את הנוחות של הסחיבות, היציאה מהבית או קנייה בכל שעה שמתחשק.

עיקר הקניות בזירה המקוונת, לפי שמחוני, מתבצע באזור המרכז. להערכתו, בתל-אביב בלבד נתח השוק של המזמינים באינטרנט עומד על 10%. הזירה המקוונת מאפשרת לרשתות להגיע למרכזי הערים מבלי לפתוח סניפים - במילים אחרות, מרבית הסופרמרקטים העירוניים הן מגה ושופרסל, ובאמצעות חלוקה מקוונת מנגיש רמי לוי למשל את מוצריו לתושבי צפון תל-אביב מבלי לפתוח סניף עירוני באזור יקר.

אז מדוע לא כולן באוויר? יש להניח שמה שמעכב את חלקן הוא נושא שקיפות המחירים. הכניסה לאינטרנט תחייב אותן לחשוף מחירים, מה שעשוי לנפץ סטיגמה אחרת שקיימת את הצרכן. אולי זו הסיבה שרשת חצי חינם פועלת באמצעות משלוחים לפי רשימה שמועברת במייל או בפקס ולא באמצעות אתר.

דוגמאות למחירים באינטרנא לאורך השנה
 דוגמאות למחירים באינטרנא לאורך השנה

משלוח
 משלוח