חינוך דיגיטלי

אל תתנו טאבלטים לתלמידים לפני שתציידו את המורה במחשב נייד

ראשי ערים רבים מתלבטים יחד עם מנהלי אגפי החינוך במה לבחור עבור מערכת החינוך העירונית - האם להעניק למורים מחשב נייד יחד עם תוכנית הדרכה בת 120 שעות - תוכנית שמצליחה כבר 7 שנים ביותר מ-200 יישובים - או לבחור בתוכנית חדשה שבמסגרתה רוכשים ההורים לתלמידים טאבלטים, ובהם מוטענים ספרים דיגיטליים.

אין ספק כי החלום הפופוליסטי הוא טאבלט לכל תלמיד, וכמובן שהפופולריות סביב צעד כזה תגביר את פופולריות ראש העיר, אך האם זהו הפתרון הנכון? לדעתי לא.

מחקרים מראים שהענקת מחשב נייד למורה, יחד עם תוכנית הדרכה מקצועית, מעצימה את המורה ומשפרת את התנהגות התלמידים בכיתות (35% פחות הפרעות), וכמובן משפרת את הצגת הנושאים בכיתה, את התקשורת עם ההורים והתלמידים ואת התקשורת עם הממונים במערכת החינוך, כמו גם מהווה מכשיר לחיפוש מידע וריכוז מידע להעברתו לתלמידים.

טאבלט לתלמיד הינו טוב בעיקר מאחר שהוא מאחסן את ספרי הלימוד על המחשב וחוסך מטען עודף לתלמיד, חלום של כל אם עבריה. הטאבלט יכול לשמש להורדת סרטים ולצירוף טקסטים וסרטונים לספרים קיימים וכאמצעי תקשורת בין התלמידים למוריהם.

עם זאת, ניכר כי משתמשי הטאבלטים עדיין מתקשים בעבודה השוטפת בכתיבת מסמכים, הצגת מצגות ודפי חישוב בתוכנות אופיס.

המורה נשאר מאחור

מהפכת המידע גרמה למורה לאבד את תפקידו כמקור ידע, כפי שהיה מאות שנים. מחקרים רבים מראים כי תפקיד המורה הפך להיות מחנך, מנחה ומנטור. כתוצאה מהמהפכה איבד המורה את מעמדו ואת הכבוד שלו זכה בעבר כמקור ידע, ואיבד גם את מעמדו החברתי.

המורים נמצאים כיום בתחתית סולם השכר ובתחתית המעמד הסוציאלי. הענקת מחשב נייד למורה יחד עם הכשרה מקצועית מחזקת את מעמדו, מעצימה אותו באופן אישי וגורמת לו לשפר את הישגי תלמידיו ולזכות בחזרה ברספקט כמחנך ומנטור שמבין את השפה החדשה.

למי שלא שם לב, נוצרה שפה חדשה שכוללת מושגים חדשים, שמי שלא בקיא בהם נחשב כאנאלפבית של המאה ה-21. מילים כמו גוגל, דרופבוקס, סקייפ, וואטסאפ ואקסל הן רק חלק מהמושגים שעל כל מורה ללמוד ולהבין כיצד להשתמש בשפה ובאמצעים החדשים.

מומחים רבים טוענים כי האינטרנט כבר מזמן ניצח את המרצה באוניברסיטה, ולכן צריך להפסיק להילחם בו. זה המסר שאותו מנסה להעביר פרופ' דפני קולר, שקוראת לשנות לחלוטין את כל מה שאנחנו יודעים על אקדמיה.

פרופ' קולר מאוניברסיטת סטנפורד, השותפה למיזם הסטארט-אפ "קורסרה", סבורה כי כך צריך ללמוד ולספוג מידע: דרך הרשת. בראיון מיוחד ל-ynet לקראת ועידת הנשיא שבה השתתפה, קוראת קולר לעולם האקדמי להשתחרר מההרצאות פנים אל פנים בכיתות ולהעלות לרשת את כל החומרים שסטודנטים צריכים לקרוא במסגרת לימודיהם.

"אני ממליצה לשים את החומרים באינטרנט, כי תוכן הולך להיות ממילא משהו מאוד זמין וקל להשגה", היא מסבירה את גישתה הפדגוגית המיוחדת. "חינוך זה מעבר לתוכן, ופרופסורים צריכים להתחיל לחנך את הסטודנטים. היום אנחנו מעבירים הרצאות מול סטודנטים שיושבים בשורות, אבל בעיקר כותבים בפייסבוק. זה לא חינוך".

לפיכך, לדעתי בשלב ראשון יש לצייד את המורים במחשב נייד וללמד את המורה להשתמש במחשב וליצור מצגות ותכנים ממקורות רבים ברשת, והמוצעים על-ידי חברות תוכן רבות בישראל. לאחר שהמורה מצויד במחשב אישי ועבר את תוכנית ההכשרה, בשלב השני ניתן לצייד גם את התלמידים במחשבים אישיים.

אני קורא לראשי ערים להימנע מצעדים פופוליסטיים על-ידי הענקת טאבלטים לתלמידים (במימון כספי ההורים) בטרם ידאגו שמוריהם יהיו מצוידים במחשבים ניידים ובטרם זכו להדרכה מקצועית.

העולם הולך לכיוון התמזגות של המחשב הנייד עם הטלפון הסלולרי, שכבר היום הוא מהווה מחשב נייד בפני עצמו. גודלו של המחשב הנייד הולך וקטן וגודל הטלפון החכם הולך וגדל, וניכר כי הגודל ייקבע באמצע הדרך בין 15.6ל-10 אינץ', כדי שאנשים יוכלו גם לעבוד עם הטאבלט ולא רק לצרוך בו מדיה. הטאבלטים יהפכו להיות טלפון חכם, והטלפון החכם ייהפך לטאבלט חכם.

* הכותב הוא מייסד ונשיא קרן אתנה להעצמת מורי ישראל.