סולוטו נמכרת לאסוריון האמריקאית תמורת 100 מיליון דולר

סולוטו מפתחת תוכנה שעוזרת למשתמשים במחשבים אישיים לצלוח תקלות במערכת חלונות

שש שנים אחרי ההקמה ועם הרבה יחסי ציבור על הדרך, חברת סולוטו הישראלית נמכרת בכ-100 מיליון דולר לחברת ‏Asurion‏ האמריקאית. חברת סולוטו, שמפתחת שירות שמאפשר שליטה מרחוק על טלפונים ומחשבים לצורך תמיכה טכנית, פועלת מתל אביב ומעסיקה כ-40 עובדים. חברת אשוריון היא חברה פרטית שמעסיקה כ-10,000 עובדים ומציעה שירותי תמיכה טכנית ותיקונים לטלפונים סלולריים ולמחשבים.

‏"לא חיפשנו למכור את החברה", מצהיר מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, תומר דביר, בן ה-33. "הכרנו את אשוריון ופעלנו כשותפים. מצאנו חברה עם מטרות זהות והתאהבנו בצוות המוביל שם. נהיינו חברים קרובים ואז אמרנו: 'יאללה, בוא נהפוך להיות גוף אחד'. מבחינתנו לא מדובר באקזיט שאנחנו מוכרים והולכים אלא בהמשך ישיר לפעילות החברה ולמה שעשינו עד היום. כבר חזרנו לעבוד כרגיל", מוסיף דביר.

הרווח של בסמר

‏סולוטו גייסה עד היום 20 מיליון דולר. קרן בסמר, שהנציג הישראלי שלה אדם פישר הוא דירקטור בסולוטו, צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמכירה ואמורה להכניס לכיסה כ-23 מיליון דולר. אחריה נמצאת גיזה שתהנה מ-19-20 מיליון דולר וקרן אינדקס עם כ-14-15 מיליון דולר.

פרוקסימה ונצ'רס, זרוע ההון סיכון של בית ההשקעות פרוקסימה, אמורה לקבל כ-11 מיליון דולר מהמכירה. צבי מרגלית, ממייסדי פרוקסימה ונצ'רס, צפוי לרשום הכנסה גבוהה יותר מהעסקה בהיקף של 2.5 מיליון דולר.

המייסדים - תומר דביר וישי גרין - ישלשלו כל אחד כ-10.5 מיליון דולר, בעוד העובדים צפויים להיפגש עם 600 אלף דולר יחדיו. נפתלי בנט, שר הכלכלה ומי ששימש למשך שלושה חודשים כמנכ"ל החברה ב-2009 - צפוי להרוויח כמה מיליוני דולרים. "מה שהיה חשוב למשקיעים לאורך הדרך זה שאנחנו נהיה מרוצים", אומר דביר בהתייחס לרגשות המשקיעים בנוגע למכירה. "הם תמכו בכל מה שרציתי שנעשה".‏‏

אשוריון אמנם מתעסקת בעיקר בעולמות התמיכה הטכנית למובייל, אך לדברי דביר בשנים האחרונות הגידול מגיע בעיקר מעולמות ה-‏PC‏ ומערכות הבידור לאוטו. "הם מבטחים אפילו מכונות כביסה", הוא אומר. סולוטו עצמה נכנסה לעולם המובייל רק לפני ארבעה חודשים עם השקת תמיכה מרחוק במכשירי אייפון ואייפד.

החברה תמשיך לפעול מרחוב רוטשילד בתל אביב וחלק ממוצריה ימשיכו להיות ממותגים תחת סולוטו, כמו גם הישארותו של השירות החינמי. בחברה מתכננים להגדיל את מצבת העובדים אך דביר מדגיש כי "לא נגייס 50 אנשים מחר בבוקר אלא נגדל בהדרגתיות".

סולוטו עלתה מספר פעמים לכותרות, בין היתר, אודות להשתתפות של אחד ממייסדיה, ישי גרין, בתוכנית הריאליטי "מחוברים" וכן לאור זכייתה בתחרות הסטארט-אפים המתוקשרת של בלוג הטכנולוגיה ‏TechCrunch‏ במאי 2010.

חשיפות אלה העבירו את החברה להילוך גבוה, מה שיצר לא מעט בעיות בסטארט=אפ שבדרך כלל מנסה לנוע בשלבים כלפי מעלה.

