בן-דב: "הרפורמה של כחלון בסלולר היא בלוף; היא עשתה נזק"

בעל השליטה לשעבר בפרטנר עולה להתקפה: "עם ישראל שמח וחושב שעשו רפורמות, אבל לא מבין שחיסכון של עשרות שקלים מצד אחד הביא להעלאת מסים מנגד" ■ "הייתי צריך להקטין חוב, זו הייתה שגיאה שאני משלם עליה עכשיו"

"עד לפני שנתיים-שלוש לא הכרתי עורכי דין, ועכשיו אני רואה כל-כך הרבה פרצופים מוכרים בקהל" - כך אמר הערב (ה') אילן בן-דב, בעל השליטה לשעבר בפרטנר, בכנס המתקיים במרכז הבינתחומי העוסק בנושא "הסדרי חוב - המצב הקיים, המצב הרצוי". זאת, כחלק מאירוע פרידה מפרופ' אמיר ברנע, דיקן מייסד של בית-ספר אריסון למינהל עסקים.

לדברי בן-דב, "בעל השליטה הוא זה שמפסיד הכי הרבה בהסדרי חוב. בשנים האחרונות הפסדתי מיליארד שקל או דולר, כך או כך זה הרבה כסף. יש מחזיקי אג"ח שקנו בשקל ובאים לבית המשפט וצועקים. לא כל בעל מניות הוא בעל שליטה, במקרה אני בעל מניות בחברה".

במהלך דבריו, בן-דב יצא כנגד נציגות מחזיקי האג"ח. "איזו אחריות יש לנציגות ולבאי-כוחם שעובדים לפי שעות, האם הם נתנו את הדין על הנזק שנגרם לבעלי אג"ח טאו? הסכמתי להביא מאות מיליוני שקלים מהבית ולשתף את בעלי החוב במיזם שעבדתי עליו, והם אמרו לא".

"לפני מספר שנים רכשתי את פרטנר, דחפו לי מיקרופון לפה ושאלו אותי מה אני מרגיש, ואמרתי - 'YES WE CAN'", אמר בן-דב. "עשיתי את עסקת המיזוג הגדולה ביותר שהייתה בישראל, בלי השכלה פורמלית ועם הרבה רצון ומעשים טובים. עשיתי עסקה נכונה בזמנו, אבל אם היו שואלים אותי האם הייתי עושה את זה עוד פעם, התשובה שלי היא לא!", אמר בן-דב והוסיף: "להיות כזה חשוף לרגולציה לא מתאים למבנה האישיות שלי. עשיתי טעויות, וכנראה שעוד אעשה".

"הרפורמה עשתה נזק לקופת המדינה"

בהתייחסו לרפורמה בענף התקשורת, בן-דב תקף את שר התקשורת לשעבר משה כחלון ואמר: "כשקניתי או אורנג', היחס בין החוב לאקווטי היה 40%. אבל דבר אחד לא לקחתי בחשבון, שיכול לבוא שר לתת לי רישיון, ואחר-כך הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. רפורמת כחלון היא בלוף! היא עולה לאזרח הקטן 5 מיליארד שקל כל שנה, פחות הכנסות לחברות, עובדים מפוטרים, פחות הכנסה למדינה. 15 אלף איש נפלטו באופן ישיר מהתעשייה הזו בגלל כחלון".

"הרפורמה עשתה נזק לקופת המדינה, ושר האוצר החדש קיבל במתנה בור בתקציב. כשהוא שואל איפה הכסף, אני אומר לו שיבדוק מה הרפורמה של כחלון עשתה למדינה. עם ישראל שמח וחושב שעשו רפורמות, אבל לא מבין שחיסכון של עשרות שקלים מצד אחד הביא להעלאת מסים מנגד".

בן-דב המשיך ויצא כנגד הרפורמה: "משרד התקשורת שכר שירותים של חברה בינלאומית לרפורמה, ומשרד התקשורת והאוצר לא פעלו לפי המלצותיה".

לדבריו, "בגלגול הזה כבר לא אבצע רכישות מהסוג הזה. במשך שנתיים אני נאבק להציל חברה, נפגשתי עם הרבה קרנות בעולם, וכל הזמן שואלים אותי איך הרגולציה בישראל, הבנו שאפשר לשנות אצלכם חוקים מהיום למחר. זה נזק גדול למדינת ישראל".

"טעיתי שלא הקטנתי חוב"

מנגד מכה בן-דב על חטא ומודה: "בדיעבד הייתי צריך להקטין חוב, זו הייתה שגיאה, אולי אם הייתי מקטין חוב, הייתי עכשיו בערב הזה כשומע ולא כבעל שליטה בהסדר חוב. למדתי מושג שנקרא 'אמת בשעתה'. ישנם עורכי דין שעושים מזה קריירה, באים לבית המשפט ואומרים: הוא היה צריך לעשות כך וכך בדיעבד."

"זו אחריות שלי, הייתי צריך לדעת יותר, לקחת הכול בחשבון, ולא עשיתי את זה, ועל זה אני משלם עכשיו", הצהיר בן-דב במעין חשבון-נפש עצמי והוסיף: "אני רוצה להישאר בעל שליטה מתוך אחריות, אני משלם את חשבון הטלפון והדלק שלי, אני לא לוקח שכר מהחברה, האחריות שלי היא להוציא את החברה מהמצב אליו נקלעה. המחיר ששילמתי הוא לא רק כספי. פירמידה זה לא דבר שלילי, כל אבן יצוקה על אבן אחרת, והן אמורות לשרת טוב. באותו הקשר, ריכוזיות זו גם לא קללה כל-כך גדולה".