מלחמה על הארכת כביש 6 צפונה: מתי יחודשו העבודות?

(עדכון) - שיכון ובינוי וסולל בונה, שהפסידו לשפיר הנדסה במכרז להארכת הכביש, החליטו לערער על תוצאות המכרז לביהמ"ש ■ במסגרת הערעור יבקשו החברות מביהמ"ש להוציא צו מניעה שימנע את תחילת העבודות ■ שפיר: שיכון ובינוי מכלה את זמנם של בתי המשפט

החברות שיכון ובינוי וסולל בונה, שהפסידו לשפיר הנדסה במכרז להארכת כביש 6 צפונה, החליטו לערער על תוצאות המכרז לביהמ"ש. הערעור יוגש ככל הנראה בשבוע הבא. ההחלטה התקבלה היום לאחר שוועדת המכרזים של המדינה דחתה את הערר שהגישו החברות נגד תוצאות המכרז.

במסגרת הערעור יבקשו החברות מביהמ"ש להוציא צו מניעה שימנע את תחילת העבודות להארכת הכביש. בכך נרשם שיא נוסף במאבק בין שיכון ובינוי של שרי אריסון לקבוצת שפיר של האחים שפירא.

מוקדם יותר היום פורסם כי העבודות להארכת כביש חוצה ישראל צפונה בהיקף 3.5 מיליארד שקל צפויות להתחדש בימים הקרובים לאחר שוועדת המכרזים כביש 6 צפון דחתה כאמור את הערר שהגישה קבוצת "חוצה צפון" ואישרה מחדש את זכיית קבוצת שפיר הנדסה במכרזים להארכת הכביש (קטעים 3 ו-7). ואולם, בעקבות הערעור הצפוי ייתכן ותחילת העבודות יידחו.

מדובר במכרזים להקמת מקטע מס' 3 ומקטע מס' 7 בכביש חוצה ישראל, במסגרת פרויקט BOT להקמה, תפעול ותחזוקה של מקטעי כביש 6 מאזור התעשייה באליקים, בסמיכות ליקנעם ועד מחלף סומך. האורך הכולל של הקטעים מגיע ל-20 קילומטרים הכוללים גם גשרים ומנהרות וההשקעה בהקמה נאמדת בכ-3.5 מיליארד שקל כשההיקף הכספי הכולל של הפרויקט לאורך שנות הזיכיון עשוי להגיע לכ-5 מיליארד שקלים.

ההתמודדות במכרז עוררה מתח רב לאור יריבות גלויה בין קבוצת שפיר ושיכון ובינוי שהחריפה מאד בחודשים האחרונים.

הצעתה של שפיר שהוגשה בשותפות עם קרן נוי, זכתה לניקוד גבוה יותר בין היתר בזכות שינויים שהציעה בתכנון המפורט של הפרויקט - שינויים שאפשרו לקבוצה להוזיל משמעותית את הצעתה. שפיר הציעה לבצע את הפרויקט תמורת מענק מדינה של 550 מיליון שקל בעוד שחוצה צפון דרשה מענק של 730 מיליון.

במסגרת הערעור לוועדת המכרזים טענה חוצה צפון כי שפיר העסיקה מתכננים שעבדו עם המדינה ודרשה לקבל את הצעות התכנון הגישה. כאמור הוועדה החליטה לדחות את הערר, תוך שהיא מציינת את חשיבותו הלאומית של הפרויקט ואת הנזק שעשוי להיגרם כתוצאה מעיכובים ממושכים בביצועו.

גורמים בשפיר אמרו היום כי "מצער לגלות פעם נוספת כי חברה בעלת עבר מפואר כמו שיכון ובינוי מכלה את זמנם של בתי המשפט בשורה של תביעות סרק, שנועדו לחפות על הפסדים חוזרים ונשנים במכרזים, וחמור יותר מסבה עיכוב בלתי נסבל בהוצאה לפועל של פרויקטים בעלי חשיבות לאומית".