‏לא הגיעה לרווחיות

על אף ההייפ, הפרסום החינמי ומשקיעים מוכרים כמו מייקל ארינגטון ואריק שמידט, החברה עדיין לא הצליחה להגיע לרווחיות. רק בתחילת השנה הנוכחית הם התחילו לרשום הכנסות אחרי כמה שנים שפעלו עם מוצר חינמי. גם הניסיון לייצר יותר מכירות באמצעות התקרבות פיזית לשוק המטרה התבררה ככישלון. השנה ניסתה החברה לפתוח משרדי מכירות בארה"ב באמצעות רועי אדלר, מנהל המוצר, אך הניסיון לא צלח ואדלר החליט לעזוב את החברה על אף שנחשב לאחד מבכיריה.

‏"בחרנו לעשות את השיווק משם, אבל נתקלנו בקשיים של לתקשר מרחוק ולא מצאנו בכך יתרונות גדולים. לא היינו מרוצים מהתוצאה של זה", אומר דביר. "לנסות ולהיכשל זה חלק מהיומיום של סטארט-אפ". ההרפתקה בארה"ב לא צלחה אבל המכירות כן הצליחו לצמוח יחסית. למעשה, בצירוף מקרים אירוני, אתמול רשמו בחברה שיא מכירות יומי.

גם ברמת המשתמשים, סולוטו של לפני המכירה הייתה רחוקה מהיעד שהציבה לעצמה. "החזון שלנו היה להגיע למיליארד משתמשים אף בפועל יש לנו מיליונים בודדים. החבירה שלנו לאשוריון תקרב אותנו לחלום עם 250 מיליון משתמשים משלמים ברחבי העולם", הסביר דביר.

עסקת המכירה מוצאת את דביר כמעט לבדו בחזית החברה לאחר שהשניים שעמדו לצידו עזבו אותה בשנה וחצי האחרונות. תחילה היה זה השותף, גרין, שכפי שנחשף בזמנו ב"גלובס", עזב לטובת הקמת סטארט-אפ אחר. גרין היה הפנים של החברה בעיקר בזכות ההשתתפות ב"מחוברים", שליוותה בין היתר את הקמת הסטארט-אפ וגם עובדת היותו יזם סדרתי שכבר הספיק למכור חברה או שתיים. באוגוסט השנה עזב את החברה גם רועי אדלר, סמנכ"ל המוצר לשעבר, שהפך לאחד הבכירים בה עם הצטרפותו בסוף 2009.

‏"לישי או לרועי לא היה חלק משמעותי בחברה יותר מכל עובד אחר", אומר דביר. "לכל אחד יש מסלול בחיים ויש אנשים שמתאימים לחברה ויש אנשים שפחות".

לטפל בבעיות מחשב מרחוק

המטרה של חברת סולוטו מאז תחילת הדרך הייתה להפחית את התסכול שחווים משתמשי המחשב. הרעיון היה לאפשר להם לעקוב אחר שינויים ותקלות במחשב שבו מותקנת התוכנה של סולוטו ולהציע ממשק מעוצב וידידותי כדי לטפל בבעיות כמו תוכנות שנתקעות, עדכונים בווינדוס ועוד.

בהמשך הדרך החברה שחררה מוצר שמבוסס web וכן אפשרות לתמיכה מרחוק במחשבים אחרים. כך, משתמש יכול לנהל מרחוק את המחשב בבית של ההורים הפחות טכנולוגיים שלו ולבדוק הודעות שגיאה, להתקין להם תוכנות כמו סקייפ או dropbox ועוד.

בשנה האחרונה ביצעה החברה שני צעדים משמעותיים, שקירבו אותה לאקזיט. הראשון שבהם היה כניסה לעולם המובייל עם שליטה מרחוק גם במכשירי אייפון ואייפד, שכן לשם הולך עולם המחשוב והמשתמשים.

הצעד השני היה השקת מודל עסקי אחרי כמה שנים של ציפייה לכך, שכוון למנהלי IT של ארגונים קטנים ובינוניים ואפילו לעסקים ממש קטנים, כמו משרד עורכי דין, שבו בעל המשרד או אחד העובדים ש"מבין קצת במחשבים" עוזר בתפעול השוטף של המערכת.

בדומה למערכת שהותאמה ללקוח הפרטי, המוצר שמיועד לשוק הארגוני ולעסקים קטנים ובינוניים מאפשר לטפל בבעיות מחשב מרחוק - כמו תוכנה שלא מותקנת כראוי, יישום שנתקע וניסיון לקיצור זמן אתחול המחשב. החברה הציעה שימוש בתוכנה על בסיס תשלום חודשי של 8.33 דולר, כשלטענתה מדובר על מחיר שזול בכ-90% מהמחירים המוצעים בשוק עבור שירותים דומים.