קצינים חיים בסרט

לבני גילי אין מקום לגור, אבל צה"ל יושב על קרקעות בשווי מיליארדים

ביולי אחרון ישב שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בשולחן הממשלה ואישר את תקציב המדינה לשנתיים הבאות. אז, הוא התחייב לקצץ, באופן זמני בלבד, את תקציב הביטחון - שכבר מגיע ליותר מ-60 מיליארד שקל - ב-3 מיליארד שקל בלבד.

לא ברור מה השתנה מאז, שמערכת הביטחון טוענת עכשיו שה-3, אופס הוכפלו ויותר, והפכו ל-7.3 מיליארד. הייתה מלחמה שפספסתי? ההסבר התורן הוא ממש לא משכנע - התייקרויות. אלא שגם התשומות של משרדי הבריאות, החינוך והתשתיות התייקרו. מה לעשות? יש אינפלציה.

מערכת הביטחון עושה את מה שהיא עושה, שוב, כי היא פשוט תמיד עשתה זאת, והיא תמיד הצליחה. זה המהלך הרציונלי המתבקש. לכן, אין שום סיבה לא לעשות זאת. תמיד עם אותם טריקים: אם סוריה חלשה, זה מסוכן וצריך תוספת, ואם היא חזקה, אז ברור שצריך תוספת. מערכת הביטחון חיה בסרט, תמיד היה כך, וכך זה ימשך. מה שהיה הוא שיהיה, וכל שאר הקלישאות נכונות ("אנו צבא שיש בתוכו מדינה" היא אחת מהאהובות עלי).

בכל פעם שהיה ניסיון כנה להעביר כסף מהביטחוני לאזרחי, הגיע הרמטכ"ל ואיים על כולם ששואה נוספת מתקרבת. ראשי ממשלה, בעיקר הנוכחי, פוחדים, ופותחים את הארנק מיד. הרי ביבי גם מאוד רציונלי: ראשי ממשלה איבדו את הראש על כישלון צבאי, אבל אף אחד בינתיים לא נשלח לוועדת חקירה בגלל בועת נדל"ן, זינוק באבטלה או עלייה באי-השוויון.

הסיבוב הנוכחי היה משעשע במיוחד: שר הביטחון הסביר בשבועות האחרונים, כי צה"ל אינו יכול לספק ביטחון עם התקציב שהוקצה לו והוא בעצמו אישר. זה ממש לא הפריע לו להתיישב השבוע בעצמו בוועדת העבודה והרווחה ולדרוש תוספת שכר למשרתי הקבע. הוא גם הבהיר כי "על המאבק הזה לא יוותר".

וכמה שאלות לסיכום: למה אני משלם ביטוח לאומי ומס בריאות מלא, ומשרתי הקבע רק חלקי? למה אשתי משלמת שווי שימוש מלא ברכב, והם רק חלקי? למה צה"ל עדיין יושב בקרקעות ששוות מיליארדים, כשלבני גילי אין איפה לגור? למה משרתי קבע מקבלים "פנסיית גישור" ועובד ציבור אחר שפורש מקבל מענק פרישה ונזרק לשוק העבודה? איפה רה"מ?