בכיר ב-3M: "אנחנו חברה שמעודדת חדשנות כל יום"

כש-15% מזמנם של העובדים מוקדש לפיתוח המצאות חדשות, מה הפלא שהחברה שכבשה את העולם עם הפתקית הצהובה, ממשיכה לייצר מוצרים כמו דבק שסוגר פצעים ומסיכת מנתחים מתקפלת שמתאימה עצמה במדויק לראש

בסרט "רומי ומישל - פגישת מחזור", החברות רומי ומישל התביישו בחוסר הצלחתן בחיים ולכן החליטו לשקר בפגישת המחזור התיכונית ולספר שהמציאו את ה-post it note - אותה פתקית צהובה בעלת פס חצי-דביק, עליה כותב חצי מן העולם רעיונות ורשימות משימות. נראה כי כותבי הסרט בחרו דווקא בפתקית משום שהיא מייצגת "המצאה" אולטימטיבית. מוצר פשוט לכאורה אבל מתוחכם, שרגע אחד לא היה כאן ורגע אחרי זה כבש את העולם.

אז מי באמת המציא את הפתקית הצהובה, ואיך זה קרה? הרעיון התחיל אצל ד"ר ספנסר סילבר, מדען בחברת התעשייה 3M ששיחק ב-1968 בחומרים שונים במעבדתו בניסיון ליצור דבק חזק במיוחד. התוצאה הייתה דווקא דבק חלש יחסית, שנדבק למשטחים רבים אך אינו משאיר עליהם כל סימן, ושניתן לשימוש חוזר.

במשך חמש שנים הסתובב סילבר ברחבי 3M, הרצה בהרצאות החדשנות של החברה וניסה למצוא "בעיה" שהטכנולוגיה הזו יכולה להועיל לה.

ב-1974, ארט פריי, מדען נוסף ב-3M שנכח בהרצאה של סילבר, שם לב שהוא יכול להשתמש בדבק החלש של סילבר כדי להחזיק במקומן את פתקיות הנייר שהניח כסימניות בספר התווים שלו. עוד הבין פריי שיש להניח דבק רק על החלק התחתון של הסימנייה כדי שהחלק שבולט החוצה מן הספר לא יהיה דביק. החברה החלה לנסות ולשווק את הסימנייה הדביקה-חלקית, וכמעין בדיחה החל פריי להתכתב עם הבוס שלו דרך פתקיות כאלה. כך הבין את השימושים הנוספים לפתקיות.

ה-post it note הושקה רשמית בתחילת שנות ה-80'. הצבע הצהוב, אגב, הוא מקרי - למעבדה ליד פריי היו ערימות של נייר טיוטה צהוב מפרויקט קודם, ולכן הוא השתמש בהם.

"עכשיו אני בזמן החדשנות שלי"

המצאת הפתקית הצהובה היא דוגמה לתרבות החדשנות של חברת 3M שנלמדת בבתי ספר למינהל עסקים ברחבי העולם. אנשי המדע, אך גם אנשי השיווק של החברה וכל יתר העובדים, מעודדים להקדיש 15% מזמנם להמצאות חדשות.

לאחר מכן ניתנות להם פלטפורמות שונות כדי לחלוק את ההמצאות הללו עם עובדים אחרים בחברה. האחרונים מורשים "לגנוב" את ההמצאה ולהשתמש בה לפרויקטים שלהם, כדי לראות אם משהו 'יידבק'. הממציאים שאכן מצליחים להביא מוצר מוביל לשוק זוכים לכבוד מלכים בחברה.

"3M היא חברה שמעודדת חדשנות לא רק מן השפה אל החוץ, אלא במעשים, כל יום", אומר ג'ו ליו, סגן נשיא החברה לתחום המו"פ. כך למשל, אם עובד אומר: 'עכשיו אני ב-15% זמן חדשנות שלי' - הבוס שלו צריך לסגת". הרעיון הזה, אגב, החל כבר ב-1948 כש-3M הייתה חברה לייצור נייר זכוכית עם כמה המצאות קטנות כמו מסקינג טייפ וסלוטייפ.

בזמן "ה-15%", נציין, הומצאו מוצרים כמו פלסטרים שקופים, צבעים שלא נוזלים ונייר זכוכית כה חד שהפך למעשה למוצר לריסוק ולחיתוך מתכות ומסכים דקים מחזירי אור המאפשרים להאיר שטחים פתוחים במינימום אנרגיה.

עוד מאפיין מיוחד של 3M הוא הכמות האדירה של התחומים שבהם היא פועלת. לחברה מעל ל-50 אלף קווי מוצר, במגוון תעשיות, על בסיס 46 פלטפורמות טכנולוגיות. כך למשל, אחת מ-46 הטכנולוגיות היא "דבקים", אבל קווי המוצר של תחום הדבקים הם מגוונים ובלתי נגמרים, למשל בתעשיית הבריאות, במסכי מחשב, בריצוף כבישים, בציוד משרדי, בהדבקת רהיטים ועוד ועוד ועוד.

ריבוי הפלטפורמות מעודד שילובים לא שגרתיים. "אנשי הדבקים אצלנו למדו שבמחלקה הדנטלית קיים חומר מילוי שאין לו ריח, ועכשיו הם פיתחו דבק ללא ריח. זה מפגש שכנראה לא יכול לקרות בשום חברה אחרת".

- אין שום מגבלה מבחינת השווקים שאליהם אתם מכוונים את הטכנולוגיות שלהם?

"לעיתים רחוקות. מכרנו לאחרונה את פעילות הפארמה שלנו כי החלטנו שזה לא תחום מוביל מבחינתנו, אבל אנחנו עדיין מייצרים מוצרים שמשלבים בין הטכנולוגיות שלה לבין תחום הפארמה, למשל מדבקה להולכת תרופות".

- איך מעודדים היום את שיתוף המידע בין כל כך הרבה גורמים שונים בארגון, כך שמישהו כמו ספנסר סילבר יכול להגיע למישהו כמו ארט פריי?

"יש לנו סמינרים להצגת ההמצאות שבפיתוח ומפגשים יותר מצומצמים של חטיבות שונות. יש היום גם פורומים שבהם מדענים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות מכל העולם, או להציג טכנולוגיה חדשה ולחפש לה יישום. אנשים יודעים שהדרך לפתור את הבעיות שלהם היא לחלוק עם אחרים. מי שחולק ידע משמעותי, יודע שהוא יקבל שיתוף פעולה בחזרה. עובדים אצלנו אנשים שאוהבים לחלוק ידע. אנחנו בוחרים אותם כך".

כדי ליצור עוד ממשקים בין התחומים הטכנולוגיים ובין חטיבות המוצר השונות, משנעת החברה את עובדיה לעיתים תדירות מתפקיד לתפקיד. "יום אחד אתה בנייר זכוכית ויום אחרי בדבק, ואם אתה צריך עזרה מאיש נייר הזכוכית אתה יודע בדיוק לאן לגשת. החיים יותר מעניינים ככה".

- כששיתופי הפעולה כה נרחבים והחדשנות כה מתוגמלת בתרבות הארגונית - איך דואגים שכל אחד יקבל את הקרדיט שלו?

"בכל שנה אנחנו נותנים פרסים לא רק לממציא המוצר הכי מלהיב, אלא גם למי שנבחר על ידי החברים שלו כמומחה שחולק את הידע שלו ועוזר לכולם. בכל מצגת של המצאה חדשה מוקדש זמן רב להזכיר את כל מי שעזר לך".

"להביא יותר מו"פ למשרד בישראל"

יונתן פנטנוביץ', מנכ"ל 3M ישראל, מציין כי מעבר למדענים שעובדים ב-46 הפלטפורמות הטכנולוגיות, עוד 800 איש עובדים ב"מעבדת המטה" שתפקידה להמציא המצאות המשלבות ידע מכמה תחומים בו-זמנית. ליו מציין כי אחד הגורמים להצלחה הוא שהעובדים לא חוששים מבזבוז זמן או מטעויות. גם המצאה טובה שבסופו של דבר מסתבר שאין לה מספיק שוק, מעניקה לממציאים שלה כבוד.

- חדשנות, חוסר חשש מכישלון, התפזרות לכמה כיוונים בו-זמנית. נשמע שאתה מתאר את ישראל.

ליו (צוחק): "זה הביקור הראשון שלי בהולילנד, אבל תמיד למדתי ועבדתי עם חוקרים שבאו מישראל ותמיד הערכתי אותם. בהחלט יש דמיון בין תרבות 3M לתרבות הישראלית. היינו רוצים להביא יותר מו"פ למשרד של 3M בישראל שהוקם ב-96'". נציין, כי 3M רכשה ב-2010 את חברת אטנטי הישראלית בלמעלה מ-300 מיליון דולר, היא ממשיכה לפעול מישראל ואף ביצעה שתי השקעות דרך קרן 3M new ventures, ווקלזום ואטנטי.

ההוצאה של החברה על מו"פ היא 5.3% מההכנסות הגלובליות - 1.6 מיליארד דולר כיום - והיא צפויה לעלות ל-6% בקרוב. "בזמן המשבר הכלכלי של 2007-2008, כשכולם קיצצו בהוצאות מו"פ, אנחנו לא קיצצנו ואף המשכנו לחלק דיבידנד". עם זאת נציין, כי כמו כולן, גם 3M ספגה ירידה חדה במניה שלה בשנים המדוברות, אך התאוששה והיום היא בשיא של כל הזמנים.

אולם, בכל זאת יש גם מגבלה מסוימת לשיטת החדשנות של 3M עליה היא מנסה כעת להתגבר - המו"פ צריך להיות גם קצת מהיר יותר, וקצת יותר זול. "אנחנו רוצים להכניס גם את היכולות של מהירות ועלויות לתוך סט היכולות שלנו", מסביר ליו, "אבל ללא פגיעה באיכות".

האם ניתן להוסיף דגשים לתרבות הארגונית של החברה מבלי לפגוע בקיים? את זה עוד נצטרף לראות.

אין סוף מוצרים

- אילו מוצרים מדליקים חדשים אתם משיקים בימים אלה או שהשקתם לאחרונה?

ליו: "פיתחנו מתלה לבגדים שמדביקים אותו לקיר עם דבק דו-צדדי, , שפס קטן בולט ממנו החוצה. כשרוצים להסיר את המתלה, מושכים בחלק החשוף ופס הדבק מתארך ומתארך. עם ההתארכות הוא מאבד חלק מהדביקות שלו, ואז מתלה הבגדים ניתק מן הקיר מבלי שנעשה כל נזק לקיר. הוא יכול להחליף מסמרים או אפילו קידוח".

מוצר נוסף של החברה הוא סרט מחזיר אור להדבקה על כבישים. "היום צובעים מחדש את הכבישים כל שישה חודשים בערך, ואילו המוצר הזה מחזיק לחמש שנים והוא גם מחזיר אור בתנאי גשם - שזה חידוש. נכון, זה עולה קצת יותר, אבל משתלם לטווח הרחוק". עוד מוצר הוא רכיב אלקטרוני קטן לשוק הדנטלי שמבצע סריקה תלת-ממדית של השיניים, ללא קרינה. מהתמונה שנוצרת ניתן לבנות מודל תלת-ממדי של מבנה הלסת.

לרשימת המוצרים של 3M אין סוף. ספוגית סקוטש ברייט משולשת כדי להגיע למקומות צרים ולמסילות; עכבר בצורת ג'ויסטיק לסובלים מדלקות גידים בשל שימוש יתר בעכבר רגיל; מסך פרטיות ללפטופ שלא מאפשר לאנשים מסביב לראות מה אתם קוראים; פלסטרים עמידים במים; נייר דבק חתוך מראש לחתיכות בדידות לשם עיטוף מתנות; מסיכת מנתחים מתקפלת שאפשר לשים בכיס במקום על משטח מלוכלך, ושהגומייה האלסטית שלה היא בעלת זיכרון צורה ולכן מתאימה במדויק לראש; דבק שמותז על הגוף וסוגר פצעים, ועוד ועוד.

- עם כזו חדשנות מבית, מה אתם נוטים לרכוש מבחוץ?

"בדרך כלל מוצרים שהולמים את מה שיש לנו. אם זה משהו חדש הוא צריך להיות מאוד מאוד ייחודי ורווחי".